Murderball (2005)

Documentaire / Sport

geregisseerd door Henry Alex Rubin en Dana Adam Shapiro

Murderball is een sport die op rugby lijkt en door enkele gehandicapten in verstevigde rolstoelen wordt gespeeld. De documentaire verhaalt over het nationale Amerikaanse paralympische rugbyteam en haar individuele leden, die allen op hun manier getekend zijn door het leven, maar als geen ander de strijd aangaan, waardoor alle stereotypen over gehandicapten in één klap worden weggevaagd.

Diesel
Mooie poster en het verhaaltje hierboven klinkt goed.

Ben hier erg benieuwd naar. Iemand een trailer?

avatar van Word_Play
Trailer: Apple - Trailers - Murderball

Ik ben heel erg benieuwd, vooral omdat ik zelf ook een fervent quadrugby'er ben. Vanaf 15 juli te zien in de US.. hopelijk komt ie daarna ook deze kant op!

Zoals te lezen op: Murderball (2005) - Overview - MSN Movies - movies.msn.com

"Murderball
R, Sports & Recreation, 1hr 25min
Opens on July 15, 2005

Like any other great sports story, Murderball features fierce rivalry, stopwatch suspense, dazzling athletic prowess, larger-than-life personalities and triumph over daunting odds. But "Murderball," the original name for the full-contact sport now known as quad rugby, is played by quadriplegics in armored wheelchairs. 'Murderball' is a story like no other, told by men who see the world from a different angle. Quad rugby players have suffered injuries that have left them with limited function in all four limbs. Whether by car wreck, gunshot, fist fight, rogue bacteria or any of an endless list of possible misadventures, quad rugby's young men have found their lives dramatically altered. Watching them in action -- both on court and off -- smashes every stereotype one has ever had about the handicapped. It also redefines what it is to be a man, what it is to live a full life, and what it is to be a winner. "

avatar van gemaster
Mooie film die het rolstoel gebeuren eens van een andere kant laat zien. Er is een leuke strijd tussen de Amerikanen en de Canadezen, perfect voor een film. De verhalen van de gehandicapten zijn niet zo heel erg emotioneel, maar wel aangrijpend, omdat er op een realistische manier wordt gesproken over de veranderingen in hun leven.

avatar van as
as
Boeiende documentaire die een paar jaar lang het Amerikaanse rolstoelrugbyteam volgt. Beetje opgebouwd als een klassieke western. Mooie versnelde en vertraagde spectaculaire beelden (die deels werden geschoten met aan de rolstoelen bevestigde camera's) Geen enkel montagemiddel wordt geschuwd om de kijker te betrekken bij een bikkelharde in de rolstoel.
Wel jammer dat dat het einde een beetje een anticlimax is: Alle wedstrijden zijn zeer adreline verhogend, door een mooie montage en dito muziek, maar de eindstrijd zijn de officiele beelden van de wedstrijd tussen canada en de VS. dat zorgt er toch voor dat het niet zo spectaculair is als de eerste helft. 4*en

Kill the Man with the Ball!!!

avatar van james_cameron
Uitstekende documentaire over een interessant onderwerp. Geweldige beelden van de bikkelharde wedstrijden en eersteklas diepgravende interviews met de charismatische spelers. Nergens sentimenteel maar wel vaak ontroerend. De goed verzorgde dvd bevat naast de film nog veel interessante extra's.

beetje over amerikaans.. maar wel interesant.

overloper zeg die coach van canada.. en wat ze dan op het eind melden over hem maakt het nog erger!

avatar van Banjo
wat die amerikanen ook doen ze overdrijven alles!

avatar van otherfool
Mooie mix van de harde sport en de breekbare verhalen achter de beoefenaars ervan; echte emotie blijft altijd boeiend om te zien. De Spelen zelf worden wat afgeraffeld ('as' sprak er al over), maar de kijkjes in de levens van de spelers zijn mooi, intiem en waarachtig (al blijft wel het positieve altijd nogal voorop staan).

3,5*.

avatar van Redlop
Mark Zupan in zijn Mad Max-wheelchair is erg cool! Mooi gemaakte docu zonder valse emotionele franjes met wedstrijdbeelden in MTV-stijl. 3*

Bijzondere documentaire die twee teams volgt van het rolstoel rugby. Zeker aan het begin verbaast het de kijker hoe hard het er aan toe gaat. Maar ook de persoonlijke levens van de spelers worden belicht. Hoe is men in de stoel gekomen.
een ding is zeker de hoofdpersonages zijn zeker niet zielig te noemen dat vooroordeel (mocht die er al zijn) is per direct weggenomen.

Prima documentaire.

Mwah, vond het nu niet zo'n boeiende docu. Het interesseerde me eigenlijk allemaal geen fuck. Verder ook niet bijzonder gemaakt. Leek me standaard middelbare school werk. 2 sterren.

avatar van martlybra
Best interessant om een keer naar te kijken maar hij is niet meer waard dan 3*.

Op IMDB heeft het 8*, erg overgewaardeerd!

AHWA
Een paar weken geleden een heel stuk van gezien. Vond de intensiteit van de spelers erg hoog, en de strijd tussen de coach die naar Canada 'overliep' en zijn oude ploeggenoten was wel interessant om te zien.

avatar van Sjan
Niet alleen de manier waarop de levens van topsporters en hun rolstoel in beeld wordt gebracht is interessant. De docu biedt in mijn ogen ook een kijkje in de harde en competitieve instelling en levensstijl van de Amerikanen. Dit zorgde er bij mij voor dat ik regelmatig met kromme tenen zat te kijken. Zeker een boeiende docu. 3.5

avatar van Thorak
Ik heb deze ooit gezien, maar kan me er niet zo heel erg veel van herinneren. Wel dat het een heel erg harde sport is. Overigens zijn de meeste rolstoel sporten veel harder dan de 'normale' varianten. Waar je een voetballer met veel gevoel voor theater op het veld ziet vallen vanwege een mieterig tikje dat hij kreeg, zie je in rolstoelsport echt harde mannen (en vrouwen) die zich niet door zoiets uit het veld laten slaan. Nou heb ik zelf jaren in een rolstoel gezeten en hoe anderen je als 'zielig' en 'hulpbehoevend' zien is ook erg storend en irritant, in zekere zin kan ik dan ook de motivatie voor dit soort sporten wel begrijpen. Maar toch, bijzonder veel respect voor de paralympics beoefenaars!

avatar van Robi
In het begin laten ze weten dat ze absoluut geen medelijden willen hebben. Maar vervolgens krijgen deze stoere gehandicapte mannen wel alle aandacht in een oersaaie documentaire waar geen einde aan lijkt te komen, omdat ik het na 10 minuten al had gezien. Dit is meer iets voor een reportage in een actualiteiten programma. Daar is 10 minuten inderdaad lang zat over het algemeen. Daarnaast is het ook nog eens een enorme verheerlijking van het patriottische Amerika, en daar zit ik ook niet echt op te wachten in mijn vrije tijd. En tenslotte heb ik ook helemaal niets met deze sport. En dat heeft bij mij uiteraard ook niet echt een goede invloed op een positieve waardering voor deze documentaire.

Robi schreef:
Om te beginnen zijn medelijden en aandacht 2 totaal andere dingen!

Na 10 minuten heb je nog helemaal NIETS gezien en kun je ook zeker nog niet beoordelen of het saai is!

Je zou jezelf echt ZÓ diep moeten gaan schamen voor een opmerking als dit!

De sport had een ieder welke andere sport kunnen zijn en dat is dan ook niet waar de achterliggend gedachte om draait.

avatar van Robi
. [/quote] Ik wens het echt niemand toe, maar ik hoop dat mensen die dit soort opmerkingen maken ZELF eens de ervaring krijgen om te leven met een handycap en een rolstoel!!!
Je zou jezelf echt ZÓ diep moeten gaan schamen voor een opmerking als dit! [/quote]

Ik hoop inderdaad dat ik nooit in een rolstoel hoef te zitten. Maar ik kan me toch goed voorstellen, dat ik ook in dat geval dan niet anders over deze film zou denken.

Misschien zou jij iemand anders mening eens wat meer moeten respecteren. Ik snap niet dat jij je zo druk maakt, omdat ik het geen goede film vind.

Overigens bedoelde ik dat ik na 10 minuten kijken wel wist wat voor soort film dit zou gaan worden. En dat klopte ook.

avatar van Thorak
Dat van die 10 minuten had ik dan verkeerd begrepen inderdaad.
Maar je opmerking over dat een reportage van 10 minuten wel genoeg is voor dergelijke onderwerpen is wel erg respectloos. Net als medelijden en "alle aandacht". Het heeft verder niets te maken met het feit dat je het wel of geen goede film vind.
Voor velen die een handycap hebben of er mee te maken hebben is een onderwerp als dit zeer zeker wel een goede motivator die laat zien dat een handycap niet het einde van de wereld is, maar dat interesseert jou duidelijk niet. Zo zijn er helaas heel erg veel mensen en ik hoop echt van harte dat als hun ooit zoiets overkomt dat ze dan niet zo behandeld worden zoals ze zelf op dergelijke dingen reageren!

avatar van Robi
Ik heb geen enkel oordeel gegeven over mensen in een rolstoel. Ik heb alleen mijn mening gegeven over de film en de manier waarop de filmmakers met hun onderwerp omgaan. En als mensen een hoop motivatie uit deze film halen, is dat heel fijn voor deze mensen. Maar daarmee is het voor mij nog steeds geen goede film. Als je Jesus Christ Superstar geen goede film vindt wil dat toch zeker niet zeggen dat je dan geen respect hebt voor alle mensen die in god geloven ? En meer ga ik er niet meer over schrijven.