Fried Dragon Fish (1993)

Japan
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Shunji Iwai
met Miyoko Yoshimoto, Tadanobu Asano en Hiroshi Ohguchi

Poo Ring-wong is een databank operator die onlangs is ingehuurd om voor een privédetective te werken. Als ze leest dat er een zeldzame en dure draakvis is gestolen, denkt ze dat er meer achter zit. Gedreven door nieuwsgierigheid gaat ze op onderzoek uit. Ze stuit op Natsuro, een rare jongen die in een kamer vol aquaria leeft. Langzaamaan worden de twee tot elkaar aangetrokken totdat Poo erachter komt dat Natsuro een professionele terrorist is...

avatar van Dopke
Erg leuk om Asano in een van zijn eerste rollen te zien en hij draagt de film met gemak (toen al). Erg fijn filmpje met sterk kleurgebruik, aardig plot en de typische Iwai touch, die hij later zou perfectioneren. Editing en montage laten nog wat te wensen over, maar voor een vingeroefening een bovengemiddelde prestatie.

avatar van danuz
Weer een oudere Iwai achter de kiezen, en weer een tegenvaller. Ook hier weer geïrriteerd aan de slechte beeldkwaliteit. Ik heb echt het gevoel dat hierdoor de film heel flauw wordt. Het heeft geen sfeer.

Een bovengemiddelde prestatie, zoals Dopke het noemt vind ik het niet. Het is een grappig filmpje, maar meer ook niet.

Met 2,5* ben ik dan wederom erg gul. Eigenlijk zou ik hier een halve punt vanaf moeten halen, net als bij Fireworks

Leuk om een keer gezien te hebben, maar daar houdt het ook een beetje op.

Jammer van de beeldkwaliteit inderdaad, want Iwai laat wel al zien dat hij een goed oog heeft voor kleuren en, soms, compositie. Ook de muziek, hoewel vaak niet echt subtiel, licht al een tipje van de sluier.

Verhaaltje is leuk, maar niet meer dan dat. Het acteerwerk vaak te overdreven (Miyoko Yoshimoto), maar vaak ook erg goed (Asano). Leuk ook dat kleine rolletje van Tomorowo in het begin. Die man heeft echt een kop voor dat soort werk.

Aardig, tijdvullend filmpje, maar wordt nergens echt goed. Jammer trouwens dat ze dit soort films uitbrengen hier. Niks mis om meer Japans werk op de DVD markt te zien verschijnen natuurlijk, maar Iwai heeft toch echt veel betere films op z'n naam staan. Om dan met deze af te komen wijst vooral op gebrek aan kennis.

2.5*, paar leuke dingen, maar als film overtuigt het nog niet echt.

Inmiddels voor dumpprijzen verkrijgbaar, deze twee korte TV-films van Iwai (met Fireworks). Opmerkelijk dat ze daar een versie van hebben gemaakt met NL-se ondertitels. Zal wel een package deal zijn geweest.

Zoals hier elders al staat ziet het er werkelijk niet uit. Is hetverhaal niet opzienbarend en de uitwerking nogal zouteloos. Yoshimoto is erg irritiant, zodat Asano relatief opvalt, maar ook niet veel te bieden heeft. Ik kan hier absoluut geen Iwai magie bespeuren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zie de magie ook niet. Een lelijke film, oninteressant verhaal. Yoshimoto is niet te harden. Asano is dat wel, zowel rol als karakter. Had bijna het idee dat hij hem compleet naar een andere setting had moeten verhuizen.

avatar van mjk87
Aparte film, maar ik heb me er best mee vermaakt. Soms brakke kwaliteit, maar vaak ook best mooie shots en muziek. In ieder geval een prima regie. Ook acteerwerk is prima en in tegenstelling tot anderen hierboven vond ik Yoshimoto helemaal niet vervelend. Het verhaal is wat vreemd net als de uitwerking, daar past haar acteerwerk prima tussen. Niks bijzonders verder hierin te vinden, maar wel een leuk tussendoortje. 3,0*.