Papa, Umer Ded Moroz (1991)

Alternatieve titels: Father, Santa Klaus Has Died | Daddy, Father Frost Is Dead | Папа, Умер Лед Мороз

Sovjet-Unie
Horror / Drama

geregisseerd door Yevgeny Yufit
met Ivan Ganzha, Maksim Gribov en Lyudmila Kozlovskaya

Horrorfilm met ironische en poëtische wendingen. Een vader is getuige van een aantal bizarre gebeurtenissen. Zijn zoon pleegt zelfmoord, respectabele mannen van middelbare leeftijd doen aan SM en zijn familie koestert morbide preoccupaties. Eerste necrorealistische speelfilm.

avatar van Woland
Goed, het necrorealisme dus. Juist. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar ik net naar gekeken heb. Zwart-wit beelden van moeilijk kijkende Russen, die praktisch de hele film geen woord zeggen, en als ze wel praten is er ook geen touw aan vast te knopen. Er gebeuren een hoop vreemde zaken, al kijkt niemand daar echt vreemd van op, maar een lijn heb ik daar niet in kunnen ontdekken en zo absurd dat het weer interessant werd, dat was ook bij lange na niet aan de hand. Wel een aantal lange takes, maar dan ook weer niet op een manier dat Bela Tarr er wakker van zal liggen. Misschien dat ik het in een andere setting iets beter had kunnen waarderen, edoch, ik kon hier toch bijzonder weinig mee.