Indeks (1978)

Alternatieve titels: Indeks. Życie i Twórczość Józefa M. | Index

Polen

geregisseerd door Janusz Kijowski
met Krzysztof Zaleski, Jerzy Duszyński en Justyna Kulczycka

Het verhaal speelt zich af tijdens de studentenprotesten in maart 1968. Een koppige student protesteert tegen de beslissing van de decaan om een medestudent op basis van valse beschuldigingen te schorsen. Hij stopt met zijn studie en raakt vervolgens zijn vriendin en zijn huisvestingsprivileges kwijt. Hij neemt een baan als kolenbezorger. Tijdens zijn werk is hij getuige van een fataal ongeluk van zijn collega. Hij besluit hierover een verhaal te schrijven. Het verhaal is dermate goed dat een uitgever er interesse in heeft, mits er wat aanpassingen worden aangebracht. Hij weigert dit en het verhaal wordt niet gepubliceerd. Uiteindelijk wordt het verhaal vercommercialiseerd en verfilmd waardoor hij alsnog roem vergaard.

avatar van pascal83
erg mooi en stijlvolle poster

avatar van Flipman
pascal83 schreef:
erg mooi en stijlvolle poster
Dat is kort door de bocht; prachtige poster!