Lorelei (2005)

Japan
Drama / Oorlog

geregisseerd door Shinji Higuchi
met Satoshi Tsumabuki, Kôji Yakusho en Matt Lagan

Een Japanse kapitein krijgt tijdens de Tweede Wereldoorlog de opdracht om zijn land te beschermen tegen een mogelijke derde aanval met atoomwapens. Daarvoor krijgt hij van de regering het commando over de meest geavanceerde duikboot uit de geschiedenis: de Lorelei. De duikboot heeft een geheim wapen aan boord waarmee de vijand in een klap kan worden uitgeschakeld.

avatar van bioscoopzaal
De trailer ziet er alvast veelbelovend uit, zeker voor de duikbootliefhebbers onder ons.

Gisteren had ik die trailer gezien ja.
Ziet er zeer zeker niet slecht uit.

Komt dat hier uit?

Diesel
Leuke trailer.

DUTCH FILMWORKS KOOPT JAPANSE DUIKBOOTSENSATIE LORELEI

Dutch FilmWorks heeft deze week Lorelei: The Witch of the Pacific Ocean aangeschaft, de nieuwste filmsensatie uit Japan.

De film kwam deze week op nr. 1 binnen in de Japanse charts en verdrong daarmee The Phantom of the Opera na vijf weken van de eerste plaats. Deze 128 minuten durende bovennatuurlijke thriller gaat over een duikboot die ten tijde van Wereldoorlog II een derde poging om Japan te bombarderen met een atoombom, probeert te verijdelen.

Het bijzondere aan deze kruising tussen Das Boot en Below, is dat de film zowel in het Japans als in het Engels is opgenomen met een Japans/Amerikaanse cast, net als in de klassieke oorlogsfilm Tora Tora Tora. De film speelt zich voor het grootste gedeelte onderwater af en bevat visueel zeer spectaculaire gevechtsscènes. Lorelei: The Witch of the Pacific Ocean is gebaseerd op het boek Shuusen no Lorelei van de Japanse schrijver Harutoshi Fukui en werd geregisseerd door Shinji Higuchi (The Princess Blade, Neon Genesis Evangelion)

Dutch FilmWorks brengt Lorelei: The Witch of the Pacific Ocean nog dit jaar uit in de Benelux

PERSBERICHT DFW

Een menselijk navigatie systeem......

Kunnen de lage stemmen verklaard worden??

avatar van mario_arnhem
Deze film is nu ook te huur leuke film.

Menni
The_basser schreef:
Kunnen de lage stemmen verklaard worden??

Achterstallig, niettemin: Lorelei blijkt de Japanse Pearl Harbor, wat heel even grappig is, maar daarna al snel strontvervelend. Met van die hele enge 'kijk ons een romantisch bovenop een duikboot zitten bij ondergaande zon'-scènes. Anderhalve ster voelt nog mild.

Bleh wat een cheesy computer animaties + de film wordt heel erg vervelend om naar te kijken. Ik ben heel wat anders gewend van onze Japanse film makers... Deze film kon mij niet boeien.

avatar van U-96
Matige film met een raar verhaal over een menselijk driedimensionaal sonarachtig systeem. Hoeft per definitie niet slecht te zijn, maar de rol van die vrouw druipt te veel over de hele film heen waardoor het onderzeebootgevoel minder wordt. Van binnen ziet de boot er wel aardig uit. Van buiten is de gehele vloot overduidelijk een computeranimatie, dat kan ik echt niet goedpraten. Filmmakers lijken zich nauwelijks te realiseren dat schaalmodellen nog altijd het beste zijn voor onderzeeboten. (zie Das Boot, Hunt for Red October)

De film lijkt op veel momenten te eentonig en een lijn wordt niet gekozen. Als onderzeebootfilmliefhebber kan ik het niet over verveling hebben. Op sommige momenten oogt het allemaal best aardig, maar spannend, beklemmend of onderhoudend kan ik het niet noemen.

Dit is wat mij aangaat een flutfilm van de bovenste plank.
Veel te gladde, onrealistische, computer-animaties...je ziet het gelijk al.
Personages waarmee je geen enkel moment mee kan voelen, ook door de belachelijke dialogen.
Haast kinderlijk simplistisch scenario, en vooral veel te lang en veel te veel van hetzelfde, namelijk de binnenkant van een onderzeeboot.
Dat is natuurlijk bij Das Boot ook het geval (de film waarmee dit verhikel enigszins vergeleken wordt) alleen daarin boeit alles van begin tot eind door het sterke spel, de realistische karakters.
Deze film doet op z,n sterkste momenten aan een computer game denken.
Ik heb de film in de Ramsj-bakken gevonden voor 5 euro...jammer van het geld

avatar van Icer
Dat viel even tegen, science fiction in een WOII jasje. Te romantisch, niet realistisch genoeg,

In Japan was er in die tijd volgens mij geen plaats voor discussie en al helemaal niet voor tegenspraak. Het klasseverschil was groot en dat zie je hier eigenlijk niet terug. Maar het gaat er ook niet om hoe het werkelijk was, tenminste, niet in deze film.

Slechte animatie overigens.

Je moet deze film dan ook met een korreltje zout nemen.

Spannende onderzeeboot-drama. Het eerste uur was behoorlijk saai, maar de opgebouwde in het tweede uur maakte veel goed. Als je je heerlijk kan inleven in deze film, dan is ie prima weg te kijken.

Verwacht geen spectaculaire effecten of zelfs goed geluid, maar al met al is ie zeker het kijken waard.

avatar van thomas_
Heb echt na een kwartier deze film stopgezet. Om een of andere kon ik er gewoon niet naar kijken. Dat japans, veel te donker. nee niets voor mij

avatar van Dion
Dito, na 20minuten in de vuilnisbak gedumpt

Nomak
Ja jongens stem dan niet eh!
Als je een kwartier of 20 minuten hebt gekeken dan kan je de film niet beoordelen.

avatar van Jan W
Vandaag in de 5 voor 10 euro bak gevonden. Op zich geen echt slechte film. Heb 'm in ieder geval geheel uitgekeken .
Ik neem aan dat Japanners gewoon wat meer houden van wat overdreven emoties en sentimentele momenten. De special effects waren inderdaad soms erg doorzichtig maar het spel was verder redelijk. Opvallend was wel de slechte beeldkwaliteit, net of je naar een oude VHS-tape zit te kijken. En dat voor zo'n recente film! Ook het geluid was niet te best. Bedroevend dat DFW zo'n slechte release er van gemaakt heeft.

avatar van Semsoethot
De "bloedstollende opvolger van Das Boot en Below" valt me behoorlijk tegen. Volgens een kijkgenoot is dit een typisch Japanse film waarbij werkelijkheid en sprookjes nogal dooreen lopen. Voor mij was het één grote warboel van krijsende Japanners, digitale schepen (net zo echt als mijn oude plastic modelboten) en een rammelend onlogisch verhaal.
Kapitein Masami moet zien te voorkomen dat de Amerikanen Japan met een atoombom bestoken. Dit levert veel verschillende coalities op waarin vijand en vriend niet van elkaar te onderscheiden zijn. Ook ontbreekt een huilerige romance niet. Gelukkig waren er ook enkele humoristische momenten die de film wat wisten op te leuken. Matig.
Oh ja, Jules 62 schrijft "Deze film doet ( .. ) aan een computergame denken". Dat vond ik nou van de muziek. Rechtstreeks gejatte muzak.

Dit moet zowat de slechtste oorlogsfilm zijn die ik ooit heb gezien.
Saai, saai en nog eens saai, meer kan ik er niet over zeggen.
De vergelijking met andere duikbootfilmen als 'Crimson Tide' en vooral 'Das Boot' is totaal misplaatst.
Gelukkig heeft deze DVD me maar 1 € gekost, en da's nog zonde...

Echt alles is slecht aan deze film. De duikboot was duidelijk een model van de "Surcouf" een Frans schip waar ze inderdaad 2 zware kanons op hadden gemonteerd, origineel, maar volstrekt idioot in een duikboot. die Amerikaanse schepen die net als bij de de Tour de FRance massaal op mekaar klapten, het einde, met die gekke kanons eenvliegtuig uit de lucht schieten, als ik de film niet zelf gezien had zou ik nooit geloven dat er zulke bagger bestaat.

avatar van Nelusje
Vond het op zich helemaal geen slechte film hoor, alleen erg langdradig en daardoor waren de laatste 20 minuten saai en moeilijk door te komen.

avatar van 606
Nomak schreef:
Ja jongens stem dan niet eh!

Precies eigenlijk moeten de stemmen verwijderd worden.
Ze missen 2 uur film.

avatar van akira124
heb hem wel afgekeken maar met moeite. VRESELIJK gewoon.

avatar van RuudC
Goed, Lorelei is een bizarre film, maar ik snap niet waarom het niet vermakelijk zou kunnen zijn. Het hele aspect met de superonderzeeër is met de tijdsgeest nog best te verklaren eigenlijk. In nazi Duitsland waren er wel meer plannen, uitvindingen en andere zaken die dit karakter ondersteunen. Prima, gigantisch geschut, draaibare torpedobuizen en een dame die door chemische middelen voor een driedimensionale radar zorgt, het gaat erg ver, maar ik ervaar het geen seconde als storend. Het zorgt mijns insziens zelfs voor een leuk verhaal. De missie van het schip is helder: het moet voorkomen dat er na Hiroshima meer atoombommen op Japan vallen. De figuurlijke route die genomen wordt is zeer verrassend. Zowel interne als externe factoren spelen een interessante rol. Het kijkplezier wordt wel enigszins verpest door de slechte graphics, maar dan is aan de kijker de keuze: Probeer ik er doorheen te kijken? Of ga ik me er zo op fixeren dat ik de film ook maar bagger ga vinden? Wat wel jammer is, is het cheezy einde. Dat is wel ineens behoorlijk over the top vergeleken met de rest.

avatar van blurp194
Bizar is het woord wel. Absurd slechte effecten afgewisseld met een absurd verhaal. Das Boot in je badkuip, maar dan wel met een echte Tiefenmesser. En ook een heleboel erg bekende Japase acteurs - wat hebben die hier nou weer in te zoeken. Of is het misschien toch zo dat er iets in die film zit dat niet door de cultuurbarriere heen komt, iets dat toch een andere lading heeft als je in Japan geboren bent.

Ik kan er maar naar raden... Ik kom uit de cultuur waarin Rotterdam is gebombardeerd door de rotmoffen, en waarin de Oost het toneel was van gruweldaden in de Jappenkampen. Komt niet meer goed - en al zijn de betrokkenen ondertussen schaars aan het worden in de familie, iets wat je zo met de paplepel meegegeten hebt wordt over een enkele generatie niet zomaar uitgewist. Daar past deze film heel slecht in - afgezien van het signaal dat Japan ook worstelt met haar verleden. Laten we dat dan maar als iets positiefs zien, en er verder niet teveel over nadenken. Daar komt maar narigheid van.

Dan moet me ook toch even van het hart dat dit wat mij betreft gewoon een echt heel slechte film is. Het SF-idee met Lorelei komt niet uit de verf. De setting in de U-boot lijkt niet in de verte op die film - en de lachwekkende effecten zorgen er wel voor dat niets meer op waarde doorkomt. Dan het romantische plotje met Lorelei het meisje - waar gaat dat dan heen. En dan die oorlogsbedoening. Gaan zeuren dat iemand geen harakiri gedaan heeft... Misschien hadden de makers hun buik moeten openen. Ohja, de ondertiteling is ook wat vreemd.

avatar van knusse stoel
Vanwaar die lage score? De film boeide ons wel, ondanks dat mijn vriendin liever Engelstalige films kijkt.
De film boeide echt wel en ik ga mij niet meer zoals 'Blurp194' meer druk maken over wat er in de 2e wereldoorlog is gebeurd. Beter dat daar van geleerd is om niet in herhalingen te vervallen! Dus het beruchte hokjesdenken tegengaan en niet blijven hangen in vroeger!

Prima film volgens ons, Basta!

avatar van Left4Dead
Oei wat cheesy, mijn ogen moesten gewoon bloeden bij het kijken naar dit gedrocht. Het blijkt dan uit 2005 te stammen, maar mijn god het lijk regelrecht uit de jaren 70. Maar zelf in de jaren 70 stonden de meeste films er een stuk beter op dan deze. Foeilelijk.........

Hollywood-klef, ja ook de Japanners weten mierzoet patriottisme te verkopen. Nou ja.... in ieder geval op beeld te brengen. Geloofwaardig is het me alles behalve, het ligt er gewoon veel te dik op. Dikke appelstroop en honing op slagroom, zo zoet dat je vullingen smelten.

Het verhaal dan, hetgeen waarom ik de prent in twee delen heb gekeken. Onderzeebootverhalen houd ik van en de nucleaire oorlog erbij kon best eens zorgen voor enige spanning. Zeker als het gaat om een bemanning van een blikje diep onderwater. Claustrofobie en de immense druk van het water rondom doet me altijd wel wat. Een combi van de twee onderwerpen zou wel eens aardige spanning op beeld kunnen leveren was mijn idee. Ook het geheime wapen was ik benieuwd naar.

Maar het acteerwerk en de simplistische soundtrack deden al heel snel barsten in mijn optimisme vertonen. Engels en Japans als voertaal door elkaar heen, tjezus....gekke Jappen. Ook is de spanning, die men wel probeert te creëren, niet te voelen. Prent mist kracht op alle vlakken. Het is amateurisme op uitzonderlijk hoog niveau, daar scoort de film hoge ogen mee. De SF is beneden peil, de prent verzuipt in low budget, het verhaal zinkt op een gegeven moment als een baksteen.

Kappeuter schreef hierboven: "deze kruising tussen Das Boot en Below". Nou in geen zeemijlen komt dit gedrocht in de buurt. Lachwekkend wat het geheime wapen is, te kinderlijk voor woorden. En ja, de ellende van tweede wereldoorlog wordt graag misbruikt door dit pretentieus commercieel stuk rommel.

Eén ding wat ik niet begrijp, de Japanners zijn zo gevoelig voor nucleaire wapens sinds de bommen op Hiroshima en Nagasaki omdat zij de gevolgen nog elke dag zien en nog wel enige generaties zullen blijven zien. Waarom dan zulke prenten en liep men massaal uit voor deze film? Toen Fukushima kapot ging, iets wat ze al wisten bij de bouw in de jaren 70 van de centrale, dat het door een tsunami of een aardbeving vernietigd zou worden, was elke Japanner immers diep verontwaardigd. Dan zou je denken dat zij deze prent wel links zouden laten liggen.

Net als Michael Bay in zijn stompzinnige film over de aanval op Pearl Harbor er een kassucces van wilde maken i.p.v. een ode aan de gevallen mariniers, soldaten en noem maar op, maakt ook hier de regisseur zich schuldig aan minachting voor de gesneuvelden van WW2. En dat is niet goed te praten. Een serieuze 1* is mijn dankjewel voor deze aftandse bagger.