Golemata Voda (2004)

Alternatieve titels: The Great Water | Velká Voda

Macedonië / Tsjechië / Slowakije

geregisseerd door Ivo Trajkov
met Saso Kekenovski, Maja Stankovska en Mitko Apostolovski

Lem Nikodinoski wordt met grote spoed naar het ziekenhuis gebracht waar de artsen proberen zijn leven te redden. Tijdens deze bijna-doodervaring ziet hij zijn jeugd aan zich voorbij flitsen. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de 12-jarige Lem, die door de oorlog wees is geworden, opgepakt door communistische soldaten. Hij wordt naar een weeshuis gebracht. Het weeshuis is in feite een werkkamp waar de vijanden van de revolutie ideologisch worden hergeprogrammeerd. De hoofdmeester, kameraad Ariton, is een ambitieuze, rigide man, maar is diep van binnen ook een eerlijk man. Op een dag wordt een mysterieuze, charismatische en aristocratisch uitziende 13-jarige jongen het weeshuis binnengebracht. Vanaf het begin is duidelijk dat Isaac een speciale jongen is, die durft in opstand te komen tegen de autoriteiten en bereid is daarvoor de brute consequenties te dragen. Lem is geïntrigeerd door Isaac en sluit een vriendschap met de jongen.

5 november

23:40 - 01:10
ARTE

ongelooflijk goede vertolking van de kinderen, prachtige fotografie en sfeerschepping. Een meesterwerk!