Quo Vadis? (1985)

Italië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Zwitserland / Spanje / West-Duitsland
Drama / Historisch
347 minuten / 360 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Franco Rossi
met Klaus Maria Brandauer, Max von Sydow en Frederic Forrest

De bloeddorstige tiran Nero, keert in het jaar 63 terug na zijn veldslagen tegen de Christenen. De jonge Marcus Venicus wordt verliefd op Lygia, die zich tot het Christendom heeft bekeerd. Dit leidt tot nog meer geweld tussen Nero en de Christenen.

mooie verfilming van het boek. Let wel, het is een jaren 80 produktie, dus niet zo "snel"... mooi verhaal over de opkomst van het christendom tijdens de regering van Nero ...

Wat een bud-serie. Dit haalt het niet bij het origineel uit de jaren 60.

Een lange serie, maar wel mooi gemaakt. Er zitten verschillende verhaallijnen in, die wel weer met elkaar te maken hebben. Voor liefhebbers van de Romeinse tijd toch wel aan te bevelen.

Ik ga totaal niet akkoord met de vorige lovende commentaren op deze mini-serie! Volgens mij was die ronduit slecht! De acteerprestaties zijn ondermaats, zelfs ik zou beter ergernis, verdriet of passie kunnen veinzen!
De muziek vervolgens: volledig pathetisch met een ondermaatse klankband!
De historische context van het verhaal is helemaal niet correct, bij het bekijken zijn mij veel ergerlijke fouten opgevallen!
Kortom dit 'meesterwerk' van Franco Rossi, is helemaal de titel 'meesterwerk' niet waard aangezien deze serie abominabel slecht is!
Zeker geen aanrader, nooit bekijken als je er de kans toe hebt!

avatar van benjiq
charlyko schreef:
Wat een bud-serie. Dit haalt het niet bij het origineel uit de jaren 60.

jaren 60? daar weet ik niks van.

avatar van kirk douglas
de serie krijgt dan wel slechte kritiek maar ik vond hem erg goed en kijk hem telkens weer graag. natuurlijk kloppen er een paar dingen niet maar bij elke historische film of serie heb je dat. het verhaal zou vandaag en de dag natuurlijk sneller gesneden worden. de rollen zijn goed verdeeld. vooral klaus maria brandauer als nero zet zijn rol goed neer verder is max von sydow in een kleine rol als petrus te zien. de andere acteurs zijn niet echt heel bekend hoewel ze zeker al in een boel films gezeten hebben.zoals al gezegd de serie is wat traag maar zeker niet slecht. de jaren 60 versie heb ik nooit gezien maar dat maakt niet uit. de muziek past goed bij de film maar valt verder niet echt op.

avatar van RuudC
Tergend saai drama. Iedere redelijke regisseur zou moeten inzien dat je dit verhaal met een botte bijl moet bewerken, zodat er maximaal twee uur aan materiaal overblijft. Daarbij valt er over keizer Nero en zijn gevolg genoeg leuke dingen te schrijven. De grote Tacitus omschreef hoofdkarakter Patronius al als een verkwister, principiële immoralist en gedistantieerde levensgenieter. Iemand die dagen slapend passeerde en de nachten vulde met de genietingen des levens. In zijn leven schreef Petronius de satyricon, waarvan vandaag de dag nog bijzonder leuke en interessante fragmenten zijn overgebleven. Des te groter is de teleurstelling dat hij wordt afgebeeld als zo'n beetje het tegenovergestelde. Keizer Nero zelf komt maar weinig aan bod in dit drama. Wie echt een gestoorde keizer wil zien, kan beter Caligula kijken.

Zeker vier uur duurt het voordat de christenenvervolging echt aan bod komt. Tot die tijd gebeurt er nagenoeg niets. De aankleding en decors zijn leuk. Sommige kapsels zijn heerlijk overdreven, maar dat nodigt me absoluut niet uit om het boek te lezen van Henryk Sienkiewicz. Nee, dan veel liever (nogmaals) Suetonius' Keizers van Rome en Petronius' Satyricon. Deze martelgang van maar liefst zes uur mag men ook rustig links laten liggen.