The Thorn Birds (1983)

Alternatieve titel: De Doornvogels

Drama / Romantiek
477 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Daryl Duke
met Richard Chamberlain, Rachel Ward en Barbara Stanwyck

Mary Carson, eigenaresse van een grote schapenfarm, wordt verliefd op pastoor Ralph de Briccasart. Maar hij heeft zijn oog laten vallen op Mary's nichtje Meggie Cleary. Als blijkt dat Ralph haar liefde niet beantwoordt, smeedt Mary plannen die zijn lot zullen bezegelen - desnoods vanuit het graf.

FisherKing
Mierzoet, en nauwelijks door te komen als je niet weg bent van én Chamberlain én Ward. 1*

Zat wel geramd in elkaar.
Ik geef twee sterren. Wie gaat er voor drie ?

Schitterend serie, 5 sterren. Zo worden er tegenwoordig niet veel meer gemaakt

avatar van Captain Pervert
Sinds wanneer staan er trouwens miniseries op MM? Miniseries zijn op TV, en TV-films mogen niet. Beetje vreemd maar goed.

Ik heb hier ooit 1 aflevering van gezien, bij mijn oma. Die vond het geweldig. Ik vond het vreselijk. Ik ga dan ook maar niet stemmen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Captain Pervert schreef:

en TV-films mogen niet.

Jawel hoor, altijd al.

ik heb hem sinds kort op dvd, want mam lief vind de serie geweldig, ik vind hem mierzoet en erg slaapverwekkend, maar ik doe mijn best en zal hem helemaal uitkijken.

Lis
Geweldige serie!!Je zit eigenlijk de hele serie te wachten op het moment dat Ralph en Maggie elkaar ontmoeten op het strand met alle gevolgen van dien

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eigenlijk ligt dit genre me niet, maar Thorn Birds blijkt een uitzondering te zijn. Als kind heb ik de serie gezien omdat men moeder dit graag zag (niet in 1983 zelf, want toen was ik nog te jong, maar eind jaren '80). Ondertussen heeft mijn moeder die dvd's ervan liggen en de reeks heeft nog niets verloren van zijn chemie. Mooi liefdesverhaal dat gelukkig niet te melig wordt. Een aanrader voor wie het nog niet gezien heeft.

Sneakerjeans29
ik heb de dvd's ook. Mooi,maar er had wel een iets groter onderschrift bijgemogen.

mooooiiii mooooii moooii!!

Ik had eerst het boek gelezen, erg mooi op aanraden van mijn moeder.,, toen was ik verkocht en wou ik de mini serie zien en ik was nog meer verkocht prachtig!!
ik kan me altijd beter inleven in de personages als ik er beelden bij heb,, maar ik vond het prachtig mooi verhaal over verboden liefde.. 1 van de beste romantische verhalen ooit.. love it..

4.5 / 5 sterren... prachtig !

Na ruim twintig jaar de serie weer gezien, alleen nu op dvd. Blijft nog altijd prachtig en nog niets aan chemie verloren.

avatar van ladybug
Geweldige serie, absoluut niet verouderd, echt tijdloos.
Een meeslepend, spannend en romantisch verhaal.
Je kan je altijd wel met 1 vd hoofdpersonen identificeren.
Wordt goed geacteerd, interessante personages, waarvan je het karakter goed leert kennen.

Alleen het einde vond ik erg abrubt.
Het werd voor mijn gevoel even snel in 10 minuten afgeraffeld.

Een aanrader als je van een goed verhaal en romantiek houdt.

De afgelopen dertig jaar meerdere malen gezien,dit onderhoudende, poëtische, zweverig romantische, bedwelmende, roerende, historische verhaal over meerdere generaties en een verboden liefde, dat meer dan veertig jaar omvat en kundig voor de televisie is geregisseerd. Een verhaal over kuisheid en passie, angst, schuld en ego, rampspoed en noodlot met een uitstekende cast en adembenemend mooie landschapsopnames.

avatar van Fran
Dit is een heerlijk romantische miniserie die ik al een aantal keren gezien heb. Wat ik een heel sterk punt vind is dat deze serie heel erg goed de sfeer in het boek weet weer te geven. In het boek wordt de omgeving, het uiterlijk en de gedragingen van mensen zo tot in de detail omschreven dat het me erg verbaast dat ze dit in de serie zo sterk hebben kunnen vastleggen. Het kwam, wat mij betreft, heel erg overeen met hoe ik het in mijn hoofd had.

Het personage dat ik het meest vind lijken op het personage in het boek is Fee, Wat is Jean Simmons daar toch perfect voor gecast. Haar gereserveerdheid en stil lijden is fenomenaal. Ook Richard Chaimerlain is erg goed. De liefde tussen hem en Meggie is ontzettend romantisch weergegeven. Echt een mooi romantisch verhaal.

Jee, staat deze ook op de site? Ik vond de serie ook erg romantisch, die onmogelijke liefde waar toch af en toe aan toegegeven werd (zo onmogelijk was het nu ook weer niet blijkbaar:))
Goede (en mooie) personages, prachtige locaties en smachtende romantiek. Wat wil je nog meer?