Julius Caesar (2002)

Alternatieve titel: Giulio Cesare

Verenigde Staten / Duitsland / Italië / Nederland
Drama / Oorlog
170 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Uli Edel
met Jeremy Sisto, Richard Harris en Christopher Walken

Wanneer de boosaardige Romeinse dictator Sulla Julius Caesar dreigt te executeren, moet Caesar vluchten. Als Caesar als oorlogsheld weer terugkeert naar Rome, krijgt hij van Pompeius een leger onder zijn hoede, waarmee hij overwinning na overwinning behaalt. Ook de banden met Egypte worden aangehaald, waarbij Caesar als een blok valt voor Cleopatra.

avatar van sn@ke
Weldra eens bekijken , acteurs zijn veelbelovend ...

avatar van argus
Mooie sfeerbeelden van 2000 jaar geleden. Romeinse steden waren herbouwd op Malta. Gallische veldslagen werden in Bulgarijë opgenomen, het bulgaarse leger figureerde daarbij. Deze film had hele sterke dramatische momenten waarin acteurs/actrices helemaal konden opbloeien. Alhoewel het af en toe de neiging had langdradig te worden. 3½

avatar van Carl
Mooie, onderhoudende film. Sulla deed wel heel erg denken aan de vader van Commodorus in The Gladiator. Een filosoof en een dictator die 2 druppels water zijn

Goed rustig tempo, geen moment saai. De film beroemt zich erop 'in de stijl van 'Gladiator' te zijn, maar dat kon ik nergens uit terug halen.

Inderdaad, de stijl van Gladiator is toch wel anders. De kracht van deze film is dat er goede dialogen zijn. Dit in tegenstelling tot Gladiator. Verder ziet alles er verzorgt uit, en ... ik zie geen romeinen of barbaren met horloges of ander moderne uitingen rondlopen...

Ik hou gewoon van dit soort films en heb daarom ervan genoten. Het spectakel, wat je in zo'n film verwacht, bleef een beetje uit. Toch een leuke film voor een druilerige zondagmiddag 4.0.

Ik vind deze film precies 3.5* waard. Het was een mooie film en er bleek goed uit hoe caesars leven was, maar mij werd het wat overdreven steeds en daar werd ik moe en verveeld van

avatar van thoms04
Mooie film, wel mijn genre dus ik ben snel geneigd dit soort films te waarderen. Film krijgt een 3,5
De samenvatting hierboven door moviemeter gegeven is wel verschrikkelijk slecht, vol met fouten en totaal niet zoals ik de film zou omschrijven.

avatar van glannestino
Goede verfilming van een groot deel van het leven van Caesar. Ik moest deze film kijken voor mijn opleiding, en bepalen of er historische fouten in de film zaten. Maar de film is heel historisch getrouw. Prachtige bijrollen ook van Richard Harris en Christopher Walken. 3,5*

avatar van JJ_D
Wat ik me nog kan rappelleren hiervan is een bij momenten saaie historische verfilming, met her en der wat Hollywoodiaanse elementen (de wat mij betreft legendarische "Beware of the Ides of March!" - of iets in die aard - is daar zeker één van)...
Een score durf ik hier echter niet meer op te plakken.

avatar van Pkunk
Ik vond het niet zo geweldig. Het is mij allemaal iets teveel gedramatiseerd. Ik heb zeer veel interesse in het romeinse rijk, maar doordat het gewoon te theatraal is op bepaalde momenten kan ik het gewoon niet helemaal serieus nemen. Het komt gewoon niet over. Tel daarbij op dat het op bepaalde momenten toch wat saai was kan ik niet hoger komen dan 2,5*
Wel grappig dat je vaak dezelfde acteur ziet terug komen in romeinse docu's en films e.d. (zoals bijvoorbeeld Sean Pertwee die hier Labienus speelt terwijl hij later zelf Ceasar speelt in een docu voor NHC )

AddictedToMovies
De film/miniserie begint best sterk, maar wordt steeds minder. Mooi rol van Richard Harris. Julius Caesar vond ik niet zo geweldig spelen.

kleine 3*

glannestino schreef:
Ga in de hoek staan en je schamen of je schoolgeld terughalen!
De film begint fout: in het jaar 82 voor onze huidige jaartelling was Caesar 18 jaar oud, het voorgaande jaar getrouwd met Cornelia en net vader geworden van Julia. Zij kan bij de overval van Sulla dus geen meisje van een jaar of 9 zijn.
Cornelia sterft in 69 of 68 voor onze jaartelling, dus niet vlak nadat Caesar uit gevangenschap van de Cilicische piraten terugkeert.
De grote slavenopstand van Spartacus werd in 71 v.o.j. door Crassus neergeslagen en de resterende vluchtelingen door Pompejus gevangen genomen om langs de Via Appia te worden gekruisigd. Julia was toen mogelijk 12 jaar en niet zo'n 18 als in de film.
Tegen de tijd dat Cleopatra Rome bezocht, vlak voor de moord op Caesar in 44 v.o.j., was hun zoon Caesarion ongeveer drie jaar en dus geen baby meer.

avatar van 10-StepKill
Aardige miniserie die wat langer had mogen duren, zodat er een uitgebreider (lees: beter) verhaal had kunnen worden verteld. Ik miste vooral personages als Crassus en Octavianus en Marcus Antonius vond ik maar een pussy.
Het begint allemaal goed maar ongeveer halverwege gaat het downhill.
Het einde is ook een teleurstelling, waarbij er nog een aantal gebeurtenissen in tekst op beeld worden verteld in een halve minuut, wat van mij nog best verfilmd had mogen worden.
En zoals hier al eerder aangehaald is, het epos lijkt in de verste verte niet op The Gladiator. Erg cheap om zo de film/miniserie aan de man te brengen

avatar van coldstorm
hij krijgt net een voldoende van mij sommige dingen miste ik idd de gevechten zijn wazig of in het donker deze film was zeker niet de beste die ik gezien heb maar hij kon er mee door
het verhaal zal ongetwijfeld kloppen maar ik hoop dat als er ooit een remake komt dat hij allemaal wat duidelijker is

MaartenTuinstra
Onderhoudende film, die historisch aardig correct is, maar te veel neigt naar melodrama.

Ik ben erg geïnteresseerd in deze periode van de geschiedenis en heb er al veel over gelezen. Deze film is over het algemeen vrij correct (op enkele punten rond Julia's leeftijd na), al worden prominente figuren als Cicero en Crassus genegeerd, wat jammer is. Wel uitstekend gecast, alleen bij Cleopatra had ik een andere actrice gewenst. Echter, de muziek is vaak erg overdreven, waardoor het allemaal behoorlijk melodramatisch wordt. Bovendien vond ik deze film visueel wat mager. Zonde, want door de cast verdient het zeker 3.5*, maar het wordt toch 0,5 lager.