10.5 (2004)

Alternatieve titel: Earthquake 10.5

Drama / Avontuur
165 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door John Lafia
met Kim Delaney, Beau Bridges en Fred Ward

Seattle wordt opgeschrikt door een aardbeving van 7.9 op de schaal van Richter. Een behoorlijke beving welke de Space Needle doet omvallen en erg veel schade aanricht. Dr. Hill (Kim Delaney) is seismologe en geologe. Zij wordt naar haar werk geroepen. Ze is ambitieus en heeft snel haar antwoorden en oordelen klaar. Als er een nieuwe beving komt van 8.4 op de schaal van Richter is zij van mening dat het geen naschok is, maar een aparte aardbeving. Ze denkt dat op een verre diepte veel meer scheuren in de aardkost zitten die zorgen voor een kettingreactie. Haar baas wil echter niets van dit alles horen.

avatar van 606
Zeker niet slecht ondanks sommige dingen niet goed overkomen.
Maar door gebruik van echte beelden is het wel goed.
Voldoende spanning.

4 sterren

Deze film al 2 keer gezien. Maar elke keer, omdat ik zo vergeetachtig ben, vind ik het een geweldige film. Ja, die overdrevenheid is zeer irritant, maar goed. Dat de film geen echte intro heeft is ook iets.

Maar goed, The day After tomorrow, blijft miljarden keren beter.

dit is echt een van de slechtste rampenfilms die ik ooit heb gezien. De wetenschap achter de film is slecht, het acteerwerk is ronduit tenenkrommend en dat CAMERA EFFECT! het constante inzoomen en uitzoomen tijdens dialogen leid af (net Cloverfield, maar dan slecht), en de intro die na een uur kijken (op TV dan, met reclames) doet je vermoeden dat je naar een van de slechtere Sci-Fi series aan het kijken bent. als ze iets meer hun best hadden gedaan om hun gegevens te verifiëren en hadden besloten om die irritante camera effecten in de prullenbak te gooien had het misschien nog best een aardige film kunnen worden, maar naar mijn mening is dit gewoon een slechte film.

avatar van jumpstylemovie
Opzich een erg slechte film. Het grootste minpunt aan deze film is nog wel het camerawerk. Tijdens een gesprek/ telefoongesprek werd er gefilmd als of het de grootste actiescéne was. Ik geef deze film nog nét een voldoende omdat ik bij scénes als het drijfzand het zelf ook aardig benauwd kreeg.

Eigenlijk kopiëren ze in deze film 24 film momenten. Echt gewoon precies die 4 verschillende schermen elke keer weer. Zeer frustrerend.

En nu raak ik een beetje te verward. 10.5 en 10.5 Apocalypse. Duidelijk heb ik deze film gezien en die 2de ook, maar ik dacht dat ze beiden als 1 waren, duidelijkheid pls?

avatar van RodneyS
Ondanks de matige en soms zelfs slechte special effects toch vemakelijk.

avatar van Stephanovic
jumpstylemovie schreef:

Het is dan ook een rampenfilm waarin iedere seconde een aardbeving met kracht 10,5 kon losbarsten. Het enige wat ik eigenlijk mis in de film zijn de antwoorden, maar ik vind dat camerawerk het juist iets extra's geven. Verder toch wel een iets te happy end voor een rampenfilm, daar geen van de personen die gevolgd wordt (behalve Nolan) echt iets gebeurt.

Echt zon film dat je aan het denken zet. Op het eind wordt ook gezegt dat we niet de baas zijn over de planeet. En dat is natuurlijk ook zo. Ik vond de film best wel leuk. Hij duurde wel een beetje lang maar dat komt waarschijnlijk omdat rtl 4 er om het half uur een reclame doorheen gooit. Ik vond het er wel een beetje nep uit zien. Maar opzich een best leuke film dus 4 sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na Category 6: Day of Destruction en meer van dat soort ongein heb ik me gisteren maar weer eens aan zo'n foute rampen-miniserie gewaagd. Want die blijven, hoe slecht ook, soms nog best amusant. Hoewel ook de amusementswaarde bij 10.5 jammer genoeg nogal wat tegenviel. Het principe is in ieder geval weer als vanouds; dodelijk saaie karakters komen in een aardbeving en moeten overleven. En dus krijgen we uiteraard weer die specialist die alles heeft voorspeld, maar niemand kan overtuigen van haar theorie. En dan heb je uiteraard de drukbezette man, die zijn zoon flink verwaarloost en de dochter die haar vader niet mag. Zouden ze aan het einde van het verhaal bijgedraaid zijn? Het zal mij benieuwen!

Nee, wat dat betreft zijn de belabberde computereffecten meestal het leukste. Want wat is er nou geestiger dan een groep acteurs te zien wegrennen en serieus reageren op een idioot windows 3.11 effectje? Maar goed, de film focust zich niet teveel op de effecten, het gaat meer om de karakterontwikkeling. En dat is jammer genoeg een stuk minder leuk om naar te kijken. Wat dat betreft is 10.5 gewoon een matige miniserie met af en toe wat onbedoelde hilariteit. Ik had eerlijk gezegd nog wel gehoopt dat Ward een redelijke rol zou hebben, maar ook hij had weinig boeiends te doen. Dan Tremors nog maar een keer kijken.

Voor de score haal ik de 0 uit de titel.

Ik vond dit beslist een aardige film, temeer daar dit een gebeurtenis is die ooit mogelijk kan plaatsvinden. Voor een deel ben ik het eens met de meningen hierboven: soms nogal irritant Amerikaans patriottisme, emotie-tv achtige verhaallijnen, soms nogal matige special effects en camerawerk. Maar als je "in het verhaal" zit kijk je daar doorheen. Wat mij betreft een film die het waard is om meerdere keren te kijken.

avatar van Fran
Ik vond dit gewoon een gemiddelde rampenfilm. Het duurde even voordat ik in de film kwam. Je schiet in het begin van het verhaal van de ene personage naar het verhaal van de andere. Wat wel vaker is in een rampenfilm. Maar toen ik de karakters een beetje beter leerde kennen kon ik me wat meer in het verhaal inleven.

Ik moet zeggen dat ik het allemaal niet zo spannend vond. Geen moment heb ik echt op het puntje van mijn stoel gezeten. Waarschijnlijk omdat het allemaal wat overdreven neergezet was.

Sommige scene's waren ook echt ongeloofwaardig. Zoals in het begin van de film als die toren omvalt en die fietser er vooruit blijft fietsen voordat hij omvalt. Of het scheuren van de kustlijn. Het zag er allemaal een beetje fake uit.

Verder is deze film best vermakelijk om naar te kijken.

Met het verhaal zit het in deze rampenfilm wel snor, het is spannend en, gezien de lengte van de film, zeker niet langdradig.
Ik heb me zeker niet verveeld bij het bekijken van de film.
Maar helaas, de special effects zijn echt niet om aan te zien, mocht dit een film uit de jaren '80 zijn geweest dan was ik nog tevreden geweest met de beelden uit deze prent, maar voor een prent uit 2004 is dit echt wel een mislukking.
En op de DVD heb je dan ook nog eens een geluidskwaliteit die ook niet van deze tijd is, DD 2.0. Elk schijfje bevat 1u20 minuten aan film, dan was er zeker nog plaats voor een betere sound.
Samengevat, een goed scenario en goed geacteerd, maar het verhaal verdiende een betere beeld- (special effects) en (op DVD) geluidskwaliteit.

En de zoveelste rampenfilm die we op de grote hoop kunnen vegen: 1.50 (1.60)
Slechter dan de sequel kon het haast niet. Laat ik dan ook maar eens positief beginnen door te zeggen dat het inderdaad niet slechter is dan 10.5 Apocalypse, alhoewel de marge beperkt is. Regisseur John Lafia houdt er opnieuw zeer vervelend camerawerk op na, zijn de special effects ook nu weer van een bedenkelijk niveau en ontbreekt het uiteraard niet aan een trits clichés. Daarnaast telt de film enkele zeer ongeloofwaardige scenes, waarvan met name de tenenkrommende slotscene in het tentenkamp niet onvermeld mag blijven. Het is lachwekkend om te zien hoe iedereen ergens heen rent, zonder te weten waar naartoe. Dat zegt genoeg over het niveau van deze film, waarin het acteerwerk net als in Apocalypse zowaar niet eens dramatisch genoemd kan worden. Opmerkelijk; een slechte film, maar toch een recensie(tje) met een positieve opening en afsluiting! ;-p

EDIT: bizar trouwens dit gemiddelde.....

En Japan begint deze film een beetje na te spelen:O

7.9 toen 8.4 en dan enkele uren geleden een 8.9:O

syene schreef:
dit is echt een van de slechtste rampenfilms die ik ooit heb gezien.

Kijk dan vooral niet naar bijvoorbeeld Ice Twisters

avatar van b00ts
Brrr......afgrijselijk camerawerk......

avatar van Moviestar1979
Ik moet toegeven dat dit niet de beste rampenfilm is, maar hij is ook niet slecht.
De special effects waren goed, en het acteerwerk was ook wel te pruimen.
Natuurlijk worden de standaard clichés weer in dit verhaal verwerkt, maar een miniserie kan niet 165 minuten teren op alleen maar aardbevingen.
Indien je geen liefhebber bent van dit genre, dan moet je je sowieso al de moeite besparen om te stemmen.
Dit geldt ook voor personen die dit format al te vaak hebben bekeken.
Persoonlijk vind ik dit wel voldoende vermaak om weer eens op een regenachtige dag terug te zien, maar kan hij niet tippen aan b.v. 2012.

3,0 *

Bantavoer
Deze film voor de tweede keer gekeken en moet zeggen dat ik weer op het puntje van de stoel zat. Bekende acteurs en goede special effects. Verhaal zat leuk in elkaar. Alleen het camerawerk vond ik soms irritant. Zet dat ding eens stil en niet hoe iemand beweegt of zo.