De Stille Kracht (1974)

Nederland
240 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Walter van der Kamp
met Bob De Lange, Pleuni Touw en Willem Nijholt

In het broeierige Nederlands Indië van rond 1900 wordt de Europeaan geplaagd door wat de Javanen 'de stille kracht' noemen: een combinatie van tropische magie, oosterse ondoorgrondelijkheid en wederzijds onbegrip. Otto van Oudijck, de resident in Laboewangi op het eiland Java, zijn zoon Theo, dochter Doddy en zijn verleidelijke en jonge vrouw Leonie, vallen langzaam maar zeker ten prooi aan deze mysterieuze stille kracht...

Heb het boek gelezen voor mijn lijst. Erg mooi en mysterieus boek.
Ik heb de serie nooit gezien. Weet wel dat er een befaamde scene in zit met Pleuni Touw.

FisherKing
Fijne serie, goed spel en goed geschreven. Dat boek van Couperus is moeilijk om te zetten naar beelden. Dat is hier meer dan voortreffelijk gelukt, hoewel er nu sprake van kan zijn dat datering een rol speelt.

Gemaakt in het klimaat van Turks Fruit. De meest succesvolle NL film., qua bezoekers sowieso. Kan me nog herinneren dat mensen die NOOIT naar de bios gingen, naar die film zijn gegaan.

En zo was het ook met De Stille Kracht. Iedereen zag hem, en stuurde de kinderen op tijd naar bed.

Dustyfan
Het boek heb ik bijna ademloos gelezen, maar dat het verfilmd was wist ik niet. Ik zou hem toch heel graag willen zien. Al was het alleen al om de kleding die de mensen in die tijd droegen, prachtig...

kijkert

Nou, mijn ouwelui niet. Het enige wat ik me nog kan herinneren is een scene waarin een vrouw staat te douchen en plotseling overal bloed op zich krijgt, of zoiets. Vond ik wel heel eng, toen ik zes of zeven was.

avatar van dray
De Stille Kracht is toch een TV serie?
Straks mogen we ook cijfers geven aan 'De Fabriek' & 'Dallas"?

Ik hoop het echt...Dallas een dikke tien.

Heb bij veel miniseries niet alle afleveringen gekeken, zo ook bij deze.

Het boek van Couperus is in ieder geval geniaal.

De hele serie is opgenomen in Studio Twee, met geschilderde palmbomen en geschilderde marmeren vloeren. Ik ben er alle opnamedagen bij geweest, met m'n neus vooraan, want het was een van m'n eerste grote klussen bij de televisie.
Ik heb aan het eind een credit als producer, samen met Walter van der Kamp en nog iemand.

Een gevolg van de serie (die zo'n 5.000.000 kijkers had) was dat heel Nederland ineens voor de grap met een Indisch accent praatte. 'Adoeh, toean...'

Op het feest na afloop (met een gigantische indische maaltijd) heb ik een foto gekregen van het meisje uit Breda dat de rol van Doddy speelde. Ze had achterop geschreven :
'Het was Couperus' Stille Kracht
dat Oost en West tezamen bracht...'

Kom daar nu nog es om.

avatar van mdj
mdj
Prachtig om te zien vooral vanwege het taalgebruik. Waarom moeten dialogen in films vaak levensecht zijn, ik wil wel eens wat anders horen dan normaal om mij heen en vind dus wat toneelmatige voordracht en woordkeus erg mooi. Heb het boek niet gelezen en ben wel benieuwd of daar niet veel meer inspeelt dan dat het vooral draait om de vreemde sfeer en de escapades van de vrouw des huizes.

Sneakerjeans29
Ik heb de dvd's. Ik wist niet dat dit onder films viel. Ik heb hem vroeger ook op video 2000 gehad. Dit was een 3 delig toneelstuk van de AVRO. De dvd's zijn helaas een paar stukjes uitgeknipt.Gelukkig staan de 2 bals er wel helemaal op.

Sneakerjeans29
Kort hierna kwam: Van Oude Mensen en de Dingen die Voorbij Gaan. Van dezelfde schrijver, regiseur en omroep en veel zelfde acteurs, waaronder: Bob de Lange, Caro van Eyk, Ellie Ruimschotel, Ton Kuyl, Jenny Heetkamp. Hier heb ik ook de dvd's van.Echt een aanrader.In het begin is het een beetje onduidelijk, maar goed opletten verder. Het is prachtig in elkaar gezet.

avatar van raymon
De Stille Kracht

De Stille kracht is een van de beroemste series in Nederland en dat is ook niet zo gek.
De serie is in het begin wat saai maar dit hindert niet, omdat je word getrakteerd op geweldige kostums en grote sets. De film is niet opgenomen in India wat toch wat minder waarde aan de film geeft maar toch geven de sets en de indische geluiden de achtergronden etc. een mooi beeld van die tijd en van de locatie.

De cast is dik in orde vooral Pleuni Touw is top in haar rol en gaat als een van de eerste naakt op tv.
Vooral de beruchte ''Badkamer'' scenes zijn geweldig en spannend het bloed maar ook de bonkende spiegel was onverwachts spannend dat mijn hart er zelf van begon te bonken.
Al is het begin wat saai, creeerd Walther van der Camp een top sfeer met mooi set, kostums, camera werk, acteurs en scenes.

De Stille Kracht is niet voor iedereen maar voor mensen met geduldt en liefde voor nederlandse product is DE STILLE KRACHT een geweldige aanwinst! 3,5 ***

p.s: ik hoop dat we gauw weer horen over de speelfilm!

Dirigent
Best een vermakelijke film vind ik dit, goede rol van Willem Nijholt en best een leuk verhaal kortom : vermakelijke leuke film!

cambal
Een van mijn favoriete TV series aller tijden , echt amusement , inmiddels op DVD aangeschaft , evenals Tales Of The Unexpected , Roald Dahl verfilmingen voor de televisie , zijn zeer de moeite van het bekijken waard .

speranza
Geweldig acteerwerk van Pleuni Touw en een heerlijke mystiek in deze film.

Remake staat in de planning door niemand minder dan Paul Verhoeven.

Oud nieuws. Vraag is of dat nog wel doorgaat, als je Verhoeven bij DWDD hoorde. Had zojuist geen geld gekregen van de Telescope-commissie. Maar we blijven hopen.

avatar van Dogie_Hogan
kappeuter schreef:
De Stille Kracht is dit jaar verschenen op dvd. (€19,99 bij FRS)
Momenteel € 9,99 inkl. bij Cosmox.nl.

**************************************

Kan mij nog de (zwart/wit) beelden van de tv uitzendingen herinneren, en dat dit nu al weer meer dan 37 jaar geleden is... Was toen dienstplichtig en heb slechts flarden gezien.
Inmiddels de 3DVD aangeschaft, waarbij 3 episodes over 3 discs zijn verdeeld als zijnde deel 1 t/m 3. Er lijkt niet in geknipt (totaal 240 minuten, full-colour).
(Of is vermelding '4-delige mini-serie' hierboven niet juist?)
De serie is volledig indoor opgenomen, maar dit keer totaal niet hinderlijk.
Vind transferkwaliteit stukken beter dan die van de veel recentere mini-serie Bernhard, Schavuit van Oranje bijvoorbeeld.

Prima verhaal, editing, prachtige costuums en uitstekend acteerwerk voor Nederlandse begrippen, waarbij eigenlijk alleen de (immer) afstandelijke Petra Laseur mij irriteerde. Zowel haar rol als haar theatrale acteerwijze. Zij behoort zeker niet tot mijn fav actrices.
Het ontbreken van enig inlevingsvermogen tussen de koloniale overheerser en de lokale bevolking komt goed over.

De hele mini-serie op 1 regenachtige middag gekeken en ik zal deze spannende serie zeker vaker gaan zien. Zie geen noodzaak voor een remake.
Mijn rating: IMDb *7,5/10.

avatar van tommykonijn
Daar waar ik films als The Sound of Music en Und Ewig Singen die Wälder voor altijd aan mijn oma zal koppelen, en Easy Rider en Enter the Dragon altijd aan mijn vader, zo zal ik me De Stille Kracht altijd als een van de favoriete films (okay, series) van mijn moeder herinneren. Opzich zijn het films waar ik nooit aandacht aan zou besteden of zou gaan kijken, maar die om enkel bovenstaande reden toch op mijn pad terecht zijn gekomen.

De Stille Kracht.. is een lastig geval. Qua beoordeling dan. De film kent een aantal puike acteurs waaronder Pleuni Touw, Bob De Lange en Willem Nijholt. De cast doet het niet verkeerd (opna die dochter dan), maar het viel me wel op hoe ontzettend theatraal zij hun rol deden. Opzich wel logisch gezien het jaar van herkomst, maar hierdoor kwam het wel af en toe eerder grappig over dan serieus. Verder is het ook opvallend dat de stille kracht zelf eigenlijk een beetje een bijrol speelt. Althans, zo vatte ik het op. We zien Leonie met jan en alleman het bed delen en Van Oudijck aan de lopende band brieven ontvangen, maar het duurt vrij lang eer er daadwerkelijk eens iets echt interessants gebeurde (betreffende de mysterieuze kracht). Overigens was het wel grappig dat er vaak dialogen in zaten die eigenlijk enkel als opvulling lijken te dienen (dan duid ik vooral op het vele 'geroddel'). De film speelt zich veelal in één ruimte af, maar toegegeven dat die dan wel goed ontworpen is. Op een dusdanige manier dat ik me niet aan het decor kon storen. Bij (Amerikaanse) films van vandaag de dag die dat principe toe passen, wil dit nog wel eens vaker voor irritatie zorgen. Hier niet.

Natuurlijk kent de film één memorabele scene, en dat is die waarin Leonie geplaagd wordt in de badkamer. Dat is, zelfs voor deze tijd, nog angstaanjagend in beeld gebracht. Later ook die spiegel natuurlijk. Daar zit voor mij duidelijk de kracht van de serie. Verder voelt het een beetje aan als een soap. Het verveelt niet, maar ik vond het ook niet indrukwekkend.

Ik snap wel dat dit voor die tijd een vrij bekend iets was. Ik zeg het niet gauw, maar dit is helaas toch wel een beetje gedateerd geworden. Ik kan echter niet zeggen dat ik het slecht vond. Daarvoor zag ik toch duidelijk nog te veel goede aspecten naar boven drijven. Enkel jammer dat ik het bij vlagen saai en langdradig vond.

avatar van Dogie_Hogan
T.O. schreef:
Heb bij veel miniseries niet alle afleveringen gekeken, zo ook bij deze.
Adoeh, toean! Het zijn maar 3 afleveringen, moet toch te doen zijn.

kappeuter schreef:
De Stille Kracht is dit jaar verschenen op dvd. (€19,99 bij FRS)
Ben deze 3DVD momenteel aan het herkijken, maar schrik toch wel van de slechte beeldkwaliteit, net boven VHS niveau. Het is toch ook een kostuumdrama en is een mini-serie met 5 miljoen kijkers geweest, en die verdiend een betere transfer. Het geluid is ook niet altijd constant, maar dat ligt hoofdzakelijk aan de regie.
Kortom, geen Paul Verhoeven remake, maar een Blu-ray re-release wat mij betreft.

Het acteren is van een hoog niveau. Verhaal speelt zich rond 1900 af. Toen waren omgangsvormen stijver en hoffelijker dan nu, waardoor acteren wat theatraal over kan komen. Niet storend; wel bij Petra Laseur trouwens (over-acting), wat ik in de score wel mee neem.
Ton Kuyl heeft een grotere inbreng dan ik mij kon herinneren. Hij is ook nog een soort narrator.
Ook valt mij nu op dat de vrouw van de arts Van Doorn (Ingeborg Elzevier), toch nog wel eens in beeld, geen naam heeft.

't Plotverloop, misschien door het vele geroddel (tijdsbeeld binnen kleine NL gemeenschap), is op sommige momenten wat saai, maar de spanning wordt stap voor stap wel opgebouwd.
Blijf verder achter de bevindingen in mijn review van 8 jan. 2012 staan. Score: IMDb *7,5/10.

Quote: 'Het was Couperus' Stille Kracht, dat Oost en West tezamen bracht...'

Ik ben benieuwd of Paul Verhoeven het boek echt gaat verfilmen. Ik zag 'm bij IMDb nog altijd in voorproductie staan.

De televisieserie een paar keer gezien en de klassieker over mysterieuze krachten en het leven van de upper-class in voormalig Nederlands Indië, ook al blijven de emoties recht overeind staan, is trager en geworden en meer tijdsgebonden (jaren zeventig) dan in mijn herinnering zat. Maar het blijft een van de mooiste series uit de geschiedenis van de Nederlandse televisie.