La Notte Che Evelyn Uscì dalla Tomba (1971)

Alternatieve titels: The Night Evelyn Came Out of the Grave | Evelyne Kwam uit Haar Graf | The Night That Evelyn Left the Tomb

Italië
Horror / Drama

geregisseerd door Emilio Miraglia
met Antonio De Teffè, Marina Malfatti en Erika Blanc

De rijke en perverse Lord Alan Cunningham lokt mooie jonge vrouwen onder valse voorwendselen zijn kasteel in, waar hij hen vervolgens grof misbruikt en vervolgens op gruwelijke wijze vermoordt. Eén van de dode vrouwen komt echter 'terug' om op een gepaste wijze wraak te nemen...

avatar van Vascago
Klinkt goed en met een redelijk cijfer op ImdB.

Praat u in uzelf?Enfin,dit is een soort crossover tussen giallo en gothic horror die redelijk onderhoudend kan worden genoemd.Zoals blijkt uit de synopsis is het gegeven basic gothic:sadistische,knettergekke Lord met onafscheidelijke zweep doet duistere dingen op zijn landgoed.De eerste 20 minuten waarin de held een paar roodharige halfnaakte hoertjes ongenadig met zijn zweepje afranselt zijn prima,maar als hij vervolgens een tijdje naar Londen verkast wordt het saaier.Eenmaal terug op het landgoed kan de lol weer beginnen in een sfeer die aardig het evenwichtig tussen gothic en giallo weet te bewaren,al zijn de twists op het eind behalve typisch giallo ook aardig voorspelbaar.
De cast bestaat vrijwel volledig uit eurotrash regulars die zich keurig van hun taak kwijten,met Steffen in de hoofdrol,die wel een goede kop heeft voor zo'n klusje.Ik had het net over ginger hoertjes:Steffen heeft namelijk een ginger fetish(vanwege Evelyn natuurlijk) en aangezien giallo+rossa=Erika Blanc ,zien we deze ook in de film verschijnen.
Cinematografisch allemaal doorsnee en net genoeg om niet te vervelen,met zowaar een vleugje humor om te lachen in de vorm van die blonde werksters.De sleaze concentreert zich vooral in het reeds aangeduide begin,de gore is niet overdreven of al te ridicuul door slechte effecten.
De soundtrack was naar ik meen afkomstig van Bruno Nicolai.

avatar van Peake
Mooie combinatie van Gotische decors in Mario Bava stijl en Giallo-waanzin voorzien van een prikkelende, aan Jess Franco refererende, erotische flair. De uitstekende cast en de geweldige soundtrack van Bruno Nicolai doen de rest.

avatar van mikey
Bonte ratjetoe waarin aanvankelijk hoertjes werden bestraft met zweep en aanverwante attributen waarvan ik de namen niet ken. Maar als je goed keek, zag je ook dat ding die je tegenkwam in Enter the Dragon. Er werd nog wat gefolterd en gefilosofeerd daarover, en hoe je psychologische problemen die SM met zich meebrengt, kan oplossen en zo. Totdat de jonkheer tussen de diverse dames van plezier een bruidje had gescoord, dan beginnen de Italiaanse mysteries over niemendalletjes die vrouwen dragen in bed opgeleukt met wat moord tot schijnt het te spoken op het kasteel.

Samengevat: weinig moord en doodslag, her en der worden wat vrouwen mishandeld, wat bloot en lingerie en een klein detectiveverhaaltje.

avatar van Richard_Voorhees
Een erg ondergewaardeerde film als je het mij vraagt.
Anthony Steffen speelt hierin een man die getormenteerd word door zijn verleden. Zo denkt hij dat zijn ex-vrouw vreemd ging en heeft hij vaak visioenen/herbelevingen van dat moment. Uit de frustratie die hierdoor ontstaat vermoord en/of martelt hij hoeren die op haar lijken.
Het plot neemt een aparte wending wanneer hij besluit om met Gladys (sterk neergezet door Marina Malfatti) te trouwen. Hierna beginnen er namelijk vreemde dingen te gebeuren en er worden ook nog een aantal mensen vermoord.
De mysterieuze en spannende sfeer is in dit gedeelte van de film goed aanwezig. Mede geholpen door een sterke soundtrack van Bruno Nicolai. Verder zag ik de complete rits aan plot twists op het einde niet allemaal aankomen.
Een aparte misdaad film met wat giallo elementen en zelfs tegen het einde nog wat horror (de herrijzenis van Evelyn). Hier en daar ook nog wat naakt en bloedvergieten.
Met name door de uitstekende sfeer en de toch wel sterke cinematografie vind ik dit nog een best goede film die ik wel kan aanraden aan de liefhebbers van Italiaanse misdaad/giallo films.

avatar van alexspyforever
Jezus Mina wat een baggerfilm was me dit zeg! Ik weet niet wat voor film de mensen hierboven hebben gezien, maar hier kan ik echt niets goed van zeggen. Vreselijk slecht acteren, een saai en verwarrend verhaal. Er gebeurt werkelijk niets boeiend. Dat schamele vrouwelijke naakt af en toe kon de boel ook al niet redden. Flink misleidende poster en premise, want er was totaal niets bovennatuurlijks aan de hand In de premise staat: "De rijke en perverse Lord Alan Cunningham lokt mooie jonge vrouwen onder valse voorwendselen zijn kasteel in, waar hij hen vervolgens grof misbruikt en vervolgens op gruwelijke wijze vermoordt." Dat is wat er in de eerste 30 minuten gebeurt en echt overtuigend was dat ook niet. Daarna krijgen we 70 minuten: "Eén van de dode vrouwen komt echter 'terug' om op een gepaste wijze wraak te nemen..." dat op een nog minder overtuigende manier gebeurt.