Hakuchi (1999)

Alternatieve titels: Hakuchi: The Innocent | 白痴

Japan

geregisseerd door Macoto Tezuka
met Tadanobu Asano, Miyako Koda en Reika Hashimoto

Het is begin jaren negentig en Japan zit nog steeds in de Tweede Wereldoorlog. Izawa leeft alleen in een armzalige buurt en denkt elke dag aan zelfmoord. Zijn leven krijgt een ietwat andere wending als hij zijn buurvrouw Sayo, die ook depressief en eenzaam is, schuilend aantreft in zijn kamer. De twee stellen elkaar op hun gemak in een wereld waar bombardementen een dagelijks iets is en waarbij elke dag hun laatste kan zijn.

Vreemde ervaring.

Gisteren ontdekte ik via Bad_Religion Tori. Asano als regisseur. Vandaag bestel ik de DVD, en deze avond zie ik een film ... met Asano die een beginnend (en niet van de grond rakend) regisseur speelt.

Hakuchi is een vreemd experiment. Au fond een arthouse/fantasy film. Maar dan wel één met scheuten extravagante Japanse pop. Denk In The Mood For Love meets Britney music video stijl. Maar dan beter uiteraard

Hakuchi is echter geen volledig geslaagd experiment. De pacing is soms wat vreemd (iets te lange, uitvoerige intro), de CG voelt soms onwennig aan en Asano, hoewel erg aardig, mist nog die zelfverzekerdheid om z'n personage vorm te geven zoals hij dat nu doet. Afgezien daarvan boeit de gehele film continue, staat de film bol van mooie plaatjes en geweldige scenes.

Moraaltje is ook aanwezig voor zij die willen, maar de film biedt genoeg om het straal te negeren. 4*. Vooral de climax zal me nog wel een tijd bijblijven. Bombastisch, maar op een goeie manier

Makoto Tezuka ... zoon van Osamu Tezuka, de man die manga en anime grootbracht (Astroboy). Leuk detail

avatar van danuz
Tijden uitgesteld vanwege zijn lange duur, maar dat was niet nodig geweest. Dit was één van de vreemdste films die ik heb mogen aanschouwen. Het laatste, pakweg, halfuur is zo grotesk, zo vreemd, zo prachtig, dat het bijna pijn doet.

De film begint als een soort fijn plattelands drama, met gekke personages, oud en nieuw door elkaar. Mooie kijk op een klein straat ergens in een verafgelegen buitenwijk. Ook best grappig. Daarna belanden we in een gelikt tv-imperium, een vreemde aandoende setting. De sfeer veranderd ook. Maar goed, daarmee omschrijf ik ook gelijk de rest van de film; een constante stroom aan mood changes, van vreemde slapstick komedie naar prachtig drama, van ingetogen landelijk, naar groots fantasierijk. Het geeft de film gewoon zo’n raar gevoel mee. En dan nogmaals het einde:

Moeilijk om iets neer te pennen hier. Een vreemd romantisch, grappig, ontroerend, nostalgisch, bevreemdende sciencefiction/drama/komedie/fantasie. Soms ook wel irritant, soms lijkt het net niet te kloppen, soms is het visueel niet heel bijzonder. Maar al met al een uiterst bijzondere ervaring, en dan met name de finale.

avatar van HaanHoen
Ik ben ontzettend benieuwd naar deze film. Weet iemand misschien waar hij te koop is?

avatar van Inland Rabbit
ik weet het niet met dat einde. Aanvankelijk vond ik de laatste 15/10 minuten maar kitsche troep, kom op, zag ik nou god als geestcerschijning uit die vulkaan/berg? maar dan op het allerlaatst blijk ik ook nog een scheidingslijn tussen fantasie/filmscript en werkelijkheid gemist te hebben?
Waar ging het verkeerd? Nog een keer kijken dan maar?
Verder was het apart genoeg namenlijk, en ook visueel erg betoverend vaak.