Jagoda u Supermarketu (2003)

Alternatieve titels: Jagoda im Supermarkt | Jagoda: Fragole al Supermarket | Strawberries in the Supermarket

Federale Republiek Joegoslavië / Duitsland / Italië
Actie / Komedie

geregisseerd door Dušan Milić
met Branka Katić, Srđan Todorović en Dubravka Mijatović

Ex-soldaat Marko bestormt een supermarkt in Belgrado en neemt alle kassières in gijzeling, omdat één van hen zijn grootmoeder heeft beledigd. Deze kassière, Jagoda, is een onzekere, naar liefde hunkerende, jonge vrouw van het platteland. Een dag vol bizarre taferelen volgt.

avatar van danijel
Leuk film. gebeurd niet veel maar is wel grappig

avatar van Mug
Mug
Produced by Emir Kusturica, name-building.

Jagoda u Supermarketu is een lelijk en goedkoop geschoten film dat voortvarend begint. Plaats van handeling, een Joegoslavisch-Amerikaanse supermarkt, gerund door een mevrouw die van haar personeel eist dat ze moeten lachen, want dat hoort in een Amerikaans concern. Jaja, de film wordt dus een anti-Amerikaans produkt. En de film laat weinig heel van het consumentengedrag, reclame- en media-invloed, het Amerikanisme dat de ex-Joegoslavische landen overheerst, niets is te gek. Het probleem van deze satire is dat 80 minuten echt te lang is, en dat de boodschap irritant begint te worden, zeker als de grappen infantieler worden. Een kort-film was beter en zeker effectiever geweest. Ik kom niet verder dan twee sterren voor deze komedie vol surprise-eieren, coca-cola-blikjes en Cosmopolitan-magazines.