The Turn of the Screw (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Horror

geregisseerd door Ben Bolt
met Jodhi May, Colin Firth en Pam Ferris

Jodhi May is een jonge gouvernante die instaat voor de zorg van het neefje en nichtje van een knappe eigenaar van een groot landhuis. Ze probeert er het goede van te maken, ook al snapt ze niet waarom ze hem nooit mag contacteren. Al snel wordt ze achtervolgd door de geest van de vorige gouvernante, en ze is er van overtuigd dat haar leerlingen met de geest communiceren. Naar het gelijknamige boek van Henry James.

avatar van Panta Rei
Vreselijke tegenvaller vind ik. Zelfs als je deze film niet vergelijkt met de versie uit 1961, die nog steeds de beste is.
Deze film is allesbehalve griezelig of zelfs maar spannend, slaapverwekkend saai zijn woorden die in me op komen.

Degene die de gouvernante speelt komt nog het engst over in sommige scenes, zal wel met de belichting te maken hebben maar over het algemeen komt ze behoorlijk debiel over als ze voorovergebogen met openhangende mond en grote verschrikte ogen haar relaas vertelt tegen Mrs. Grose.

De mannelijke geest ziet er trouwens uit alsof ie zo is weggelopen uit Simply Red. .

Nogal een zielloze film, slecht geacteerd muv Pam Ferris die wel een goede rol neerzette, maar dit kon de film niet redden.

Nee, ik raad iedereen aan deze over te slaan.