Terrorama! (2001)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Edwin Brienen
met Kiki Classen, Michel van Dousselaere en Eva Dorrepaal

Een groep van zes mensen probeert 'vrijheid' te bewerkstelligen middels het uitvoeren van een terroristische daad: de ontvoering van bekend tv-presentator Gerard van Dongen (van Dousselaere). De terroristen confronteren van Dongen met hun donkerste gedachten en emoties tijdens een geïmproviseerde televisie-show. Deze actie leidt tot gewelddadige uitspattingen, absurde seksuele gedragingen en orgies. Bijrollen van o.m. Robbie Muntz, Theo van Gogh, Mental Theo en Martin Brozius.

Was de enige Nederlandse bioscoopfilm die niet vertoond werd op het Nederlands Filmfestival 2001 vanwege het niet voldoen aan de kwaliteitsnorm. Is geloof ik ook niet in regululiere bioscooproulatie uitgekomen.

Ehm... film draaide hier gewoon in de bioscoop (Amsterdam). Vrij unieke film voor Nederlandse begrippen. Donker, zwartgallig, uitermate gewelddadig. Na het eerste uur gaan alle remmen los; de martelingen vliegen je om de oren. Deed mij af en toe denken aan Pasolini's 'Salo' . Alhoewel er ook genoeg (pikzwarte) humor aanwezig is. Theo van Gogh als Koran-prediker is hilarisch, net zoals een briljante dialoog over het porno-gehalte van Kojak.

avatar van Safri
Denk dat deze film nu wel een extra zware lading heeft gekregen. Zou hem graag willen huren, maar weet niet waar.

avatar van Safri
Iemand die weet hoe deze film te zien is?

hij draait 8 februari in de Diogenes in nijmegen
www.diogenes.nu

voor de liefhebber: maandag 7 en woensdag 9 februari draaien de 2 andere films van Brienen (both ends bruning en lebenspronografie) ook in de Dio

ok, dankjewel

zie alle speeldata op www.edwinbrienen.com

avatar van Safri
Ik hoorde dat er een dvd release komt in januari. Iemand die dat kan bevestigen?

avatar van Safri
Nergens te vinden nog steeds

avatar van Safri
Ah goed nieuws. Lees op de site van Brienen dat hij in april een dvd release krijgt

avatar van De Mees
Half september besteld, nog niets ontvangen.

avatar van De Mees
Wat ik besteld heb is een import dvd.

Deze release is weer uitgesteld, problemen met de filmkeuring in GB.

Er zal begin 2008 een Nederlandse release komen volgens zeggen, nog geen exacte datum bekend.

Dus afwachten maar.

avatar van Safri
Bijna alle films van Brienen zijn nu uit op dvd en gewoon te bestellen bij Bol.com. Eindelijk!

avatar van Quentin
Die verpakking is wel misleidend hoor ...

Is er eigenlijk één film aan te raden van Brienen?

avatar van Safri
Ik heb er nog geen gezien van Brienen, maar ben wel benieuwd naar deze na het zien van de rauwe trailer.

avatar van zaleska
Die griet die in de band danst in de eerste 3 min die is pas tof!

avatar van sinterklaas
Hield de laatste tijd toch wel op een een of andere manier de films van Edwin Brienen in de gaten, de trailers ervan gezien en ze spraken me erg aan. Verder daarvoor nooit eerder van Edwin Brienen gehoord maar tot op dat moment.... Ik besloot natuurlijk wel te beginnen met zijn debuutfilm Terrorama. Maar de film was wel lekker maf en ook erg hard. Je kan ook overduidelijk aan de film zien dat het voor ongeveer 10 gulden gemaakt is en is meer een aaneenschakeling van schunnige grappen, keiharde geweldscenes, sexisme en godslastering. Waar het in de film nou op neer komt is niet duidelijk. De ene keer krijg je celebrities te zien van de hoofdrolspelers en de andere keer wat botte geweldscenes. Film was zelf ook helemaal over de top met grappen die voor een normaal mens erg ver gaan: Theo van Gogh die de Koran voorleest terwijl er op de achtergrond een stelletje ligt ter neuken (kon me lach trouwens daarbij niet inhouden), een jezus die klaarkomt op een kruis, enkele verkrachtingscenes waaronder die Sinterklaas die een vrouw verkracht , heel veel gevloek en gescheld en ga zo maar door.

Inhoud zat er verder ook niet echt in. Het was meer voor het shockeren en de botte humor. De film is ook zo geweldadig dat het grappig word. Maar ik heb me toch echt wel kostelijk vermaakt met het debuut van Brienen. Hij speelde zelf ook een bijrol in de film wat hij ook goed deed. Verdere acteurs deden het voor een no-budgetfilm ook prima maar je kon duidelijk zien dat het beginnertjes waren. Robbie Muntz vond ik trouwens ook een geinige gast.

Erg leuke typisch Nederlandse over de top film.

Verschrikkelijk pretentieuze en lelijk gedraaide amateurrommel, vond ik het.

avatar van Quentin
Inderdaad; pretentieus, puberaal en slecht gemaakt.

robertus65
Brienen wilt blijkbaar grenzen verleggen door zoveel mogelijk te shockeren, maar misschien kan hij beter pornofilms gaan maken in de toekomst.

De trailer is al niet om door te komen. Wat een rotzooi...