ad

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Barney Platts-Mills

Met onder meer: Del Walker, Anne Gooding en Sam Shepherd

IMDb beoordeling: 6,7 (278)

Releasedatum: 1 augustus 1969

Over Bronco Bullfrog

"Young life in the East End of London is pictured with warmth and understanding by non-professional actors; a moving portrait of the generation gap. England."

Sam Shepard is de ontsnapte Ierse gevangene Jo Bronco Bullfrog. Zich schuil houdend in een buitenwijk van Londen, maakt Bullfrog vrienden met enkele jongeren. Zoekend naar kicks teamen de jongeren samen met Bullfrog, maar zijn vorm van vermaak is te extreem voor de jongeren.

image

Del's Father

Sergeant Johnson

Del's Uncle

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19420 berichten

DVD te koop bij de regisseur.

avatar van stephan73

stephan73

13 September komt deze op dual format (DVD & Blu-Ray) via het Flipside sublabel van de BFI!

• 20894 berichten

Ik had hoge verwachtingen maar die werden niet ingelost de film komt maar niet op gang en lijkt meer op een documentaire.

avatar van stephan73

stephan73

Erg sterk sociaal drama. Dat het op een docu lijkt is niet zo vreemd, want naast dat de regisseur een achtergrond had als documentairemaker, is hij ook enorm beïnvloed door het Britse Free Cinema beweging.

Ondanks dat de film behoorlijk traag is (wat ik goed bij deze film vind passen), is het een boeiend verhaal. De acteurs (bijna allemaal van de straat geplukt) doen het goed en de regie is goed.

De versie van de BFI is schitterend en ziet er zeer strak uit.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19420 berichten

Als je een taakomschrijving voor iets als BFI zou moeten verzinnen staat een film als deze opknappen heel hoog. Want Britser dan deze film kan bijna niet. Bronco Bullfrog is een door Free cinema beinvloed sociaal drama dat tegelijk een Britse jongerencultuur in een vroege vorm erg authentiek laat zien (mods). Gelieerd aan de kitchen sink-films uit de jaren '60, maar dan meer van de straat. Komt nog eens bij dat het originele negatief ooit eens op het nippertje uit een vuilnisbak is gevist (in de jaren '80), hoe er soms met films om is gegaan is stuitend.

De film is bijna zonder budget opgenomen met jongens die dicht bij zichzelf bleven (en geplukt werden uit een amateurdramaproject om kinderen van de straat te houden. Het is een sfeervolle, warme film en vooral een bijzonder fraai tijdsbeeld.