3 Petites Filles (2004)

België / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Jean-Loup Hubert
met Gérard Jugnot, Adriana Karembeu en Lucie de Saint-Thibault

Drie Parijse adolescenten, onderling goed bevriend, groeien op en gaan op zoek naar volwassen fantasieën. Op een dag besluiten ze te vluchten en op zoek te gaan naar Johnny Depp en Vanessa Paradis op Corsica. Om dit plan te realiseren hebben ze uiteraard geld nodig. Daarom stelen ze een creditkaart van een oude dame. Op weg naar hun avontuur ontmoeten ze Paolo en Laetitia, een vreemd koppel dat niet meer van hun zijde wijkt.

avatar van Boenga
Na een kwartier of wat pleegt een van de meisjes een moord. Dat zo bizar, zo onrealistisch, zo vergezocht, en bovendien totaal overbodig... Het zorgt gans de film door voor een onderhuidse ergernis; hoe komt de regisseur er *§# @° bij om daar zo'n draai aan te geven ? En dat terwijl de film voor een groot deel gedragen wordt door het uitmuntende en heel natuurlijke spel van drie jonge (en ik veronderstel vrij onbekende) actrices.

De film start bijzonder sterk wanneer de ouders van een meisje met Algerijnse roots haar willen uithuwelijken, en zij het daar helemààl niet mee eens is.

Na de spoiler- gebeurtenis trekken ze van Parijs naar Corsica - half op de vlucht, half op zoek naar Johnny Depp. Het is de start van een trektocht naar en door Corsica, in het gezelschap van een bizar paar (Jugnot en Karembeu) dat zich over hen ontfermt.

Een vrij luchtig en vooral bijzonder sfeervol middenstuk - vooral dat uithuwelijken komt nog nauwelijks ter sprake - om dan toch wel heel dramatisch te eindigen. Van de 'komedie' die ik hier bovenaan zie vermeld staan is weinig te merken.

Ondertussen zie ik op IMDB dat twee van de drie jongedames al behoorlijk wat rollen op hun naam staan hebben. Ik ga er zeker naar op zoek, Cabot en vooral Ouazani spelen bijzonder sterk..
3 Petites Filles verdient hier (3* vóór ik m'n stem toevoegde), en zeker op IMDB (5,4*), beter - alleen al voor het acteerwerk.