Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism (2004)

Documentaire

geregisseerd door Robert Greenwald
met David Brock, Walter Cronkite en George W. Bush

Documentaire over de televisiezender Fox News Channel, geleid door mediamagnaat Rupert Murdoch. In de documentaire probeert regisseur Greenwald te laten zien hoe Murdoch zijn zender gebruikt voor propaganda tegen de democraten.

Deze documentaire is in de VS uitgebracht in de bioscoop. Vandaar dat de film toch toegevoegd mag worden (imdb meldt STV).

avatar van moviefreak#1
Het is echt ongelofelijk om te zien hoe een zender die zichzelf "Fair & Balanced" noemt zo ontzettend hard campagne voor George W. Bush aan het voeren is. Elk fout woord wat de medewerkers van Fox News zeggen over Bush betekent gelijk ontslag en de top van alles is het live programma van O'Reilly waar zodra je iets fout zegt over iets wat met republikeinen te maken heeft je uit de studio wordt verwijderd.

Natuurlijk is dit net als Fahrenheit 9/11 van Michael Moore een aanklacht tegen Bush maar tegelijk ook een beetje een pro- John Kerry documentaire.

3,5 *

avatar van xangadix
Dat stuk met Jeremy Glick is echt niet te geloven...

Waar hebben jullie deze film gezien?
Ik dacht dat er dit weekend op nederland 3 ook een docu was over fox. Zondag 24 oktober om 21.05 dacht ik.

Lijkt me erg interessant.

avatar van xangadix
Waar hebben jullie deze film gezien?
In de VPRO gids staat dat het Outfoxed is. Maar als duur staat er 55 minuten, terwijl hij 78 minuten duurt...

avatar van wackyboy
xangadix schreef:

Dat stuk met Jeremy Glick is echt niet te geloven...

Vond ik ook. Vreemd dat mensen als O'Reilly weg kunnen komen met zulk gedrag. Dat het super-conservatief is, okay; dat kan je politieke mening zijn,maar daarbij is het zo ongelooflijk onprofessioneel. Genant hoe o'Reilly op de stoel gaat zitten van Glick's vader, alsof-ie hem persoonlijk gekend had.

Die O'Reilly Ik kwam niet meer bij.

Jammer dat het zo in en in triest is hoe de media tegenwoordig in elkaar zit, met als dieptepunt een FOX.

avatar van BoordAppel
Kwam deze docu nu een paar weken geleden op tv? Die duurde zoals al gezegd iig een stuk korter maar ging over hetzelfde onderwerp. Kan ik dus stemmen, ja of neen?

Ik vond het wel erg interessant allemaal. Het stukje dat ze Kerry beschuldigen van Flip Flopping was erg grappig. Goed gemonteerd. Het rare vind ik ook dat Fox News zo rechts is als de nete en enorm pro Bush maar wel tv series als Family Guy uitzenden. Dat past niet helemaal bij elkaar.

Alleen de gebruikte beelden van FOX laten al meer dan voldoende zien dat deze zender een grote belediging voor de journalistiek en de vrijheid van meningsuiting is.

" I'm not a right-winger, I believe in global warming! "

Opzich een hele interessante documentaire. Vooral de stukjes met O'Reilly die 'shut up' riep. Maar ik had meer over Rupert Murdoch willen zien, hoe hij zo'n bedrijf heeft kunnen opbouwen. Met netwerken, vriendjespolitiek etc.

Overigens 'Classic FM' en 'Sky Radio' zijn onderdeel van News Corp.

avatar van Mischa
Als journalist die zijn vak serieus probeert te nemen vind ik de manier waarop FOX werkt zonder meerk schandalig. Met name Bill O' Reilly's werkwijze heeft natuurlijk geen moer met journalistiek te maken.
Tegelijkertijd moet ik wel zeggen dat ik één aspect erg heb gemist tijdens deze docu: wederhoor. Nu is het 80 minuten lang Fox-bashing, en of dat nu zo kosher is is maar de vraag. Natuurlijk dikke kans dat een ondervraagde FOX-directeur alle beschuldigingen zou wegwuiven (misschien wilde FOX niet eens meewerken), maar ik zou deze docu, die toch een hoop journalistieke pretenties heeft, dan toch wat beter hebben kunnen pruimen.

***

Mischa schreef:

In dit geval maakt dat niet zoveel uit, aangezien uit de beelden duidelijk naar voren komt dat Fox veel weg heeft van een propaganda zender. Eenzijde politieke programma's, verdraaiing van feiten en presentator Bill O'Reilly die zijn gasten telkens onderbreekt met shut up. just shut up!. Ik kan me geen geldige argument bedenken dat de radicale stijl van Fox kan rechtvaardigen. Wil je de aandacht trekken van een partijdige zender als Fox, dan is dit de enige manier. Fight fire with fire en dat is precies wat Robert Greenwald doet.

In Outfoxed komen niet veel dingen aan bod die ik nog niet wist maar dit soort documentaires zijn brood nodig. De statistieken die Greenwald aan het licht brengt zeggen genoeg, ongelofelijk hoeveel mensen zich laten beïnvloeden door zenders als Fox. Dat is ook meteen de boodschap van Greenwald: ''Think twice, before you accept something as the truth'' 3,5*

avatar van pascal83
In het kader van 'de politieke agenda van Fox News', erg mooie televisie met een Clinton die goed en terecht van zich afbijt.

schitterend. Wat een kneus die presentator.

avatar van Mug
Mug
Nog een Greenwald 'ik bash graag' documentaire. Het tempo ligt ook hoog, aangezien meneer weer te veel dingen wil aankaarten. Je ziet dus voornamelijk oude Fox-uitzendingen, helemaal verknipt.

De vraag die ik me dan stel is in hoeverre dingen niet uit de context werden gehaald. Iets wat Greenwald zelf verkondigt in de documentaire over de Fox-technieken. Zelf doet hij het ook, het lijkt wel oog om oog, tand om tand.

Nog een voorbeeld. Het thema 'angst inboezemen'. Greenwald bekritiseert hiermee Fox News, en zelf hoor ik 75% van de tijd een eng synthesizer muziekje in de documentaire die me agressief maakt. Ook angst inboezemen.

Het is ook wel beangstigend om te zien hoe het allemaal in elkaar steekt, vooral presentatoren die overkomen als een paar fascistische lui (shut up!). Toch heeft de aanpak weer een nare bijsmaak.

The Last
Weet iemand of deze te koop is op DVD? Zo ja, waar?

The Last schreef:
Weet iemand of deze te koop is op DVD? Zo ja, waar?

ik weet dat tegenlicht deze documentaire een hele tijd geleden heeft uitgezonden, misschien dat zij je kunnen helpen.

maar lukt het niet om de film gewoon via de website van outfoxed te bestellen: http://www.outfoxed.org?

ik vond het een hele goede documentaire, maar of het veel amerikanen heeft wakker geschud? ik kom helaas nog steeds veel amerikanen tegen die een zeer eenzijdige visie hebben op iets en maar moeilijk kunnen om gaan met een iemand die iets anders denken dan hen. bekendste voorbeeld: israel-palestina conflict. dit ligt overigens niet alleen aan fox, veel media zijn daarvan de schuld.

avatar van lottetje
Een geweldige documentaire.
Wat de media wel niet voor een invloed kan hebben. echt walgelijk.
Bij maatschappijleer gezien over het onderwerp mediamanipulatie, we hebben toen ook de documentarie bowling for columbine gezien. Allebei erg goede docu's.

Ik vraag me nu alleen af, heeft alleen rechte media dit, of doet links het ook, maar zie ik gewoon niet omdat ik nogal links ben.

Naar mijn idee gebruikt alleen rechts dit soort mediamanipulatie.

avatar van BlueJudaskiss
lottetje schreef:

!!!!MICHAEL MOORE!!!!!

avatar van lottetje
Ja maar zijn documentaries zijn van hemzelf.
Hij beslist zelf of zijn film links of recht georienteerd is.

maar het nieuws zou toch eigenlijk onpartijdig zijn, nou weet ik dat dat nooit het geval is, maar zo erg als foxnews??

kos schreef:
Komt ook echt niet zo duidelijk voor aan de linkerkant als zoiets als Fox.

nouja alleen in 'linkse' dictaturen als cuba heb je zulke extreem manipulerende media en die zijn trouwens ook nog veel erger, maar dat verbaast denk ik niemand. maar inderdaad fox is echt erg, want het wordt toch wel erg serieus daar genomen.

[off topic]en wat betreft michael moore: hij manipuleert inderdaad heel veel, maar ik blijf zijn documentaires goed vinden. in bowling for columbine en sicko is flink gemanipuleerd, maar het blijft een feit dat wapens nog steeds legaal zijn en de gezondheidszorg nog steeds zeer asociaal is.[/off topic]

avatar van W.M.J.M
Raqar dat deze documentaire nog nooit van hoor en wederhoor heeft gehoord. Behoorlijk hypocriet van iemand FOX News van verkeerd journalisme beschuldigd.

avatar van Ninto
xangadix schreef:
Dat stuk met Jeremy Glick is echt niet te geloven...

Inderdaad. Zwaar respect voor Jeremy Glick. Als ik daar had gezeten, en hij had mijn vader en moeder zo gebruikt voor zijn zogenaamde argumenten, had ik z'n kop van z'n romp gehaald. Letterlijk. Ongelooflijk dat zoiets kan...

avatar van Poisonthewell
Bijna niet uit te kijken, zo pijnlijk is het om de verachtelijke leugens en manipulatieve stijl van dit fascistische gestaponetwerk op deze manier opgesomd te zien. Maar goed, het moet allemaal verteld worden. En wanneer het geconcentreerde Kwaad in vileine, verwerpelijke, vuile koolstof-gebaseerde protoplasmen (ik wil de term 'mensen' niet gebruiken, dat is een grove belediging aan alle andere homo sapiens) als Bill O'Reilly en Sean Hannity ook nog in highlight reels achtereen wordt gezet wordt het allemaal een beetje teveel.

pascal83 schreef:
YouTube
Die video is verwijderd wegens een auteursrechtenclaim van... Fox News.

Is dat toevallig dezelfde video als deze?

Bill Clinton Kicks the Crap out of Fox News Part 1

Clinton Kicks the Crap out Fox News Part 2

Deel 1 is al aardig, maar deel 2 is echt geweldig!!

lottetje schreef:

Naar mijn idee gebruikt alleen rechts dit soort mediamanipulatie.
kos schreef:
Ahum...

MSNBC is aan de linkerkant hetzelfde als Fox News is aan de rechterkant. Maar dat bestond misschien nog niet ten tijde van jullie comments.
Keith Olbermann, Rachel Maddow, om er maar een paar te noemen...

En verder John Stewart en Stephen Colbert, die vooral bekend staan als comedians en fake-nieuws hosts, maar die door een groter publiek serieus worden genomen dan Fox News (no kidding !!).
Allemaal behoorlijk links geörienteerd.

En wat te denken van PBS (de Amerikaanse Publieke Omroep), met o.a. Bill Moyers...? Behoorlijk links zelfs.

En natuurlijk "Real Time" met Bill Maher op HBO, niet te vergeten!

MSNBC was in het leven geroepen om een tegenwicht te bieden aan de rechtse conservatieve (religieus geïnspireerde) zenders zoals Fox News.

Tja sorry. Die kunnen wel links zijn maar zijn wel feitelijk en echt heel wat minder suggestief dan een FOX.

avatar van narva77
Ik heb ook niet gezegd dat ze niet feitelijk zijn of net zo suggestief als Fox News...

MSNBC maar ook Bill Maher en John Stewart komen tenminste met echte feiten, echte statistieken en echte bronnen, en geen "Some people say..." of "according to some people...".

Ik kijk 1000 x liever naar MSNBC dan naar Fox, maar dat moge duidelijk zijn.

Trouwens, de ingekorte uitzending van "Tegenlicht" is nog altijd online te bekijken; aanrader:

Outfoxed

avatar van narva77
Ik wil niet al te ver afdwalen, maar dit is toch wel een favorietje van mij (Bill Moyers ambushed by FOX-producer):

Fox Ambushes Bill Moyers

En deze is met wat beter geluid, én met het commentaar van Keith Olbermann:

Keith Olbermann on Bill Moyers' O'Reilly Smackdown