Arpointeu (2004)

Zuid-Korea
Horror / Oorlog

geregisseerd door Su-chang Kong
met Woo-seong Kam, Byung-ho Son en Tae-kyung Oh

Tijdens de oorlog in Vietnam wordt een groep soldaten naar een afgelegen gebied gestuurd, waar een van hun eenheden op mysterieuze wijze zijn verdwenen. De soldaten weten de plek vrij eenvoudig te vinden, maar na verloop van tijd beginnen ze zich te realiseren dat ze geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. En als ze een voor een worden opgeschrikt door gruwelijk visioenen, hebben ze geen idee hoe ze zichzelf moeten beschermen.

avatar van bioscoopzaal
Sfeervol gefotografeerde oorlogs/spookfilm met een heel sterk uitgangspunt maar een nogal middelmatige uitwerking. Vooral de personages zijn niet meer dan oninteressant kanonnenvlees en worden op de meest eenvoudige manier getypeerd (de stoere soldaat, de bange soldaat, de strenge soldaat... en ga zo maar door). Natuurlijk hoeft niet elk personage te worden uitgediept, maar de soldaten uit R-Point zijn zo plat dat het je helemaal niks kan schelen wie er leeft en sterft. Ook op het gebied van plot gebeurt er niet zo veel, en zodra de soldaten het verlaten hotel hebben bereikt (na ongeveer drie kwartier film), is het verhaal zo'n beetje opgebruikt.

Wel leuk zijn een aantal huiveringwekkende individuele gruwelmomenten die op virtuoos worden opgebouwd. Vooral de ontmoeting tussen de Koreaanse soldaten en een eenheid Amerikanen is verschikkelijk onheilspellend, en het hoogtepunt was de scène waarin een van de soldaten zijn collega's uit het oog verliest en in de val wordt gelokt door een groep spook-soldaten, die plotseling in het gras lijken te verdwijnen.

Helaas wordt een gedeelte van de spanning weggenomen door een paar knullige 'toevalligheden' (een lijk dat al de hele nacht aan een gebouw hangt en net als er iemand onderdoor loopt liters bloed verliest) en teveel nikszeggende dialogen. Ook de ontknoping vond ik niet zo heel erg geweldig, al is de allerlaatste scène (met de blinde soldaat) wel erg sfeervol. Toch jammer dat er met dat originele uitgangspunt niet meer werd gedaan.

2.5 sterren.

Erg goeie film, die sfeervol is neergezet in een griezelige omgeving . Characters worden inderdaad niet echt uitgewerkt, maar het verhaal geeft wel een dieper perspectief over een groep mensen die in paniek raken en dan domme dingen gaan doen, vooral in de laatste scene wordt dat goed weergegeven.

Wat user "Bioscoopzaal" zei over het bloed dat in een keer naar beneden valt, kan je eigenlijk ook zien als dat dus die geest dat lijk daar neerhangt en het bleod express op dat moment laat vallen, om angst aan te jagen

Voor de rest een erg leuke griezelfilm. 4*

Eén van mijn favoriete koreaanse films. Een prachtig verhaal dat naar mijn mening uitstekend wordt uitgevoerd. Het draait er allemaal om dat mensen met bloed aan hun handen niet meer kunnen ontsnappen. ook de manier waarop ze dat gebied worden binnengelokt is goed neergezet. Van mij krijgt deze film 5 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Hmm ben hier wel benieuwd naar!

avatar van Bottleneck
Soldaten in de twilight zone, fascinerend gegeven. De film moet het vooral hebben van de sfeer en die is lekker ongemakkelijk. Vrijwel continu zijn er spookachtige beelden van de jungle, velden, steenpartijen en het verlaten gebouw. De onheilspellende score past er prima bij.

Dat is wel zo'n beetje het enige dat echt goed uit de verf komt. Spannende momenten zijn vrij zeldzaam en eigenlijk vooral in de eerste helft van de film als bijvoorbeeld een tiende soldaat erbij blijkt te zijn. Ben het met Bioscoopzaal eens dat de scenes waarin de spooksoldaten wegzakken, de ontmoeting met de Amerikanen en de blinde jongen die overblijft het meest in het oog springen.

De in het wit geklede dame met lange haren voor d'r gezicht kon het helaas niet laten om ook in deze Aziatische horror langs te komen en is allesbehalve eng. Ook het verschijnen van het bloed uit de apparatuur miste zijn impact. Je vraagt je wel vaak af wat er precies aan de hand is: je verwachtingen worden hoog opgebouwd, maar eigenlijk komt de schok geen een keer hard aan. Best jammer, want sfeervol is het zeker.

avatar van masterjar
ik zie dat veel mensen gestemd hebben?is deze film hier in nederland te koop?kan iemand dan dat even pben dan?ik heb um hier namelijk nog nooit gezien. en toch hebben veel mensen hem gezien.

bedankt

wat n schijtfilm.....snapte er opeen gegeven moment geen reet meer van.
te weinig spanning en vond t maar saai.

avatar van jeroentjuhhhhh
Valt tegen vanwege de rommelige vertelstructuur die eigenlijk vooral verwarring zaait en niet zozeer vervreemd werkt (wat een must is). Dat maakt het er echter niet minder 'haunting' op, want dankzij de locatie en cinematografie is het toch met vlagen enorm genieten. Met name van de onheilspellende sfeer die er heerst is om je vingers bij af te likken. Puik werk!

avatar van knusse stoel
En daar vonden wij deze film ook goed in, het onheilspellende sfeertje wat er heerst, alles is een beetje ...vreemd. Mooie omgeving voor de film en ook wel goed gespeeld. De geest is degene die we in een bleke omgeving zagen. (Tip)