Eggs (1995)

Noorwegen
Komedie / Drama

geregisseerd door Bent Hamer
met Sverre Hansen, Kjell Stormoen en Leif Andrée

In Eggs wonen twee hoogbejaarde broers al hun leven lang ongehuwd samen in een afgelegen huis. Moe en Far houden er merkwaardige rituelen op na. Zoals wel vaker bij mensen die te lange tijd samen doorgebracht hebben, zijn de verwijten stil geworden. Moe hoeft alleen maar naar Far te kijken, als diens solistische brommertocht naar Zweden van ruim veertig jaar geleden ter sprake komt. Ja, ja, die vakantie toen, het is nog steeds een pijnlijk onderwerp, zoals blijkt wanneer het concrete resultaat van deze ontrouw, een forse knaap met een eierverzameling en een hoofd als een biljartbal, onverwacht bij de broers intrekt.

Eggs is voor velen een onbekende van film van een van scandinavisch meest getalenteerde regisseurs Bent Hammer. Eggs is echter een geniale film die mij toevallig in Noorwegen door vrienden werd geadviseerd. Wat een advies !! Het ritme van de film met de steeds terugkerende dagelijkse activiteiten van de twee broers is pakkend. De entree van de "zoon" brengt een welkome verstoring van deze regelmaat. Fantastische beelden van een NOors dorp, humor en absurditeit zoals alleen scandinaviers dat kunnen. Komt dat zien.

avatar van Alastor
Ik probeer deze al een tijdje te vinden. Films van Bent Hamer liggen mij wel.