The Unseen (1980)

Horror / Thriller

geregisseerd door Danny Steinmann
met Stephen Furst, Barbara Bach en Sydney Lassick

Freelance journaliste Jennifer en haar twee vriendinnen, Karen and Vicki, accepteren een uitnodiging om in een grote boerderij te verblijven van een vriendelijke, maar vreemde, museum-eigenaar genaamd Ernest Keller. Alle hotels zijn namelijk bezet omdat er een feestelijke parade door de stad trekt, waar Jennifer een reportage over moet maken. Maar zonder het te weten, woont een onbekend "iets" in de kelder van de boerderij. Keller en zijn zus Virginia zorgen voor het "ding", maar als het weet te ontsnappen begint het één voor één de vrouwen te vermoorden.

avatar van Mac Hammer Fan
Morbide horrorfilm die eerder traag op gang komt maar wel een spannend en erg beklemmend einde heeft. Het plot is wat geïnspireerd op "The Texas Chainsaw Massacre", wat niet verwonderlijk is aangezien co-scenarist Kim Henkel voor deze laatste film ook het script schreef. De angstfeer wordt zeker in het tweede deel van de film zorgvuldig opgebouwd. Barbara Bach's vertolking is overtuigend. "The Unseen" kreeg een nominatie voor een Saturn Award van de Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films in 1982.
DVD Beaver was in elk geval ook positief over de film:
Hij is uit regio 1 en regio 2, maar de versie van regio 1 is iets langer en heeft veel extra's.

avatar van Friday the 13 th
Saaie horrorfilm die zich erg langzaam naar de climax opwerkt. Weinig spanning te bespeuren tenzij je een saaie monoloog en wat gezinsgeweld als eng beschouwd. De spanning op het einde is beter, maar ook the "unseen" stelt me toch wat teleur.

Het acteerwerk is in orde, maar de man des huizes overacteerd zo vaak dat het soms ergerlijk wordt. Geen goor, lage bodycount en weinig spanning zorgen dat deze film de naam "slasher-horror" amper waardig is. Ook het redelijk spannende einde kan dit niet meer goedmaken.

avatar van brucecampbell
Hmmm, toch maar eens op zoek gaan.

avatar van brucecampbell
Zeer degelijke horror die zeker de betere is van zijn soortgelijke films. De spanning wordt gestaag opgebouwd naar een redelijk bloedstollende climax. Er vloeit niet al te veel bloed, maar de film moet het vooral hebben van zijn spanning en smerige locatie. Op de hoofdrollen was ook niet veel aan te merken, dus hiermee zit je gesetteld voor anderhalf uur prima horror!

Nadat ik deze film gezien had, bekropen me er dubbele gedachten over. Bach en Lassick spelen goede rollen, en de sfeer is inderdaad beklemmend, als kijker niet wetende wat er zich in de kelder schuilhoudt. Het suggestieve in dit soort films is ook meestal het mooiste. Als echter op een bepaald moment het "iets" onthuld wordt... Ik heb in ieder geval krom gelegen om het "iets" en vond het een lichte anti-climax. De finale scene van de film was echter weer lekker spannend en dat houdt voor mij het uiteindelijke resultaat in evenwicht. 2,5.

avatar van Vascago
Tof filmpje met een heel aardige sfeer, best een aardig verhaal, redelijk acteerwerk en een goede soundtrack. Ook de locatie wordt goed benut. Ik heb er wel van genoten iig.
Kleine 3.5 *

avatar van dutchtuga
Matig. De sfeer is zeker in het begin erg goed, maar naarmate het einde dichterbij komt, wordt The Unseen steeds minder. Wat na een tijdje vooral tegen gaat staan is de veel te aanwezige score. Alles wat een beetje potentie tot spanning heeft wordt door de muziek de das om gedaan. Het gedrocht in de kelder is verder een lichtpuntje en ook de theme muziek is mooi, al lijkt die wel erg op Pino Donaggio's werk uit Carrie.

avatar van Left4Dead
Tja het is omdat MM er horror bij schrijft, ikzelf heb dat niet kunnen ontdekken. De tekst wordt rechtstreeks van de autoque opgerateld en met het houterig acteren is het vaak niet om aan te zien.
Spanning diend met een vergrootglas gezocht te worden. Het had een betere plek gehad in het theater ipv op film.

Ik ben over het algemeen zeer mild, maar dit is toch wel een van de slechtste 'horror' films die ik ooit gezien heb.

avatar van BlueJudaskiss
Helemaal niet onaardig. Eng wordt het nergens, maar het wist me redelijk te boeien. Jammer dat de finale zo lang duurt. Leuk gespeeld ook.