L'Ira di Achille (1962)

Alternatieve titels: Achilles | Fury of Achilles

Italië
Avontuur / Historisch
118 minuten / 111 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Marino Girolami
met Gordon Mitchell, Jacques Bergerac en Cristina Gaioni

Al bijna tien jaar belegeren de Grieken de stad Troje. Om in hun levensonderhoud te voorzien overvallen zij ook omliggende plaatsen, op zoek naar voedsel en buit. Bij het verdelen van gevangen genomen vrouwen kiest koning Agamemnon de priesteres Chryseis en de halfgod Achilles neemt Briseis in bezit. Als door de god Apollo, op verzoek van Chryseis' vader, het Griekse leger door pest geplaagd wordt, geeft Agamemnon zijn buit prijs maar eist als vergoeding wel Briseis op. Verbitterd keert Achilles het Griekse leger de rug toe tot zijn vriend Patroclus door de Trojaanse prins Hector wordt gedood.

Vrij vertaald begint Homeros' Ilias met het vers:
Bezing mij, o Muze, van de wrok van Akhilleus, zoon van Peleus.
Hiermee begint ook deze film en eindigt net als het klassieke werk niet met de inname van Troje (zoals vaak wordt gedacht) maar met de teruggave van Hektor's lijk.
Dit was een bioscoopfilm die we nu in de B-categorie zouden classificeren (zeker een "low budget movie"). De Ilias wordt vrij nauwgezet gevolgd, in ieder geval, zoals boven geschreven, wat betreft de basis van het verhaal. Zelfs de Italiaanse titel valt daaronder (De wraak van Achilles).
Natuurlijk, we zien geen door computers opgepoetste gevechten of mensenmassa's maar gewoon veel figuranten die soms wat knullig ter aarde neerstorten, geen duurbetaalde Hollywood-"sterren" die dan groot in beeld moeten komen maar een alleszins overtuigende Gordon Mitchell als Akhilleus (klassiek-Griekse spelling!). Italiaanse productie, dus de vriendschap tussen Patroklos en Akhilleus wordt niet nader uitgewerkt (beiden gaan stevig achter de vrouwen aan!).

avatar van kirk douglas
niet alles wat oud is is ook goed dat bewijst deze film duidelijk het verhaal en de acteurs zijn redelijk maar de film steelt duidelijk stukken uit constantin om de weinige figuranten bij de massa cenes te verdekken. gordon mitchel brengt zijn hoofdrol vrij goed over maar meer ook niet

avatar van ecnaegnev
Heb deze gisteren gekocht, ben eens benieuwd !!