Van de Koele Meren des Doods (1982)

Nederland

geregisseerd door Nouchka van Brakel
met Renée Soutendijk, Derek de Lint en Erik van 't Wout

Psychologisch drama gebaseerd op de gelijknamige roman van Frederik van Eeden. De film vertelt de geschiedenis van een gefrusteerd meisje uit betere kringen, dat na een mislukte liefde voor een kunstenaar een verkeerd huwelijk sluit, verliefd wordt op een componist, van wie het kind sterft, en via een krankzinnigeninrichting tenslotte als morfine-hoertje in de Parijse goot belandt. Van Brakel heeft de film een eigen karakter gegeven door van Eedens naturalistische roman van een feministische invalshoek te voorzien.

lindastuurman
Heb deze film een keer tijdens nederlands gezien een aantal jaar geleden en ik vond hem toen wel boeiend, maar niet super.

Een van de betere Nederlandse films. Schitterend gedraaid ook.

FisherKing
Sluit me deze keer helemaal bij Jos2 aan.
Grootse rol van Renee.. vooral in de scenes in de krankzinnigeninrichting

avatar van narva77
Goede film. Beter dan ik mij herinnerde. Verhoog mijn stem naar 3,5*.

Maar wat een slechte DVD-kwaliteit zeg...

Inderdaad

Overigens wel een goede film. Renee Soutendijk speelt zeer goed. Goed verhaal. 3.5*

jahoor ben ik neitw weekend weg draait deze en wilde mossels!
En video is stuk!

Als je hem echt zo graag wil zien, moet je vrienden inschakelen of eens langs gaan bij een videotheek.

Je kan de ook eventueel kopen, heb ik ook laatst gedaan. €9,99 voor de dvd.

avatar van jordybeukeboom
Hij ligt nu voor 3 euro op VHS bij Hema. Ik koos (achteraf gezien waarschijnlijk helaas) voor het 14e Kippetje...

De dvd's uit deze Hollands Glorie serie zijn ook voor die prijs te krijgen bij Interoys (niet allemaal, maar wel veel).

Tweede film met feministische inslag die Matthijs van Heyningen dat jaar produceerde. Schitterend uiterlijk, uiteraard prachtig gefotografeerd door topper Theo van de Sande en een fabuleuze Renee Soutendijk in misschien wel haar beste rol als Hedwig, het meisje uit het eind van de 19e eeuw die zich los probeert te maken van de verstikkende Victoriaanse moraal wat betreft seksualiteit en haar driften botviert op diverse mannen. Volkomen labiel belandt ze in Frankrijk in een psychiatrische inrichting, wat een van de indrukwekkendste acteermomenten in de NL filmgeschiedenis oplevert: Hedwigs hysterie in de isoleercel. Uiteindelijk lijkt ze verlossing te vinden aan het slot van haar innerlijke strijd. Tenminste, dat is zoals ik de film begrepen heb. De muziek van Erik van der Wurff is prachtig, de vaste componist van Herman van Veen is dan ook een van mijn favorieten onder de NL filmmuzikanten. Ik vind dit gewoon een schitterende film van internationale klasse! Een dikke 4.

avatar van raymon
Ik vond dit een redelijk film. Over een meisje dat is gek gemaakt door godsdienst enzo. Ik vind het zelf een beetje een rare film maar zo is hij ook bedoeld. Renee soutendijk speelt het wel goed. De scene die mij bij zal staan is dat ze haar kind van net een dag oud in haar handtas stopt! een aparte film!

Renee Soutendijk, die durft pas! Vooral de scenes in het krankzinnigengesticht zijn zeer moedig geacteerd, zonder enige schaamte. Ik ken maar één actrice die dit ook zou kunnen, en dat is Glenn Close.

avatar van nevyn
Inderdaad erg goed geacteerd van Soutendijk. Gekeken op school voor Nederlands, in het thema naturalisme. Een erg akelige film, maar wel goed.

avatar van FunkStar
DVD laatst gekocht voor 2 euro bij de Blokker!
Leuke film met goeie cast, Renee Soutendijk en Derek de Lint!

avatar van Kricky
Ik heb weleens gehoord dat Hans Van Tongeren eerst was gecast voor de rol van Derrick De Lint, maar hij pleegde vlak daarna zelfmoord

deze film heeft echt indruk op me gemaakt. Kan me er niet meer alles van herinneren, maar het was een heel doordringend en akelig verhaal. Toch vond ik het een goeie film. Heb niet zoveel met Soutendijk, maar vond haar in deze film toch erg goed.

robertus65
Ik vind het werkelijk een draak van een film. Een vreselijk stijf kostuumdrama, uiterst depressief allemaal, erg traag en langdradig. Je moet wel heel erg van dit soort films houden om dit goed te vinden.

avatar van niethie
Heb er nogal wisselende gedachten over. Allereerst komt het allemaal vreselijk traag opgang en heb ik me vooral in het begin nogal geërgerd aan het vreselijke theatrale acteerwerk en de nogal houterige dialogen. De tweede helft was wat beter en- Soutendijk was vooral in de scenes waarin ze doordraaide erg overtuigend. Verder vond ik de wat sobere sfeer erg geslaagd en weergaf de film bovendien een redelijk mooi tijdsbeeld.

2,5 sterren

avatar van matthijs_013
Het hoeft niet per se nadelig te zijn dat iets melodrama is, zolang het maar met opzet is gedaan. Ik denk dat deze film de bewuste keuze heeft gemaakt er iets theatraals van te maken. Dat hoort eigenlijk ook wel bij een verhaallijn als deze. Een ooit hoffelijk meisje dat langzamerhand verandert in een op straat bedelende morfinehoer.
De film had heel mooi kunnen worden, maar blijft erg oppervlakkig. Dat is zeker niet te danken aan Renée Soutendijk, die met haar scènes in Frankrijk bewijst dat ze meer kan dan haar tieten laten zien. De film heeft helaas geen diepgang en daarom wordt het moeilijk mee te leven met het hoofdpersonage.
Gemiste kans, maar ik heb toch geboeid gekeken. Traag werd het voor mij nergens.

speranza
Dit is een indrukwekkend psychologisch drama met goed acteerwerk van Renée Soutendijk. Deze actrice kan inderdaad veel meer dan haar tieten laten zien.

avatar van Ebenezer Scrooge
Lettie Oosthoek is de gouvernante van Hedwig (Renee Soutendijk):

Je bent wulps, behaagziek, verdorven, een door en door slecht kind. Zij die zondigen zullen tot de hel verdoemd worden. He? He? Je weet wat de godsdienstleraar heeft gezegd... Tuchtigen! Tuchtigen! Dat is wat de godsdienstleraar heeft gezegd. Tuchtigen helpt zondigheid verdrijven. Nu kan je nooit meer kinderen krijgen.

Wie deze film nog nooit gezien heeft, zal best onder de indruk van de verhaallijn, acteerwerk en opnamekwaliteit zijn. Oké, het is geen BlueRay-kwaliteit, maar de film stamt dan ook uit 1982.

Zitten wel enkele behoorlijke 'bloopers' in. Zo zie je Renee Soutendijk uit het raam kijken naar de Sint Bavo-kathedraal aan de Leidsevaart in Haarlem. Onmogelijk! Het verhaal speelt zich af rond 1869, toen stond die kerk er nog niet. De bouw begon pas in 1895. Ik begrijp niet dat niemand van het productieteam noch cameramensen dat gezien hebben; de architectuur van dit complex is veel te modern voor die tijd.
Hetzelfde met de scene waarin de hoofdpersoon zelfmoord tracht te plegen in een badkuip met stromend water.... Hallo, zover was men nog niet rond 1869. En zo zijn er meer 'schoonheidsfouten'.

Al met al toch een noemenswaardige film.

avatar van 93.9
Restaureren die hap en gewoon eens trots zijn op deze film!!!

avatar van Quentin
93.9 schreef:
Restaureren die hap en gewoon eens trots zijn op deze film!!!

Van Heijningen heeft nog nooit een euro gestoken in de restauratie van zijn films ...