• 8.486.233 stemmen

banner

Van de Koele Meren des Doods (1982)

Drama | 120 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Cool Lakes of Death

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Nouchka van Brakel

Met onder meer: Renée Soutendijk, Derek de Lint en Erik van 't Wout

IMDb beoordeling: 6,4 (465)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 30 september 1982

Plot Van de Koele Meren des Doods

Psychologisch drama gebaseerd op de gelijknamige roman van Frederik van Eeden. De film vertelt de geschiedenis van een gefrusteerd meisje uit betere kringen, dat na een mislukte liefde voor een kunstenaar een verkeerd huwelijk sluit, verliefd wordt op een componist, van wie het kind sterft, en via een krankzinnigeninrichting tenslotte als verslaafde prostituee in de Parijse goot belandt. Van Brakel heeft de film een eigen karakter gegeven door van Eedens naturalistische roman van een feministische invalshoek te voorzien.

imageimage

avatar van lindastuurman

lindastuurman

Heb deze film een keer tijdens nederlands gezien een aantal jaar geleden en ik vond hem toen wel boeiend, maar niet super.

avatar van Jos2

Jos2

Een van de betere Nederlandse films. Schitterend gedraaid ook.

avatar van FisherKing

FisherKing

Sluit me deze keer helemaal bij Jos2 aan.

Grootse rol van Renee.. vooral in de scenes in de krankzinnigeninrichting

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11901 berichten

Goede film. Beter dan ik mij herinnerde. Verhoog mijn stem naar 3,5*.

Maar wat een slechte DVD-kwaliteit zeg...

Inderdaad

Quido

Overigens wel een goede film. Renee Soutendijk speelt zeer goed. Goed verhaal. 3.5*

avatar van Violet-Oi!

Violet-Oi!

jahoor ben ik neitw weekend weg draait deze en wilde mossels!

En video is stuk!

Quido

Als je hem echt zo graag wil zien, moet je vrienden inschakelen of eens langs gaan bij een videotheek.

Je kan de ook eventueel kopen, heb ik ook laatst gedaan. €9,99 voor de dvd.

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Hij ligt nu voor 3 euro op VHS bij Hema. Ik koos (achteraf gezien waarschijnlijk helaas) voor het 14e Kippetje...

Quido

De dvd's uit deze Hollands Glorie serie zijn ook voor die prijs te krijgen bij Interoys (niet allemaal, maar wel veel).

avatar van BOND31

BOND31

Tweede film met feministische inslag die Matthijs van Heyningen dat jaar produceerde. Schitterend uiterlijk, uiteraard prachtig gefotografeerd door topper Theo van de Sande en een fabuleuze Renee Soutendijk in misschien wel haar beste rol als Hedwig, het meisje uit het eind van de 19e eeuw die zich los probeert te maken van de verstikkende Victoriaanse moraal wat betreft seksualiteit en haar driften botviert op diverse mannen. Volkomen labiel belandt ze in Frankrijk in een psychiatrische inrichting, wat een van de indrukwekkendste acteermomenten in de NL filmgeschiedenis oplevert: Hedwigs hysterie in de isoleercel. Uiteindelijk lijkt ze verlossing te vinden aan het slot van haar innerlijke strijd. Tenminste, dat is zoals ik de film begrepen heb. De muziek van Erik van der Wurff is prachtig, de vaste componist van Herman van Veen is dan ook een van mijn favorieten onder de NL filmmuzikanten. Ik vind dit gewoon een schitterende film van internationale klasse! Een dikke 4.

avatar van raymon

raymon

Ik vond dit een redelijk film. Over een meisje dat is gek gemaakt door godsdienst enzo. Ik vind het zelf een beetje een rare film maar zo is hij ook bedoeld. Renee soutendijk speelt het wel goed. De scene die mij bij zal staan is dat ze haar kind van net een dag oud in haar handtas stopt! een aparte film!

avatar van pablo petresco

pablo petresco

Renee Soutendijk, die durft pas! Vooral de scenes in het krankzinnigengesticht zijn zeer moedig geacteerd, zonder enige schaamte. Ik ken maar één actrice die dit ook zou kunnen, en dat is Glenn Close.

avatar van nevyn

nevyn

Inderdaad erg goed geacteerd van Soutendijk. Gekeken op school voor Nederlands, in het thema naturalisme. Een erg akelige film, maar wel goed.

avatar van FunkStar

FunkStar

DVD laatst gekocht voor 2 euro bij de Blokker!

Leuke film met goeie cast, Renee Soutendijk en Derek de Lint!

avatar van Kricky

Kricky

Ik heb weleens gehoord dat Hans Van Tongeren eerst was gecast voor de rol van Derrick De Lint, maar hij pleegde vlak daarna zelfmoord

avatar van mariekjuh1982

mariekjuh1982

deze film heeft echt indruk op me gemaakt. Kan me er niet meer alles van herinneren, maar het was een heel doordringend en akelig verhaal. Toch vond ik het een goeie film. Heb niet zoveel met Soutendijk, maar vond haar in deze film toch erg goed.

avatar van robertus65

robertus65

Ik vind het werkelijk een draak van een film. Een vreselijk stijf kostuumdrama, uiterst depressief allemaal, erg traag en langdradig. Je moet wel heel erg van dit soort films houden om dit goed te vinden.

avatar van niethie

niethie

Heb er nogal wisselende gedachten over. Allereerst komt het allemaal vreselijk traag opgang en heb ik me vooral in het begin nogal geërgerd aan het vreselijke theatrale acteerwerk en de nogal houterige dialogen. De tweede helft was wat beter en- Soutendijk was vooral in de scenes waarin ze doordraaide erg overtuigend. Verder vond ik de wat sobere sfeer erg geslaagd en weergaf de film bovendien een redelijk mooi tijdsbeeld.

2,5 sterren

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Het hoeft niet per se nadelig te zijn dat iets melodrama is, zolang het maar met opzet is gedaan. Ik denk dat deze film de bewuste keuze heeft gemaakt er iets theatraals van te maken. Dat hoort eigenlijk ook wel bij een verhaallijn als deze. Een ooit hoffelijk meisje dat langzamerhand verandert in een op straat bedelende morfinehoer.

De film had heel mooi kunnen worden, maar blijft erg oppervlakkig. Dat is zeker niet te danken aan Renée Soutendijk, die met haar scènes in Frankrijk bewijst dat ze meer kan dan haar tieten laten zien. De film heeft helaas geen diepgang en daarom wordt het moeilijk mee te leven met het hoofdpersonage.

Gemiste kans, maar ik heb toch geboeid gekeken. Traag werd het voor mij nergens.

avatar van speranza

speranza

Dit is een indrukwekkend psychologisch drama met goed acteerwerk van Renée Soutendijk. Deze actrice kan inderdaad veel meer dan haar tieten laten zien.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Lettie Oosthoek is de gouvernante van Hedwig (Renee Soutendijk):

Je bent wulps, behaagziek, verdorven, een door en door slecht kind. Zij die zondigen zullen tot de hel verdoemd worden. He? He? Je weet wat de godsdienstleraar heeft gezegd... Tuchtigen! Tuchtigen! Dat is wat de godsdienstleraar heeft gezegd. Tuchtigen helpt zondigheid verdrijven. Nu kan je nooit meer kinderen krijgen.

avatar van MarieMovie

MarieMovie

Wie deze film nog nooit gezien heeft, zal best onder de indruk van de verhaallijn, acteerwerk en opnamekwaliteit zijn. Oké, het is geen BlueRay-kwaliteit, maar de film stamt dan ook uit 1982.

Zitten wel enkele behoorlijke 'bloopers' in. Zo zie je Renee Soutendijk uit het raam kijken naar de Sint Bavo-kathedraal aan de Leidsevaart in Haarlem. Onmogelijk! Het verhaal speelt zich af rond 1869, toen stond die kerk er nog niet. De bouw begon pas in 1895. Ik begrijp niet dat niemand van het productieteam noch cameramensen dat gezien hebben; de architectuur van dit complex is veel te modern voor die tijd.

Hetzelfde met de scene waarin de hoofdpersoon zelfmoord tracht te plegen in een badkuip met stromend water.... Hallo, zover was men nog niet rond 1869. En zo zijn er meer 'schoonheidsfouten'.

Al met al toch een noemenswaardige film.

avatar van 93.9

93.9

Restaureren die hap en gewoon eens trots zijn op deze film!!!

avatar van Quentin

Quentin

93.9 schreef:

Restaureren die hap en gewoon eens trots zijn op deze film!!!

Van Heijningen heeft nog nooit een euro gestoken in de restauratie van zijn films ...

avatar van jono

jono

Van de Koele Meren des Doods is een film uit 1982 van Nouchka van Brakel met Renée Soutendijk in de hoofdrol. Het is een verfilming van het gelijknamige boek van Frederik van Eeden, dat in 1900 verscheen.

Het fictieve verhaal speelt zich af in de negentiende eeuw en beschrijft het leven van Hedwig Marga de Fontayne (1856-1888), die opgroeit in een rijke familie. Na de dood van haar moeder raakt haar vader aan de drank en is hun geld snel op. Vervolgens belandt Hedwig van depressie naar psychose naar zelfmoordpoging, en sterft uiteindelijk berooid, slechts 32 jaar oud.

Gisteren zag ik de uitgebreide versie van meer dan drie uur, en daar zitten beslist trage en saaie stukken in. Daarnaast vond ik de film weinig diepgang hebben, en had dan ook moeite mee te leven met het hoofdpersonage. Dat is zeker niet te danken aan Renée Soutendijk, die met haar scènes waarin ze geestelijk doordraait bewijst dat ze echt wel acteren kan. 3*

avatar van Basto

Basto

Waar was die lange versie te zien?

avatar van Quentin

Quentin

Basto schreef:

Waar was die lange versie te zien?

Lijkt me de miniserie voor tv die gewoon op Bol.com staat.

avatar van Lakte

Lakte

• 2049 stemmen

Na jaren uitgesteld te hebben eindelijk deze film van Nouchka van Brakel gezien en dat ook nog eens op bluray! Had de film veer eerder moeten zien. De beste film van Nouchka. De Nederlandse Barry Lyndon.

Prachtige film die je goed meepakt zowel in het verhaal, spel en de zeer goede sfeer. Goed spel van Renée Soutendijk en geweldig camerawerk van Theo van de Sande! De muziek is ook prachtig en past goed bij de film. Ook leuk om Huub Stapel af en toe in een klein rolletje voorbij te zien komen.

De bluray-uitgave van Cult Epics is een dikke aanrader! Geweldig beeld, hele mooie kleuren en een goede scherpte. Doet de film erg goed. Nico van Cult Epics heeft samen met Theo van de Sander de colorgraiding gedaan.

Cult Epics heeft ook Het Debuut en Een Vrouw als Eva uitgebracht op bluray. Alles blurays zijn regio vrij.

The Cool Lakes of Death Blu-ray Release Date May 11, 2021 (Van de koele meren des doods)

avatar van Robi

Robi

• 2028 berichten

Dit is een film die ik waarschijnlijk lang geleden wel eens gezien heb, maar waar ik me toch maar bitter weinig nog van kon herinneren. Over het leven van een vrouw en het ontdekken van de liefde in voor en vooral tegenspoed.

In het begin van de film keek ik er nog vooral naar met een voorliefde voor de klassieke Nederlandse film ondanks zijn onvolkomenheden van slecht geluid en houterig acteren, maar gaandeweg bouwde de film toch wel mooi op en leek het acteren van Renee Soutendijk toch ook steeds beter te worden. En zo werd het uiteindelijk toch wel een mooie film met een open einde. Wat ik niet verwacht had. Ik vind het wel bijzonder dat hier op moviemeter bij de beschrijving van de film Renee Soutendijk helemaal nergens genoemd wordt. Ze heeft notabene heel duidelijk de hoofdrol in de film. Daar is geen enkele twijfel mogelijk.

avatar van Basto

Basto

Vandaag de blu ray van Cult Epics gekeken.

Waar ik gehoopt had op een verhoging, werd het een verlaging. Dat lag niet aan de blu ray, want het zag er prachtig uit. De fotografie van Theo van der Sande is ook schitterend, maar ook meteen het beste aan de film.

De film loopt verder erg stroef. Het script mist tempo en richting en de dialogen lokken houterig acteerwerk uit. Nergens in het eerste uur wordt Hedwig een echt personage. Iets wat de film juist nodig heeft. Pas het laatste half uur als de film het vooral met beelden vertelt, omdat Hedwig ook steeds minder bij zinnen raakt, wint de film nog wat aan kracht. Sterke rol van Soutendijk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Film die qua titel toch erg bekend is en in mijn beleving tot het bekendere Nederlandse werk hoort. Gezien had ik de film nog nooit, op wat losse fragmenten met een kleine fantasie in mijn jeugd betreffende Soutendijk, verassen deed de film verder niet en viel jammer genoeg best wel tegen.

Merkwaardig gaat de film van start met overacting, kinderlijke muziek en dialogen die niet in de Fabeltjeskrant zouden misstaan. De muziek wordt beter naar verloop, met de dialogen wil het niet echt vlotten. De film wordt wel iets interessanter rond de sterke en zware lading van het geloof. Hel en verdoemenis voor zondaars, de pastoor wint er geen doekjes om en de gouvernante is ook niet mals met haar sneue opmerkingen. Je zou jezelf inderdaad iets aandoen met zoveel naargeestig praat. Helaas is het toch de realistische toon van die tijd.

Het leven van Hetty vervalt na een redelijke periode in een soort sleur waarna de ene tegenvallende beslissing na de andere volgt met een neerwaartse spiraal tot gevolg. Lastig is toch de worsteling met het keurslijf en de ingeprente denkbeelden van het geloof en de angst te durven doen wat ze graag wil. De zwangerschapsdepressie en het ontbreken van een moreel kompas werken niet in haar voordeel gedurende dit tragische verhaal waar het toch ontbreekt aan extra diepgang.

Van De Koele Meren Des Doods valt dan ook best wel tegen en scoort hooguit met het tragische beeld dat iemand zo verpest is door zijn opvoeding dat deze zelf eigenlijk niet meer een keuze kan maken tussen goed en kwaad, of in dit geval geen enkele keuze zoals ze zelf zegt bij gebrek aan consequenties. Maar verder wil het allemaal weinig boeien en is het de vraag wat de schrijver in gedachten had en of het boek veel beter is. Soutendijk is het benoemen nog wel waard als fraaie dame die goed acteert en zijn bekende gezichten als De Lint en Faber leuk. Maar behalve dat is deze film waarschijnlijk snel vergeten met de tijd.