ad

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Tom Fassaert

Met onder meer: Marianne Hertz, Robert Fassaert en René Fassaert

IMDb beoordeling: 7,0 (611)

Releasedatum: 19 november 2015

Over A Family Affair

Tom Fassaert is al van jongs af aan gefascineerd door zijn grootmoeder Marianne, die in Zuid-Afrika woont. Het enige dat hij over haar weet is gebaseerd op de mythische en voornamelijk negatieve verhalen van zijn vader. Ze was een echte femme fatale die ontelbare mannen verslond, en een beroemd fotomodel in de jaren 50 dat haar twee zoons in een kindertehuis plaatste. En ze was een moeder die van de een op de andere dag besloot naar Zuid-Afrika te emigreren, ver weg van haar familie. Op het moment dat zijn vader en zijn 95-jarige grootmoeder weer in conflict met elkaar komen, raakt Fassaert opnieuw geïntrigeerd door zijn familiegeschiedenis. In deze periode vraagt zijn grootmoeder hem bovendien naar Zuid-Afrika te komen om haar te helpen met haar testament.

imageimageimage

Openingsfilm IDFA 2015 (18 november)

Vanaf 19 november in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van Prudh

Prudh

Bijzonder dat Fassaert als documentairemaker binnen zijn eigen familie zo'n gek verhaal te vertellen heeft. Ben best wel benieuwd naar deze docu.

avatar van T.O.

T.O.

Misschien een beetje cynisch om te zeggen, maar via zijn eigen dysfunctionele familie krijgt de maker een uiterst geschikt verhaal voor een documentaire in de voeten geworpen. Niet de eerste keer dat dit thema behandeld wordt natuurlijk, maar de uitvoering is zeer knap. Veel boeiende observaties en schrijnende scènes.

avatar van Tripler

Tripler

Toch wel een (te?) lange zit, mede doordat er m.i. onvoldoende wordt 'uitgelegd'.

Zo had ik b.v. graag meer diepgang in de gesprekken met Tom's vader en diens broer René gezien.

Marianne lijkt op Tom verliefd te zijn. Hier mis ik echt de voor de hand liggende vragen van Tom zelf(!).

Hij durft die confrontatie blijkbaar niet aan (want einde van zijn docu?) en maakt zich er vanaf door een derde te laten melden dat zoiets toch echt niet kan...

En waarom gaat Tom zo makkelijk voorbij aan het wijzigen van Marianne's testament?

Op z'n minst had ik verwacht dat daarover zowel Marianne als Tom's vader meer aan de tand gevoeld zouden worden.

De eindquotes van Marianne zijn m.i. dan ook een beetje een 'dooddoener' waarmee Tom de gebreken van zijn docu probeert te 'verdoezelen'.

Maar genoeg gezeurd: er is ook heel veel goeds en moois te zien! Ik zeur soms echt te veel!

Een 7 op schaal van 10!

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een hoge rating op IMDB, maar de werkelijkheid pakt anders uit.

Deze documentaire schetst het beeld van een 95-jarige femme fatale, die er duidelijk andere idealen op nahoudt dan haar familie. Zo ziet ze haar eigen kleinzoon als een minnaar, en kan ze diens partner niet accepteren. Ondanks haar eigen turbulente leven, lijkt ze zich geen beeld te kunnen vormen van de impact die dit met name op haar zoons heeft gehad.

De documentaire won 5 prijzen, en ontving 3 nominaties. Redelijk onderhoudend, maar verre van geweldig.

2,5 *