Il Fantasma di Sodoma (1988)

Alternatieve titel: Sodoma's Ghost

Italië
Horror

geregisseerd door Lucio Fulci
met Claudio Aliotti, Robert Egon en Maria Concetta Salieri

Een groep nazi's is vermoord bij een bombardement tijdens het hebben van een orgie. Hun geesten keren na 50 jaar terug om een groep tieners te terroriseren die logeren in het huis waar het plaatsvond.

avatar van Glacius
Brilliant plot

avatar van brucecampbell
Het lijkt wel hetzelfde prentje als deze film: Notte al Cimitero, Una (1987)

avatar van Glacius
Ze hebben inderdaad dezelfde tekeningen van de karakters op de cover gebruikt..
Triest

avatar van Drs. DAJA
Heb hem een tijdje geleden gezien, maar ik blijf dit sympathiek vinden. Wat betreft het spookhuis gedeelte stelt deze Fulci weinig voor, maar de opener is zo waanzinnig dat we toch het toch minstens over een charmant stukje horror hebben. Hoe die camera door de kamer vliegt terwijl allerhande nazi's zich te goed doen aan alcohol en vrouwen... Erg leuk. Il Fantasma di Sodoma zal niet snel bij de betere films van Lucio Fulci behoren maar is toch minstens vermakelijk.

avatar van wendyvortex
Magere Fulci....een uur lang niets meer dan een standaard tiener-horror over stel tieners die vastzitten in een ooit door de Nazi's voor sexfeestjes gebruikte villa.
Geen gore, geen bizarre plotwendingen, geen zombies.
Na een uur krijgen we dan nog wel een cool goor supersnel ontbindend lijk....ach kijk het is toch een Fulci....maarre verder blijven we een beetje op onze honger zitten.

avatar van Richard_Voorhees
Pff, veruit het slechtste wat ik tot nu toe van hem gezien heb.
Het slechte acteerwerk is wederom kenmerkend, maar helaas doet het verhaal deze film helemaal de das om.
Bij het lezen van het plot dacht ik nog dat dit een nazisploitation zou gaan worden van Fulci, maar niets is minder waar. Op de bizarre seksuele beelden in het begin na komt er maar weinig voorbij dat bij dit subgenre hoort.
Verder komt de sfeer van isolement dat een dergelijke setting toch teweeg zou moeten brengen niet over. Daarnaast is de muziek soms ook niet te harden. Een zwoel saxofoontje waardoor je de indruk krijgt dat je naar een slechte pornofilm aan het kijken bent.
Op de door Wendy al benoemde scene na valt hier bijzonder weinig aan te beleven. Een Fulci die de liefhebbers wat mij betreft met een gerust hart over kunnen slaan.

avatar van alexspyforever
Dat het vertellen van een interessant verhaal niet een van Fulci's stokpaardjes is, wist ik al langer. Hier laat hij de kijker op het vlak van horror en gore toch wel heel erg in de steek. het begon nochtans veelbelovend met die orgie van de Nazi's. Eens als de jongeren het huis betreden waar ze niet uit konden ontsnappen dacht ik dat het een soort haunted house film zou zijn waarin de een na de ander zou sterven door de rondwarende geesten. De verleidingsscènes met bijbehorende blote borsten waren best wel interessant maar uiteindelijk doet hij hier veel te weinig mee en wordt het vaak abrupt afgebroken alsof hij niet wist wat er mee te doen. Het leek alsof hij een erotische film wilde maken met horrorelementen maar dat was toch een misser op beide fronten. Ja de gore moet van een ontbindend lijk komen, maar alweer werd er niet echt iets mee gedaan. Het einde tja was helemaal dom.

avatar van jordandejong
Kinderlijke tv film waarbij de hand van Fulci bijna onzichtbaar is. Het is dat er heel wat naakt rond geparadeerd word en er hier en daar wat af geneukt word, anders had dit gewoon een griezelfilmpje voor kinderen van rond de 12 kunnen zijn.

Dat de hand van Fulci hier bijna onzichtbaar is is niet zo vreemd overigens. Fulci noemt dit zijn slechtste film, had constant ruzie met de producers en verliet halverwege de set, waarna Mario Bianchi het geheel af maakte. Geen ruimte dus voor Fulci kenmerken als gore of zijn zeer herkenbare camerawerk. Het is buiten de nude scenes allemaal waanzinnig braaf. Na een uur en een kwartier staat er pas welgeteld 1 'kill' op de teller. Het kabbelt allemaal maar voort. Het is niet perse saai, maar wanneer een film ook maar geen seconde weet te verrassen mag je stellen dat de productie ervan compleet overbodig is geweest.

Zora Kerova (Cannibal Ferox) verschijnt, eigenlijk net zoals in Fulci's The New York Ripper, alleen enkele minuten om zonder bh rond te lopen. Al Cliver (Zombi 2) schijnt ergens nog te verschijnen als dronken Nazi, maar die moet ik over het hoofd gezien hebben. Robert Egon heeft de leukste rol als Willy de Nazi. Het verhaal rommelt voor de rest met hier en daar behoorlijk flinke plotholes, en het einde is ECHT te makkelijk. De film liep al achter op schema dus het zou me niets verbazen als de producers op set verschenen met de boodschap 't heeft nu lang genoeg geduurd, we draaien er vandaag een einde aan'. Een andere verklaring voor een erbarmelijk einde zoals deze kan ik niet verzinnen.

Heerlijk misleidende poster ook weer
De film werd overigens ongeveer tegelijk gedraaid met Quando Alice Ruppe lo Specchio (1988) - MovieMeter.nl die vele malen beter is en waar de gorehounds hun geluk WEL op kunnen.