De Kollega's Maken de Brug (1988)

Alternatieve titel: De Collega's Maken de Brug

België

geregisseerd door Vincent Rouffaer
met Manu Verreth, Jaak Van Assche en René Verreth

Een onooglijke afdeling van het Ministerie van Binnenlandse Zaken huist in een aftands gebouw ergens in de hoofdstad. Enkel ingewijden weten welke onbeduidende dossiers daar behandeld worden. Directeur Tienpondt is een heer die op zijn pensioen wacht. De afdeling wordt bevolkt door kleurrijke figuren: dienstchef Persez, onderbureauchef Verastenhoven, opsteller De Pesser, klerk Van Hie en archivaris Jomme Dockx. Karolijn Van Kersbeke is secretaresse van de directeur en Betty Bossé typiste. In de gang naast de lift zit bode Baconfoy. Tussen zondag 9 en dinsdag 11 november wordt een vrije dag ingelast. Baconfoy deponeert de dienstnota daaromtrent op het bureau van Persez, die de nota niet leest. De collega's verschijnen de bewuste maandag dus allemaal netjes op het werk.

avatar van aslan
deze film doet vooral terugdenken aan die geweldige serie op de BRT in de jaren tachtig

zijn dat niet de collegas ven de tv reeks?

Kaffeefiltjer
laika2 schreef:
zijn dat niet de collegas ven de tv reeks?

Inderdaad, maar dan hun film ervan.

neo (crew)
Als film wat te lang, en het is vaak net niet helemaal grappig. Kreeg tranen in mijn ogen van die gedateerde muziek van Brian Cliftton die onbedoeld nog komischer werkt dan toendertijd bedoeld. 2.5 sterren

avatar van OT_Stijn
Ze zitten echt veel te lang op dezelfde locatie waardoor het erg begin te vervelen en de humor helemaal wegdeemsterd.

kappeuter (moderator)
Beemsterkaas ken ik wel, maar wat is in hemelsnaam wegdeemsteren?

avatar van OT_Stijn
Wegdeemsteren...naar de achtergrond verdwijnen.
Ik bedoel ermee dat de humor niet meer mijn volle aandacht keeg.
Ik denk toch dat dat algemeen nederlands is, nee?
Misschien is het hier niet helemaal in de juiste context gebruikt, maar ik vond het wel leuk staan

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik werk zelf bij een openbare instelling en het is enorm herkenbaar hoe die bureaucratie toen heerste tot niet zo lang geleden. Nu zitten wij met toestanden zoals die in de serie 'Het Eiland' weergegeven worden. Deels parodie, deels jammerlijke realiteit. Het toneelmatige acteerwerk valt eigenlijk nog wel mee, al is de film in z'n geheel (oa door een klein budget) niet zo sterk en wat gedateerd. Het is niet gemakkelijk om een tv-serie te verfilmen en zeker geen komische. Omdat die veel op korte grappen en typetjes werken is dat niet zo evident voor een film. Toch valt het goed mee zoals de film geworden is en mag hij toch gezien worden. Door de dialecten en Belgische types (de Francofone Baconfoy bijvoorbeeld of de anarchistische Van Hie) zal deze film eerder bij Vlamingen in de smaak vallen dan bij Nederlanders.

avatar van Friac
OT_Stijn schreef:

Sterker nog, mij deed De Kollega's maken de Brug bij vlagen denken aan Assault on Precinct 13 of Dawn of the Dead
Ik vond het al bij al nog meevallen: gelukkig beseften de makers dat de film een dikke drie kwartier langer duurt dan een doorsnee aflevering, en hebben ze toch nog geprobeerd om enkele thuis- en straatscènes in de film op te nemen. Uiteindelijk zit je bij de Kollega's zelf ook constant op dezelfde dienst.

De film ziet er zo heerlijk jaren '80-Belgisch uit, vergelijkbaar met de beeldkwaliteit van de Gaston en Leo-films. Niet dat ik hier fan van ben, ik vind het er maar somber en vaal uitzien, maar af en toe zorgt het wel voor een kleine nostalgietrip Het verhaal is een beetje buitensporig uitgewerkt vind ik, met ware suspense-momenten waarbij men vermoedt dat Van Hie zich te pletter heeft gestort in de trappenschacht en waar Persez zijn secretaresse probeert te verkrachten. Dit kwam op zijn minst een beetje vreemd over, bij mij althans. Ook de grappen waren niet van hoogstaand niveau, al krulden mijn mondhoeken toch enkele keren.

Mij wist de film nog net te boeien tot de eindmeet, al is de film natuurlijk niet van hoog niveau, wat eigenlijk niet verwacht kan worden van een 'verfilmde serie'.

avatar van lucdecoster
Mooie komische Vlaamse film met Vlaamse humor.

avatar van Humphrey
Een prent die - gezien de beperkte middelen - toch een uitstekende typering geeft van alle personeel op alle echelons op een ministerie. Toch een 3,5 waard.

avatar van Boenga
Beste wel leuk voor we de serie en de personages kende. Alleen: de film is minder goed dan de slechtste van de +/- 40 afleveringen...

aerts007
Kan inderdaad niet tippen aan de serie, zelfs een beetje gedatteerd.
3 points,

Het enige wat ik me nog van deze film kan herinneren is dat ik blij ben dat ik al de rest vergeten ben. Was op het moment van uitkomen al gedateerd.

aerts007 schreef:
Kan inderdaad niet tippen aan de serie, zelfs een beetje gedatteerd.
3 points,

De serie is inmiddels nog meer gedateerd dan de film. Het enige aan deze film dat me stoort is het gebrek aan chronologie met de serie. Dat doet afbreuk aan het goed opgebouwde slot dat destijds aan de serie gegeven werd.

aerts007
De serie duurde maar +- 30 minuten.Kan men een beetje vergelijken met vlaamse filmpjes van vroeger,kort maar goed.De humor was meer to the point, en in deze film op sommige punten te uitgerokken en we hadden het al allemaal eens gezien.Voor een Vrijdagavond nog eens niet zo slecht.

avatar van Brix
Wie de prachtige TV serie kent kan met deze film niet echt blij zijn.
De TV afleveringen heb ik inmiddels ieder al minstens zes keer gezien, en er zit totaal geen sleet op.
Een humoristische serie die zijn gelijke, zeker in België (en neem er Nederland maar op de koop toe bij) niet kent.
Gedateerd? Nooit en te never.
Die situaties die daarin voorkomen zijn zeer herkenbaar.
Geweldig goed gespeeld door alle acteurs, waarvan de meesten ook in deze film meedoen.
Maar de TV afleveringen zijn stuk voor stuk beter dan deze(helaas) mislukte film.
Jammer voor de cast.
Gewoon de dvd's van de TV serie opnieuw (of voor 't eerst) bekijken is mijn goede raad.

avatar van JDSsmetje
Er is iemand die dit weggeeft op 2dehands.
Gratis film

domkey
Het Eiland , maar dan in 1988.Al bij al leuk kijkvoer.

OT_Stijn schreef:
In de serie speelde zich haast ook elke aflevering af op één en dezelfde locatie. Er zat gewoon meer humor verweven in de serie
. Er mankeerde ook een ander sterk personage, madam Arabelle, maar misschien was Jo Crab toenertijd niet beschikbaar of reeds overleden.

Beertje45 schreef:

Heel juist, Madam Arabelle, Jo Crab, was een sfeerbepalend personage in de serie.
Helaas was zij was reeds in 1981 overleden.

Brix schreef:

Helaas was zij was reeds in 1981 overleden.
Mijn meest favoriete personage was dat van directeur Thienpond, bekijk nog vaak de serie en lig zo vaak dubbel van het lachen.

@Beertje45 >

Er waren zoveel leuke personages in de serie, dat het moeilijk valt te kiezen.
Prima acteurs en actrices allemaal.
Tienpond met zijn eeuwige sigaar (en gemors met de sigarenas)

Tegenwoordig is de acteur die de rol speelde(Bob van der Veken) nog af en toe te zien in herhalingen van de jeugdserie Mega Mindy.
Hij speelt daarin de baron van Wezemael.
Onherkenbaar zonder baard, dat wel.
Voor mij alleen herkenbaar aan zijn stem.

Baconfoy (Jacky Morel) ook zo'n geweldig personage.

Ik heb nooit meer een Belgische serie gezien waarvan de hele cast zó geweldig met elkaar klikte.
Dat was voor een groot deel ook wel te danken aan het feit dat de meesten deel uitmaakten van hetzelfde theatergezelschap, maar toch...

avatar van Beertje45
De film speelt verder in op de tweede reeks van de tv serie, meneer Perséz die na zijn echtscheiding veranderd is van de keurig afgeborstelde bureauchef naar een drankverslaafde slordig en onverzorgd figuur, stapelgek verliefd op directiesecretaresse Caroline meiske. Directeur Thienpond die niet verlegen zit om zijn ondergeschikten een poets te bakken in samenwerking met de rasechte Brusselaar Baconfoy. Van Hie verzet zich nog steeds tegen zijn hoger geplaatsten en heeft een voorliefde voor terreurorganisatie's. De Pesser is nog steeds opschepperig en een vrouwenversierder. Jomme is nog steeds naieef en stapelverliefd op typiste Betty. Meneer Verastenhoven de keurig in het pak zittende pispaal van Van Hie en De Pesser. Madame Arabelle, de koffiedame én roddeltante, verschijnt niet in de film, actrice Jo Crab gaf destijds figuur aan deze gestalte in de serie, maar was tijdens de productie van de film reeds overleden, bedankt voor de info, Brix en Mireille, de originele directiesecretaresse uit de serie, verschijnt ook niet in de film.

De film is net als de serie niet puur humoristich, maar eerder melodramatisch en speelt zich het grootste gedeelte ook af op kantoor. Ik vond het ook leuk dat voor de eerste keer de zoon van Jomme een intro heeft. Een groot minpunt in de film vind ik dat de makers het nodig achtten om van Verastenhoven een homofiel te maken. In de derde en laatste reeks van de serie kwamen we als kijker te weten waarom Verastenhoven vrouwelijke, korte stapjes neemt en dat had totaal niets te maken met een andere geaardheid van het personage Verastenhoven. Ik vond over het algemeen wel leuk om de herkenbaarheid uit mijn favoriete serie terug te zien. Geen vijf sterren omdat ik het onnodig achtte omwille van het feit met meneer Verastenhoven.

Omdat ik destijds zoveel van de serie had genoten, toch nog maar eens tijd gemaakt, na jaren, voor die kleurrijke figuren op het ministerie met hun niet al te zwaar werk, zodat ze tijd hadden voor fratsen, leedvermaak en elkaars karikaturaal gedoe te bespelen.
Film haalt natuurlijk niet het niveau en frisse kracht van een afzonderlijke aflevering. Dat is normaal, maar het was toch een fraai initiatief om zowat 10 jaar na de eerste uitzending deze film te maken. De kollega's in een noodsituatie wat nog meer hun ware aard bloot legt en hun potsierlijke bureauhierarchie stevig verstoort en goed is wel dat er een rol is weggelegd voor de "geliefden" van onze protagonisten (Alice, Germaine, Adelbertje,...), waarvan in de feuilleton soms werd gesproken, maar die zelden of nooit in beeld kwamen.
Het is grappig maar ik begrijp dat iemand die niet vertrouwd is met de serie en dit pas voor het eerst ziet, de knop omdraait.
Afscheid dus van dit volksvermaak waarbij een ministeriele dienst satirisch op de korrel werd genomen maar ook heel veel oog had voor de "mens".
Een remake van de film zal er wel nooit komen. GSM, weet je wel...

Het vervolg komt eraan:
Jan Verheyen stelt 40 jaar na tv-serie nieuwe film voor: ‘De Collega’s 2.0’

Jan Verheyen stelt 40 jaar na tv-serie nieuwe film voor: 'De Collega's 2.0' | TV | Showbizz | HLN

Brix schreef:
Het vervolg komt eraan:
Jan Verheyen stelt 40 jaar na tv-serie nieuwe film voor: ‘De Collega’s 2.0’

Dit zou me als groot fan van de serie en de latere film tevreden kunnen stellen, alhoewel er met de verstreken jaren helaas 3 acteurs van toen overleden zijn. Jomme Docks, meneer Verastenhoven en Betty Bossé zullen uiteraard gemist worden en hoeveel leden van de originele cast zullen nog hun medewerking verlenen. Afwachten is de boodschap.

Beertje45

Helaas zal Jacky Morel door zijn ziekte ook niet mee kunnen doen, en die speelde toch wel een van de sterkste personages (Baconfoy)
Voor Nora Tilley (Carolien) zal het wellicht haar laatste rol zijn, want ook die is (ongeneeslijk) ziek.
Madame Arrabele (Jo Crab) is ook al lang geleden van ons heengegaan.
Ik verwacht niet al teveel van deze nieuwe film, maar wie weet ?