De Dijk Is Dicht (1950)

Nederland

geregisseerd door Anton Koolhaas
met Kees Brusse, Jan Teulings en Henny Alma

De jonge boer Bert Verbloeme (Kees Brusse) heeft in 1944 bij een van de geallieerde bombardementen op de dijken van Walcheren zijn vrouw verloren en daarmee ook de wil om nog iets van zijn leven te maken. Na de bevrijding, als de drooglegging en wederopbouw van het eiland begint, herwint hij zijn energie.

kappeuter (moderator)
In de reeks ‘Klassiekers’ zet Neerlands Filmdoek iedere week een filmklassieker van eigen bodem in het zonnetje.
Uit de periode van de eerste Nederlandse geluidsfilm tot nu selecteren ze uit ieder jaar één titel die het volgens Neerlands Filmdoek verdient om onder het stof vandaan gehaald te worden.
Deze week uit het jaar 1950: De Dijk is Dicht.

Klassiekers - 1950: De Dijk is Dicht | Neerlands Filmdoek - NLfilmdoek.nl

avatar van raymon
Komt deze op dvd, ben door dit artikel benieuwd geraakt naar deze titel

Iemand deze toevallig opgenomen de voorbije weken? Was te zien op Nostalgie Net. Zou hem graag eens zien.

Ik viel er halverwege in op Nostalgie Net, maar ben blijven kijken. Mooie degelijke Nederlandse film, natuurlijk houterig hier en daar, maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander ook gewoon überfatsoenlijk was toen, mensen van weinig, maar wel fatsoenlijke, woorden. De plaatjes zijn mooi geschoten, klassieke shots van Brusse, schuin omhoog opgenomen tegen de Hollandsche wolkenlucht. Vertelt echt het verhaal van Nederland dat zich met alle kracht weer opricht. En dat terwijl de 'echte' ramp nog moest komen! Bijna eng, zo profetisch.

Inmiddels op DVD in een box met 'oorlogsfilms', via De Telegraaf. Wachten tot ie ook los verkrijgbaar is.

avatar van Darbie
Wat een stijf Zeeuws deprimerend verhaal.

En met hard werken komt het allemaal weer goed; bah !

Bigjerry schreef:
En dat terwijl de 'echte' ramp nog moest komen! Bijna eng, zo profetisch.

Dat is inderdaad een wrede speling van het lot. Ik heb 'm gister gezien. Cultura24 zond 'm uit.
En ik heb geboeid zitten kijken. Die bijna twee uur vlogen om. Telkens weer was ik benieuwd wat er nu weer zou gebeuren.
Zulke films kijk ik vaak om de oude beelden van de samenleving in die tijd. Hoe zag toen een aanrecht eruit. Een slaapkamer. Een woonkamer. Het sanatorium. De aloude waterput. De spelletjes die ze in het pré tv tijdperk deden. Domino. Puur melancholie.