Krokodillen in Amsterdam (1990)

Alternatieve titel: Crocodiles in Amsterdam

Nederland

geregisseerd door Annette Apon
met Joan Nederlof, Yolanda Entius en Hans Hoes

Nina is een gedreven activiste. In stilte beraamt ze aanslagen die de wereld zullen veranderen. Gino (hoe heet ze werkelijk?) is frivool en leeft van dag tot dag. Groter contrast kun je je nauwelijks voorstellen; toch worden zij vriendinnen.

Ik ken mensen die beweren dat dit de slechtste film ooit is.

Ik ken mensen die deze film heel aardig vinden, en de onderstaande review is ook positief.

Historie: Goed ontvangen.
Prijzen: Tweede prijs op het Montreal Festival de films des femmes.
(bron)

Ik geloof dat de film (evenals 'Ornithopter' van Annette Apon) voortkwam uit een workshop van de laatste klas van de toneelschool Amsterdam. Diverse mensen schreven zelf en waren goed met improvisaties en dialogen.

Joan Nederlof en Yolanda Entius en Marcel Musters en anderen zijn later bij elkaar gebleven. En al in deze film zie je iets Hertenkamp-achtigs, af en toe : de serie die later als feuilleton een tv-succes werd.

Echt goed ontvangen werd de film niet - eerder met sympathie.
Ik heb 'm gezien en moest af en toe best glimlachen, maar het is duidelijk een uitprobeerfilm van een paar jongen honden (m/v). Zo'n film vangt altijd nog wel het Gouden Everzwijn in het Zwarte Woud, of zo... Ik bedoel het niet zo cynisch als het klinkt. Dit soort films moet gemaakt worden, en festivals zijn er vaak voor om ze te legitimeren.
Ik zou nauwelijks een Nederlandse film kunnen noemen die niet een prijs gewonnen heeft in Algeciras of Plovdiv.
En zo hoort het ook.

FisherKing
Je hebt soms een ellendig leven als filmkijker, Hugo

Krek wat je zegt, buurman.

Eigenzinnig en sympathiek, laten we het daarop houden. Af en toe best aardig, maar qua spel, plot en visueel is het vrij matig. Desalniettemin pakt het je op enkele momenten wel, in al haar koppigheid.

Tweedehands VHS op de kop getikt?

Nou, die had ik ooit jaren liggen, maar bleek opeens spoorloos verdwenen ... Gelukkig via andere verzamelaars nog een kopie'tje van de Amerikaanse VHS-uitgave op de kop kunnen tikken.

Ah jammer, anders had je even een betere hoes kunnen scannen.