Call Me Bwana (1963)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Gordon Douglas
met Bob Hope, Anita Ekberg en Edie Adams

Bob Hope speelt de nep ontdekkingsreiziger Matt Merriwether, die zichzelf voordoet als een expert op het donkere continent, door al zijn informatie en kennis uit de oude dagboeken van zijn oom te halen. Als een Amerikaanse ruimte capsule in nog onbekend terrein in Afrika landt, wordt Merriwether geraadpleegd om de capsule te vinden. Samen met Merriwether gaat ook geheim agent Frederica Larsen (Edie Adams) mee. Achternagezeten door de Russische spionnen Luba (Anita Ekberg) en Dr. Ezra Mungo (Lionel Jeffries), die eerder bij de capsule willen zijn.

In de film From Russia With Love ontsnapt Krlencu door een geheim luik in zijn appartement door de mond van Anita Ekberg.

Dit is overigens de enigste niet Bond film geproduceerd door EON Productions.

Geen hoogvlieger, maar wel een aardige film, als je Bob Hope kunt pruimen.
Deze film is overigens in zijn geheel op YouTube te bekijken.

Bobe Hope.

Ook zonder Crosby brengt hij het er degelijk vanaf, zolang hij maar wat mag aanmodderen in de hoofdrol. Adams is een aardige tegenspeelster, Ekberg en Jeffries zijn minder te pruimen.

Lekker flauw bij momenten, beetje onnozele humor maar de film is zich daar zeker bewust van. Van tinnen ruimtekapsules tot stereotype Africa geleuter, inclusief spinnen, leeuwen en een ouderwetse inheemse tribe. Zo kan je ze tegenwoordig niet meer maken.

Veel heeft het allemaal niet om het lijf, alles staat zowat in functie van de humor, die is bij momenten wel geinig maar 102 minuten blijkt toch wat teveel van het goeie. Daarbij is Hope wel leuk, maar zonder tegengewicht rust er iets teveel druk op zijn schouders.