Without Reservations (1946)

Alternatieve titel: Thanks God, I'll Take It From Here

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Claudette Colbert, John Wayne en Don DeFore

Beroemd schrijfster Kit Madden (Colbert) reist incognito naar Hollywood, waar haar boek verfilmd gaat worden. In de trein ontmoet ze oorlogsveteraan Rusty Thomas (Wayne), die ze wil charteren als hoofdrolspeler van haar film, en ook van haar leven.

Een werkelijk prachtige poster.

avatar van Metalfist
John Wayne als "acteur"

Als fan zijnde van het oude Hollywood is het altijd wel interessant om de BBC in het oog te houden. Een zender die nog eens regelmatig iets uit de oude doos tevoorschijn haalt en dan vaak zelfs nog iets dat vandaag de dag amper nog te vinden is. Without Reservations was zo'n John Wayne titel waarvan ik vermoedde dat het een lastige film om aan te komen was (voor de uitzending stond hier maar 1 stem geregistreerd) en natuurlijk de decoder geprogrammeerd om op te nemen.

Ben in ieder geval blij dat ik hier dus niet al te veel moeite voor heb moeten doen om dit gezien te krijgen. Without Reservations is een saaie komedie rond een vrouw die een boek schrijft, naar Hollywood trekt om het te laten verfilmen en onderweg verliefd wordt op een army guy die ze wilt strikken voor de hoofdrol in de film. Het grote probleem aan de film is echter dat Kit Madden gewoon een uitermate vervelend personage is. De chemie met Rusty is onbestaande, vond ze trouwens beter passen bij Dink, en het plot hobbelt eigenlijk maar wat verder zonder echt indruk na te laten. Bovendien ook een wat afgeraffeld einde. Nu kan ik begrijpen dat het publiek indertijd tevreden was met de wetenschap dat Rusty en Kit dan toch een koppel worden, maar nu weet je nog altijd niet hoe het eigenlijk met de Here's Tomorrow verfilming afloopt! Over een los eindje gesproken. Soit, leuk detail trouwens is die Arrowhead Studio in het openingshot. Dat was eigenlijk een lichtjes gemodificeerde versie van RKO, de productiemaatschappij achter Without Reservations.

Enige reden waarvoor Without Reservations eens gezien moet worden is de bijrol van Cary Grant. Gedurende heel de film wordt gezegd dat die zich niet kan vrijmaken voor de verfilming van Kit haar boek en dan speelt die even zichzelf op een feestje. Simpel, maar leuk. Als John Wayne liefhebber is dit natuurlijk ook wel eens de moeite waard. Wayne speelt weliswaar weer één van zijn meer traditionelere rollen en toch.. Het blijft een fijne acteur om te zien. Het romantische aspect in het verhaal vult hij wel nogal houterig in, dan deed hij dat in Angel and the Badman toch net iets beter. Daar had hij natuurlijk ook wel een veel betere tegenspeelster, want Claudette Colbert (die vreemd genoeg first billing krijgt!) is vrij irritant. Don DeFore maakt als Dink het trio af en doet dat op zo'n manier dat je er niet warm of koud van wordt.

Nee, dit was het toch niet. Verbaas me dan eerlijk gezegd ook wat over de hoge score (zowel hier alsook op IMDB) of ik moet overduidelijk iets gemist hebben. Without Reservations is een gezapige en gedateerde komedie die nooit echt leuk wordt. Voer voor de completisten van Wayne in ieder geval maar voor de rest ga je hier vrees ik niet veel aan beleven.