The Conspirators (1944)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Jean Negulesco
met Hedy Lamarr, Paul Henreid en Peter Lorre

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de Nederlandse verzetsstrijder Vincent van der Lyn gedwongen te vluchten naar het neutrale Lissabon om uit handen van de de nazi's te blijven. Vincent ontmoet daar een kleine groep van ondergedoken samenzweerders. Ricardo Quintanilla, de leider van deze groep, vermoedt dat één van hen spioneert voor de nazi's. Ricardo vraagt aan Vincent of hij hem wil helpen bij het vinden van de verrader. De aantrekkelijke Irene von Mohr, die deel uit maakt van de samenzweerders, blijkt getrouwd te zijn met een belangrijke Duitse functionaris. Maar maakt haar dat een verraadster? Ricardo komt nog verder in de problemen, wanneer hij wordt beschuldigd van de moord op een bevriende geheim agent.