Chelsea Girls (1966)

Experimenteel

geregisseerd door Andy Warhol
met Brigid Berlin, Ondine en Christiaan Aaron Boulogne

Warhol geeft ons een kijk geeft in het leven van de gevarieerde groep mensen die hij om zich heen verzameld had. Een en ander speelt zich af in en om het Chelsea hotel in New York. In de jaren 60 een populaire plak voor schrijvers, kunstenaars en levensgenieters. De film bestaat uit twee simultaan, in split screen, vertoonde aparte delen. Daarbij kon de bioscoop een van de twee bijbehorende audiotracks kiezen.

Imdb geeft als genre 'drama' op. De castlist doet vermoeden dat het dat ook is. Iemand?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb wat over deze film nagezocht en kreeg het idee dat het vooral een registratie was van poserende vrienden van Andy Warhol en een film over wat ze zoal uitspoken. De namen bij IMDB leken mij eerder bijnamen. Vandaar dat ik na aarzelen voor documentaire koos.

Wat een dwaze film is dit! Ik heb deze film gezien toen ik met m'n vrienden in het filmmuseum rondzwierf, en bah jakkes wat een nepfilm is dit gebleken! Alles is geïmproviseerd, behalve de Hanoï Hannah scène.

Wat een belachelijke film! Ik keek er zeer naar uit, ik had twee DVD-boxen gekocht met films van Andy Warhol. Deze zat erbij. Heb ik mij verveeld! Al na vijf minuten wordt de film zo onduidelijk, dat het een heuse marteling is om het uit te zitten. Twee verschillende verhalen worden naast elkaar geplaatst (letterlijk twee verschillende camerabeelden naast mekaar) en dan breekt de hel los: gesprekken door elkaar, idiote gebeurtenissen (want er gebeurt niks), slechte acteurs, ... Dit is werkelijk één van Warhols minst goede films.

avatar van Tribe
Een bizarre film, ik heb hem niet helemaal gezien, maar toch wel een flink stuk op de Andy Warhol tentoonstelling in het Stedelijk Museum.
Vooral het stuk waar Nico aan het huilen is, terwijl aan de andere kant een kerel een bizar verhaal aan het vertellen is, is erg interessant. Waarschijnlijk te lang om in één keer te kijken, maar het bestaat uit verschillende stukken, dus in etappes is het best interessant, omdat je ook wel een beeld krijgt van hoe het er in The Factory aan toeging.

avatar van niethie
Wil al een tijd graag iets van Warhol zien en dit lijkt me wel interessant, iemand een idee hoe ik aan de film kan komen, weet dat er een italiaanse dvd van is die onderdeel uitmaakt van een warhol box maar is er ook een snellere manier om aan de film te komen, ik bedoel heeft iemand de dvd en wil hij ervan af wil ?? ik hoor het graag...

niethie schreef:

Als je niet de hele box wilt kopen (wat nogal duur is ) dan moet je naar het winkeltje; Cine Qua Non gaan in Amsterdam (Staalstraat). Dit is een winkeltje die gespecialiseerd is in experimentele films, filmposters en filmboeken.

avatar van NTsuno
DonLeone schreef:

en toch 5 sterren????

avatar van Mochizuki Rokuro
10 en 11 april in het Filmmuseum in Amsterdam te zien tijdens de Filmmuseum (pardon: EYE Film Insituut) Biënnale/MoMA-programma.

avatar van Spetie
Een vrij bizarre film dit inderdaad van Andy Warhol.

Ik heb de film in twee keer gezien en wel om twee redenen. Ten eerste is de film natuurlijk behoorlijk lang. Ten tweede, en die reden is eigenlijk de voornaamste, vanwege het feit dat het constant kijken naar een split screen film gewoonweg erg vermoeiend is. Ik ben best wat gewend op filmgebied, maar dit had ik nog niet eerder gezien.

Het is wel origineel moet ik zeggen. Soms moeilijk te volgen, dan hoor je van de linkerkant weer geluid en dan weer van de rechter. Het viel me trouwens ook op dat het stuk waarin gepraat wordt vaak minder interessant is dan het andere stuk. Inhoudelijk is het best een provocatieve film. Soms best wat bizarre beelden, soms wat humor, maar het meest opvallende is haast dat de twee split screens haast niks met elkaar te maken lijken te hebben, of ik moet me sterk vergissen.

The Chelsea Girls is een redelijk experiment. Het eerste uur was best boeiend, maar daarna wordt het allemaal wel minder interessant. Het is een zware film, door de split screens en als je gevoelig bent voor hoofdpijn, raad ik de film ten zeerste af. Mensen die een visueel vernieuwende film willen zien, zouden dit eens kunnen proberen. Desondanks is het een lange zit, maar wel een unieke filmervaring.

Loepsaal
dacht hem gezien te hebben maar van split-screens kan ik me niks herinneren.
en ik ook niet.

Leuk, zo'n schizofrene user. Welkom.

Loepsaal
staat op tube, ziet er veelbelovend uit, lekker lang, 3 1/4 uur, dat maakt 6 1/2 uur film.
beamer nodig, kan ik plafondkijken onder het blowen.