La Lumière d'en Face (1955)

Alternatieve titels: Female and the Flesh | The Light across the Street | Het Licht aan de Overkant

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Georges Lacombe
met Raymond Pellegrin, Brigitte Bardot en Roger Pigaut

Na een ongeluk raakt een vrachtwagenchauffeur impotent. Hij trouwt met een mooie jonge vrouw. Na een tijdje verliest ze haar interesse en begint een affaire met de overbuurman.

Nog maar 1 stem voor een BB soort van noir ? Althans, de film lijkt aanvankelijk te zijn opgezet als een noir waarin we in het begin Pellegrin zijn gun zien richten op... , maar als de flashbacks beginnen wordt het meer en meer een melodrama dat door de thematiek wat ridicuul aandoet. Bovendien is Pellegrin ietwat ongeloofwaardig als love interest van sexbom BB, terwijl zij tov Pellegrin als actrice dan weer tekortschiet. De verhaalllijn van Pellegrin die cocu wordt door een zweterige pompbediende en overspelige vrouw doet trouwens ook weer denken aan TPART.
Maar wie uberhaupt nog naar deze film kijkt doet dat toch vanwege een piepjonge pre-Vadim Bardot, die hier reeds wordt geexploiteerd als sex-symbool, en terecht. We zien hoe de heldin zichzelf bevredigt in de vrije natuur, merken haar beroemde boobs op en even later haar al even bekende booty in een schattige afkoelscene in een riviertje. Ging behoorlijk ver voor die tijd.

Wel tot het slot blijven kijken, want die impotentie metaforiek in het laatste shot is uiterst grappig.
Dat deze film superieur is aan het enigszins vergelijkbare le mepris van gogard, spreekt voor zich.