Run of the Arrow (1957)

Western

geregisseerd door Samuel Fuller
met Rod Steiger, Sara Montiel en Charles Bronson

O'Meara, een soldaat van de Geconfedereerden, kan de nederlaag in de Amerikaanse burgeroorlog niet aanvaarden en besluit een nieuw leven te beginnen tussen de Sioux-indianen. Hij overleeft een rituele proef (genaamd "Run of the Arrow") en wordt in de stam opgenomen. Wanneer de Sioux in conflict komen met een legereenheid, staat O'Meare voor een zware keuze: de indianen trouw blijven of de kant van de soldaten kiezen?

Zaterdag op de BBC om 14:10 gevolg door Hell and High Water, ook geregiseerd door Samuel Fuller.

deze is zaterdag 1 november op de tv bbc 2 16.50

avatar van Dogie_Hogan
parkiet schreef:
deze is zaterdag 1 november op de tv bbc 2 16.50
Ja, recorder al geprogrammeerd.
(En... 4 nov. DUEL AT DIABLO, ook BB2)

Nog enige memorabilia:
1. movie-ad.; 2a. Soundtrack-LP, front; 2b. Soundtrack-LP, rear

avatar van 606
Leuke soldaat vs indiane film met mooie plaatjes
verders beetje saai.

3 sterren

avatar van yeyo
Onsamenhangende film van Fuller die toch erg genietbaar is vanwege de hardvochtige, melodramatische stijl van de man. Bij vlagen ook erg indrukwekkend in beeld gebracht: de gevechten zijn opzwepend en dit was daarenboven de eerste film met realistische kogel / bloedeffecten. Eat your heart out, The Wild Bunch! Ook het 'run of the arrow' ritueel is redelijk uniek gefilmd, met een vlotte montage gefocust op de voeten. Rod Steiger weet eerst voornamelijk ergernis op te roepen met zijn onbegrijpelijk bizar accent, maar zet desalniettemin een interessant personage neer: hij is geen doordachte idealist, maar een simpele Ierse boerenpummel met complexen omtrent zijn identiteit. Over de (na-burgeroorlogse) thematiek is de film tenslotte zeer ontnuchterend en oprecht: "Lee's surrender wasn't the death of the South but the birth of the United States."

Naar het schijnt zijn de gelijkenissen met Dances with Wolves treffend (heb ik zelf nog niet gezien), dus ik hoop dat Costner het op z'n minst erkend heeft.

Zoals gebruiker 'yeyo' al aanhaalt is de beginfase even wennen: Steiger is met moeite gedeeltelijk verstaanbaar. Hij moet een Ier voorstellen met bijbehorend accent.
Gelukkig laat hij dat los wanneer hij in contact komt met de indianen.
In een oude legergeneraal zag ik een bekend gezicht in de vorm van oud b-westernheld Tim McCoy. Redelijk bijzonder om hem hier tegen te komen, want hij is gestopt met acteren in de vroege jaren '40.

Het verhaal is ietwat lastig om bij mee te leven, of op zijn minst geïnteresseerd te volgen. Het blijft afstandelijk en dat komt mede door Steiger zelf, die maar weinig emotie in zijn spel legt.
Dat deze film op Dances with Wolves moet lijken? Ja, een blanke gaat bij de indianen wonen en krijgt later te maken met de blanke die zucht naar meer grond.
Wat mij betreft houdt de vergelijking daar zo'n beetje op.

De 'run of the arrow' is mooi uitgevoerd en de grote confrontatie tussen indianen en blanken behoort ook tot de hoogtepunten van de film.

avatar van madmax1

Is dat de film waar zijn indianen vrouw op het laats met een pijl word dood geschoten?

avatar van Brix
@madmax1:
Een vraag die tevens een spoiler zou kunnen zijn
En als het daadwerkelijk zo is, en het Sarita Montiel betreft, dan is het ook nog een grote zonde.

Het is geen spoiler, want het is niet in deze film.

avatar van madmax1
kijk het is geen topper anders had ik hem al gevonden,en het is wat laat voor te zoeken,kijk morgen wel eens.

avatar van madmax1
Gevonden indianen en US soldaten films ben ik nooit liefhebber van geweest
Ook deze heb ik ooit omdat ik hem vroeger niet kon ontwijken , nooit meer volledig gevolgd ,
e.n verwisseld met Across the Wide Missouri.

avatar van trebremmit
Kon maar moeilijk wennen aan Rod Steiger, de man doet nogal aan overacting, hoewel het later in de film wel beter wordt. Verder best een aardige film, in een prachtige omgeving, alleen vind ik Fuller zijn films bijna altijd afstandelijk, zo ook hier het geval. Het zal wel nooit mijn favoriete regisseur worden.

avatar van clubsport
De vergelijking met dances with wolves was me nog niet direct opgevallen maar klopt wel al word het hier
wat minder dramatisch uitgediept.
Grappig om Bronson als opperhoofd te zien trouwens .

avatar van mr rumson
Run of the Arrow is een aardige western.
Al had ik wel wat moeite met Rod Steiger in deze rol .
Wel levert de film mooie plaatjes op door de locatie die zich perfect lenen voor een western .
Het indianen kamp dat gelegen ligt aan het water ziet er ook fraai uit.
Charles Bronson als opperhoofd heeft niet zo gek veel te doen zo vaak komt hij dan ook niet in beeld.
Sara Montiel doet het aardig als indiaanse .
De actie scenes en dan vooral de achtervolgingen met het spelletje met de pijl zien er goed uit.
Al met al is deze western goed te doen al had er denk ik meer ingezeten met een andere acteur in plaats van Steiger.