Grip of the Strangler (1958)

Alternatieve titels: The Haunted Strangler | Het Vervloekte Graf | Stranglehold | Het Beest In Mensengedaante

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Robert Day
met Boris Karloff, Jean Kent en Elizabeth Allan

Een schrijver doet onderzoek naar de terechtstelling van een seriemoordenaar, genaamd "The Haymarket Strangler" en begint het vermoeden te krijgen dat twintig jaar geleden de verkeerde man is opgehangen. Wanneer de schrijver het scalpel in zijn handen krijgt die de moordenaar gebruikt had, wordt hij bezeten door de geest van de moordenaar en begint te moorden.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Karloff is geweldig in zijn (soort van) dubbelrol als onderzoekende schrijver en gestoorde moordenaar. Helaas is de film zelf nogal matig, terwijl het verhaal goed begint. De eerste helft van de film, waarin Karloff de zaak onderzoekt, is goed gedaan en houd je aandacht vast. In de tweede helft, als Karloff gaat moorden, zakt de boel echter inelkaar en eindigt nogal voorspelbaar. Ook bevat de film twee dansscènes en zelfs een muzikaal nummer, wat totaal niet in het verhaal past en de sfeer een beetje verdoezeld.
De aandacht bleef er bij mij wél de hele film bij, waardoor Grip of the Strangler toch nog 2.5* krijgt.

avatar van Mac Hammer Fan
Ouderwetse griezel in zwart-wit met een beklemmende sfeer over een zachtzinnige romancier die in een moordzuchtige waanzinnige verandert. Met Boris Karloff op de affiche lokte de film destijds volle zalen. Hij speelt zijn rol overigens perfect.
Uit op DVD in de UK:
maar de Amerikaanse Criterion DVD draagt mijn voorkeur, want die heeft Engelse ondertitels. Alleen, deze maakt deel uit van een box set waarbij twee films mij minder kunnen bekoren en de ratio van de films is 1:33. De prints zijn digitaal gerestaureerd.