ad
  • 8.148.907 stemmen

Sero Hiki no Gôshu (1982)

Animatie / Fantasy | 63 minuten

Genre: Animatie / Fantasy

Alternatieve titels: Gauche the Cellist / Goshu the Cellist / セロ弾きのゴーシュ

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Isao Takahata

Met onder meer: Hideki Sasaki, Fuyumi Shiraishi en Masashi Amenomori

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Sero Hiki no Gôshu

De jonge cellist Gôshu heeft moeite om samen met een orkest te spelen. Een aantal dieren schieten hem te hulp.

imageimageimageimageimageimage

Gauche (stem)

Conductor (stem)

Tanuki (stem)

Mother Mouse (stem)

Child Mouse (stem)

Concertmaster (stem)

Onderhond

Leuke klassieker van een regisseur die nog moest rijpen.

Zeer aangename film, al is hij waarschijnlijk wel net dat ietsje leuker als je veel interesse hebt in klassieke muziek. Mij doet het niets, maar zelfs afgezien bereikt de film moeiteloos z'n doel.

De animatie is beperkt, het detail (vooral de personages dan) miniem, en de backgrounds statisch, maar toch ziet het er allemaal zo slecht nog niet uit. De muziek doet z'n werk, en de humor is van een aangenaam niveau. Gelukkig is de film niet al te lang, zodat de verveling niet toeslaat. Niet echt een voorbode van wat Takahata later nog zal presteren, al zijn sommige elementen (het Ghiblimeisjes-complex) wel al te herkennen.

Boeiende en leuke film, maar niks echt groots. Klassieker dat je als fan van maar eens moet zien. 3.5*

avatar van danuz

danuz

Inderdaad een film van een regisseur die nog moet rijpen. Want ergens loopt de film niet geheel lekker. De korte intro is prachtig, zoals de camera door de velden vliegt en je wordt geïntroduceerd met het koor. Daarna zakt de film wat in, al die verhaaltjes met die diertjes konden me niet geheel boeien.

Het had een iets te repeterend karakter en sleepte zichzelf wat voort. Gelukkig weet de film zich op het einde weer op te halen met de mooie theaterscène en de scènes daaropvolgend.

Geen hoogvlieger, wat zijn latere films absoluut wel zijn, dat zijn de mooiste animatiefilms die ik heb mogen aanschouwen. Voor het mooie begin en einde verdient deze 3*.

avatar van Observator

Observator

Snaargeestig

Verhaaltje over eigenlijk niets. Een jongetje dat aan zijn cello-speeltechniek moet werken. Maar het wist wel te boeien.

Het ziet er behoorlijk gedateerd uit, maar er zaten toch ook aardige aquarel (?) prenten tussen. Kon er wel mee leven.

Jongetje voert vrij weinig uit, behalve slapen en cello spelen. Diertjes worden een voor een afgewerkt. Wel grappige figuurtjes. Tot slot de ‘apotheose’ op het podium. Een waar kippenvel moment...

Geestig filmpje, met liefde voor klassieke muziek, waar ik wel van houd. Leuk om gezien te hebben. Weer een af te strepen Takahata.

avatar van Black Math

Black Math

Na het overweldigende Only Yesterday kwam deze hoog op het lijstje te staan. Een andere reden is het onderwerp dat bij mij als liefhebber van klassieke muziek alleen maar kan bevallen. Geen verrassing overigens dat Takahata voor een dergelijk onderwerp heeft gekozen, uit andere films van hem schemert al liefde voor klassieke muziek door.

De setting is leuk gekozen: in de tijd van de stomme film, waarin pianisten (en soms orkesten zoals hier) werden ingehuurd om de film van muziek te voorzien. Zelf speler in een amateurorkest, ken ook enkele mensen die in beroepsorkesten spelen en ik kan zeggen dat de autoritaire dirigent in deze tijd zich niet goed zou kunnen handhaven. Het afsnauwen van individuele spelers waar de rest van het orkest bij is, is in deze tijd zowel bij beroeps- als amateurorkesten not done.

De rode draad door de film is de 6e symfonie van Beethoven, hetgeen lange tijd mijn favoriete symfonie van deze componist is geweest. Nog steeds een schitterend stuk en het is leuk te zien hoe mooi synchroon beeld met muziek loopt. Dit geldt ook voor de spelers, Takahata heeft duidelijk goed gekeken en ik moet zeggen dat ik de bewegingen van de musici nog beter overeen met de muziek vind komen, dan bijvoorbeeld in een film als Whisper of the Heart (die overigens wat dat aspect betreft ook niet slecht is). Genoeg animatie gezien waarbij het helemaal niet synchroon loopt, dus het is niet vanzelfsprekend en zeker niet voor een film uit 1982.

Ik moet zeggen dat ik dat "Indian Tiger Hunting" stuk eigenlijk ook best gaaf vind, terwijl de film suggereert dat het een verschrikkelijk stuk is. Wellicht verschrikkelijk voor de tijd waarin het speelt.

De beelden zijn wel duidelijk gedateerd, maar het niveau is nu ook weer niet zo laag dat het ergerlijk wordt en de muziek compenseert ruimschoots. 4*.

avatar van DeCol

DeCol

Dat lachje van Gôshu is hilarisch!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Gezien z'n lengte richting langspeelfilm, maar qua opzet eerder een kortfilm. Het is dan ook het prille begin van een veel belovende regisseur. Opvallend is wel dat de combinatie van klassiek en animatie totaal anders is dan gelijkaardige animaties van Disney. Het begin is veel belovend en toont de grote troef van deze film. Een echt moment van sfeer met de opzwepende muziek. Nadien zien we dat minder terug helaas. Maar de humor werkt wel en het leuke verhaaltje is zeer niet slecht. Nog niet echt iets speciaals qua animatie, gewoon goed gedaan. Een mooie film die liefhebbers zeker kunnen appreciëren.

avatar van John Milton

John Milton

Prima verteerbaar animatiefilmpje om je vrije dag mee te beginnen met een kop koffie. Van klassieke muziek houden hielp wel, want de animatie en het detail zijn inderdaad beperkt, zoals OH al aangaf. Visueel vond ik het zeker niet indrukwekkend (al zijn er een aantal aardige achtergronden), en je zou niet direct vermoeden dat uit dezelfde koker later Grave of The Fireflies en Princess Kaguya zouden rollen.

Simpel verhaaltje, maar het duurde ook niet lang. Net voldoende.