The Occult History of the Third Reich (1999)

Documentaire / Historisch

geregisseerd door Dave Flitton
met de stem van Patrick Allen

Documentaire over het Nazi Duitsland van Adolf Hitler. Ter sprake komt de mystieke kant van het nazisme, persoonlijke filosofie van Adolf Hitler en ook wordt de raciale politiek van Hitler-Duitsland nader onder de loep genomen.

avatar van pascal83
Ook wel bekend onder de titels van de 4 onderdelen:
- Adolph Hitler
- The SS Blood and Soil
- The Enigma of the Swastika
- Himmler The Mystic

avatar van Odie
Is er iemand die enig idee heeft of dit de moeite waard van kijken is?

avatar van BoordAppel
Een 6.4 op IMDb, misschien wel. Lijkt mij wel interessant eigenlijk. Je kan natuurlijk ook gewoon Return to Castle Wolfenstein gaan spelen .

Odie schreef:

Is er iemand die enig idee heeft of dit de moeite waard van kijken is?

Zag 1 deel. Matig.

In tegenstelling tot de meeste Nazi-documentaires gaat deze niet hoofdzakelijk over de jodenvervolging, maar meer over het ontstaan en het waarom van de Nazi-ideologie. Vaak wordt slechts het politieke ervan belicht, maar in deze docu juist het mystieke, want er zat wel degelijk een gedachtengang achter. Goede documentaire, vandaar mijn 4 sterren.

avatar van Mug
Mug
De informatie in de documentaire had ook verteld kunnen worden in 30 minuten. De 207 minuten die de Nederlandse dvd kent (de Amerikaanse dvd, 155 minuten, heeft niet het deel Himmler the Mystic.. ??) is dus een veels te lange zit en ik kan het mis hebben, maar volgens mij staan de delen niet in de goede volgorde... Hekelpunt numero uno: er wordt nog meer herhaald dan in een normale episode van Sesamstraat.
Maar dat is nog niet alles. Een man leest gewoon een tekst op en we zien allerlei beelden uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog en alles daarom heen. Geen interviews, geen 'geleerden' aan het woord, etc. Gewoon 3,5 uur lang een college met vaak brakke beelden. Zo nu en dan een muziekje of marcheergeluiden of een blaffende hond om de voorlezende stem te ondersteunen in een poging de kijker te laten blijven kijken. Nee, dit was niks.
Aardige informatie, iets geleerd, en daarvoor 1,5*. Een ieder die geinteresseerd is, snor maar een artikel op, of kijk alleen het deel over de Swastika.

edit: trouwens, de poster hier is van de dvd van een van de 4 delen.

avatar van Blood Duster
Heb de 207 minuten editie in mijn bezit, en kan er alleen maar lovend over zijn. Ga dat ding nou natuurlijk niet in een ruk kijken en verwacht geen Hollywood plaatjes. Inhoudelijk gaat deze documentaire veel verder daar waar de doorsnee WWII docu allang opgehouden is.
Wil je eens wat anders te weten te komen dan wanneer hitler aan de macht gekomen is etc. Dan is deze docu zeker de moeite waard. Ongeacht de uiteenlopende reacties.... deze krijgt van mij een dikke *5.0*

avatar van Zeriel
Buitengewoon boeiend materiaal. Alleen maar archiefbeelden!! Een schat aan materiaal. Geen pratende hoofden of andere verstoringen. De pratende stem is misschien niet erg verfrissend, maar geeft veel relevante informatie op een neutrale manier.

Mug schreef:
De informatie in de documentaire had ook verteld kunnen worden in 30 minuten.
Dat is dus echt onzin. De docus geven zoveel informatie, dat die 207 minuten nog eigenlijk te kort zijn.

Itt wat Mug beweerd wordt er juist heel erg weinig herhaald, het zijn 4 losse docu's waar wat overlap tussen zit, en dus is enige herhaling onvermijdelijk. Het is zeker niets vergeleken met de eindeloze herhalingen van National Geographic docus. Het gaat eerder af en toe te snel, want blijft niet al te lang stilstaan bij de vele verschillende zaken die aan bod komen.

De docu verteld en laat zien wat de Nazis nou eigenlijk van plan waren, hoe ze bezig waren dat uit te voeren, en waar al hun ideeën vandaan kwamen. Ook verfrissend is het onbreken van een moraliserend toontje. de Nazis waren slecht enz. dat weten we onderhand wel. De docu laat zien dat het Nazi gedachtengoed niet iets van alleen Duitsland was, maar ook in de V.S. Engeland e.a. Westerse landen bewegingen had, met vergelijkbare ideeën.

Ook laten ze de Führer wat langer aan het woord dan gebruikelijk in documentaires, die meestal maar korte glimpen laten zien van de man in actie, zodat je niet eens de kans krijgt om er echt naar te kijken.

Je kunt je zo enigszins verplaatsen in die tijd en de logica van de Nazis en de logische consekwenties daarvan, en je er over verbazen.
Ik ben er op school mee doodgegooid met WO II. Nu komt het mee voor als iets wat bijna niet te geloven is dat dit in ons buurland en in Europa plaats heeft gevonden.

Conclusie, een verfrissende no-nonsense aanpak, met een schat aan origineel filmmateriaal.

Zeer de moeite waard.

avatar van Zeriel
Opvallend dat de Nazis net zo'n obsessie hadden met de middeleeuwse kruisridders als Brevik.

avatar van Artkramer
Is hier een dvd uitgave van met Nederlandse ondertiteling?

Artkramer schreef:
Is hier een dvd uitgave van met Nederlandse ondertiteling?

Ja, mijn versie van 2000 wel, en ik zie de nieuwe uitgave ook.