11 Minut (2015)

Ierland / Polen
Thriller

geregisseerd door Jerzy Skolimowski
met Richard Dormer, Agata Buzek en Andrzej Chyra

Een jaloerse echtgenoot, zijn aantrekkelijke vrouw die een actrice is, een louche Hollywood-regisseur, een roekeloze drugsverslaafde, een gedesoriënteerde jonge vrouw, een ex-gevangene die nu worsten verkoopt, een onrustige student op een mysterieuze missie, een glazenwasser die er een jaar tussenuit is, een oudere schetskunstenaar, een hectisch team van paramedici en een hongerige groep nonnen. Zie hier een dwarsdoorsnede van de hedendaagse stedelingen van wie de levens en liefdes verstrengelen. Ze leven in een onzekere wereld waar alles kan gebeuren op elk moment.

avatar van Verhoeven
Te gekke teaser.

avatar van eRCee
Alleen al vanwege een indrukwekkende scène aan het einde, die ik maar de "hangscène" doop, loont het de moeite om 11 Minut te bekijken. Het is verder een mozaïek-vertelling, waarbij bepaalde lijnen beduidend minder aandacht krijgen dan anderen, maar dat vind ik zelf niet zo'n bezwaar. Bij de opening hield ik even m'n hart vast maar Skolimowski herpakt zich en weet vanaf dan een onderhoudende, energieke film voor te schotelen met een aantal leuke ideeën. De lijn van de Poolse actrice en de louche regisseur stak er wat mij bovenuit vanwege de continue onderhuidse spanning. Evenwichtig is het niet, laat staan subtiel, en de soundtrack is te luidruchtig, maar ik heb er toch wel van genoten. En de reeds eerder gememoreerde hangscène, fantastisch gefilmd en geacteerd, zindert nog wel even na als je de bioscoopzaal verlaat.