Sibaji (1987)

Alternatieve titels: The Surrogate Womb | The Surrogate Woman | The Surrogate Mother | 씨받이

Zuid-Korea

geregisseerd door Kwon-taek Im
met Soo-yeon Kang en Gu-sun Lee

Tijdens de Chosun-dynastie heeft een aristocratisch echtpaar moeite met het verwekken van een kind, hetgeen ze erg dwars zit; het baren van een zoon is namelijk een essentiële vereiste voor opvolging. Het echtpaar stuurt er in het geheim een delegatie op uit met als doel een draagmoeder te vinden. De delegatie belandt in een afgelegen vallei, waar men geen achternaam heeft en waar een traditie van het afleveren van draagmoeders tegen vergoeding heerst. De 17-jarige Ok-nye wordt er uitgekozen en moet vervolgens een reeks rituelen doorlopen die de kans op het baren van een zoon moeten vergroten.

avatar van Biosguru
Heftige film!

heb hem op een koreanse erg slechte en erg donkere dvd gezien met niet al te best geluid en op 3:4 formaat. Desondanks erg mooi. Check ook Chunhyang van Kwon Taek Im.

avatar van film-gek
Inderdaad ja zeer heftige film, maar toch een goede film

Inderdaad, ja, heftige film. Maar ook wel een (erg) preutse film. En een drama zonder nuances en grijstinten. Zal ook wel met het jaar van verschijnen (1987) en de Koreaanse samenleving van dat moment te maken hebben gehad. Was overigens wel aan het beeld gekluisterd hoor. Wat me opviel, ze aten niet met stokjes, maar met een lepel. Grappig.

Intens drama over een maagdelijke jonge vrouw, een tiener nog, die door een aristocratische familie wordt ingehuurd als draagmoeder om een mannelijke nakomeling voort te brengen. In weerwil van een paar clichématige ontwikkelingen een schrijnende film met een pakkende vertolking van Soo-yeon Kang in de titelrol. Heftig.