La Bandera (1935)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Julien Duvivier
met Annabella, Jean Gabin en Robert Le Vigan

Pierre Gilieth heeft een moord gepleegd in Parijs. Hij vlucht naar Barcelona waar zijn geld opraakt. Hij sluit zich daarom aan bij het Spaanse vreemdelingenlegion. Hij ontmoet twee landgenoten, Mulot en Lucas. Hij probeert zijn fout uit het verleden te vergeten maar Lukas' vriendschap blijkt plotseling niet zo egoistisch.

Niet te beste film van Duvivier, wederom met Gabin als ster die hier een van zijn eerste archetypische rollen als volksjongen met een hart van goud speelt die weliswaar af en toe een moord pleegt, maar bij hem heeft dat iets nobels.
Wel ironisch dat waar Hollywood de mythe van het Franse vreemdelingen legioen mede vorm gaf in films als beau geste, de Fransen besloten een film te maken over de Spaanse variant.
De setting is overigens dezelfde: Marokko en de strijd tegen de Moorse schurken. Nu kijk je geen oude films vanwege de actiescènes, maar hier waren ze wel erg knullig en niet in staat om te wedijveren met de Hollywoodproducties. Dat geldt ook voor de enscenering die probeert om de schilderijen van Delacroix te evoceren.
Ander minpunt was de casting van blauwogige blondine Annabella als onvermijdelijke Moorse prinses/love interest....ze hadden minstens een brunette kunnen inhuren.
Filmhistorisch nog wel interessant als eerste archetypische Gabinfilm, voorloper van Pepe le Moko ( het begin in Barcelona ) en zelfs een voorloper van Almodovar, want we worden in een Spaanse bordeelscène vergast op een stel heuse trannies ! Daar moet je in Hayes code films niet naar zoeken.

Zag reeds vele films uit begin jaren 30 die hun charme en kracht bewaard hebben.
Deze "La Bandera" heeft het in dit opzicht zeer, zeer moeilijk. Zo zijn de gevechtsscènes op het randje van het potsierlijke.
Wellicht met veel ambitie gemaakt deze film, met publiekslieveling Jean Gabin, in de rol van driftige vechtersbaas maar sympathiek en vooral edelmoedig voorgesteld en met de overheid, hier leger en politie, in een antipathieke gedaante. Dát is niet veranderd.

kappeuter (moderator)
Dinsdag 6 januari te zien in Rialto (Amsterdam)