El Dorado (1988)

1 stem

Spanje / Frankrijk / Italië

geregisseerd door Carlos Saura
met Omero Antonutti, Lambert Wilson en Eusebio Poncela

In de veertiende eeuw vaart een Spaans expeditieschip met 300 soldaten en 300 burgers uit om het legendarische 'El Dorado' in Peru te zoeken. Ze worden aangevallen door vijandige jungletroepen en vervolgens breekt er muiterij uit onder de soldaten. Uiteidelijk worden ze gedwongen om hun eigen paarden op te eten om te overleven en zijn hun leiders doelwit van aanslagen.

Wat zie ik, liepen en voeren de Spanjolen een eeuw voor Columbus al rond in het Amazonegebied?
Da's een behoorlijke onthulling, die echter niets met de film te maken heeft aangezien die waarheidsgetrouw in de 16e eeuw speelt. Beruchte flop die werd genegeerd door het publiek en afgeslacht door de critici, maar nu enigszins is gerehabiliteerd. Niet geheel ten onrechte, want deze tot dan toe duurste Spaanse film aller tijden kreeg me uiteindelijk mee in zijn tropische ritme.
De intrige is gebaseerd op de gebeurtenissen omtrent de Aguirre expeditie die iedereen kent uit de Herzog film, maar Saura hield zich naar het schijnt nauwkeuriger aan de officiele documenten, daar waar Herzog de idee slechts gebruikte als voorwendsel voor zijn apocalyptische visioenen.
Daarmee beweer ik niet dat deze film daarom beter zou zijn, ik geef de voorkeur aan het Kinski spektakel, maar ik denk dat hier een accurater beeld wordt geschetst van wat er gebeurt met een stel Europeanen in harnas die in de godvergeten jungle ontdekken dat ze niet rijkdom en roem maar hun totale verdoemenis tegemoet gaan.
De anti-held wordt gespeeld door Antonutti, kale vijftiger en volmaakte understated tegenpool van de hysterische Kinski, die hier ook veel langzamer dan bij Herzog het voornaamste personage wordt. Eerst is dat Wilson als expeditieleider Urzua die ook in deze versie zijn lekkere vrouwtje heeft meegenomen- de Mexicaanse Roel- wat leidt tot nog meer rampspoed. Hij wordt opgevolgd door Poncela-Guzman, die ongevoelig is voor haar charmes en de gay pride tijdens het boottochtje hooghoudt.*..de rol van Nastassia Kinski als dochter van Aguirre wordt verzorgd door een 15-jarige Ines Sastre die hier trouwens een belangrijker rol heeft dan Kinski jr., helaas want ze maakt wel duidelijk waarom ze een topmodel werd en geen topactrice.
Het gaat allemaal in een tergend traag tempo en het duurt even voor het verhaal je in de greep krijgt, tot dan moeten we het doen met de fotografie van vaste Saura medewerker Escamilla die fraai is, wat ook geldt voor de score van Masso die deze lardeerde met diegetische renaissance muziek.
Werd niet ter plaatse opgenomen, maar in Costa Rica.
In het kader van zinloos, random gelul tenslotte: de DVD bevat helaas anderstalige onderschriften.
*: neen, dit verzin ik niet. Er wordt geexpliceerd dat Guzman gay is.