Les Belles de Nuit (1952)

Frankrijk / Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door René Clair
met Gérard Philipe, Martine Carol en Gina Lollobrigida

De jonge Claude is overdag muziekleraar en componeert 's nachts. Zijn werk wordt echter niet gewaardeerd en hij vindt zijn leven saai. In zijn dromen krijgt hij wel waardering en maakt hij geidealiseerde vrouwen het hof. Elke droom speelt zich af in een andere tijd en in een ander land, en elke keer ontmoet hij weer een nieuwe vrouw. Hij kan zich maar moeilijk losmaken van zijn dromen.

Mooie film van René Clair met Gérard Philipe als aankomend componist, die in afwachting van erkenning voortdurend wegvlucht in fantasierijke dagdromen. Het zijn wel dromen om jaloers op te worden, want daarin ondervindt Gina Lollobrigida nota bene concurrentie van schoonheden als Martine Carol en Magali Vendeuil. Onderwijl komt er van alles en nog wat voorbij: de Romeinen, de drie musketiers, de Franse revolutie, de kolonisatie van Algerije, enz.
De film heeft de tand des tijds niet helemaal ongeschonden doorstaan, maar is nog steeds goed voor anderhalf uur prima vermaak.