Mávahlátur - Eftir Skáldsögu Kristínar Marju Baldursdóttur (2001)

Alternatieve titels: The Seagull's Laughter | Mávahlátur | Möwengelächter

IJsland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Ágúst Guðmundsson
met Margrét Vilhjálmsdóttir, Ugla Egilsdóttir en Heino Ferch

In 1953 keert Freyja (Margret Vilhjalmsdottir) terug naar het kleine vissersdorpje in IJsland waar ze is geboren. Toen ze het dorp verliet was ze onzeker en verlegen maar ze keert nu terug als een zelfverzekerde sexy vrouw.

vanavond om 02.20 op NDR

avatar van Knisper
Best wel een goede film. Eigenlijk een verhaal zonder begin en einde, met gebeurtenissen die zich opstapelen, zonder dat daar nou een grote rode draad doorheen loopt. Of het moet het jonge meisje zijn dat langzaam volwassen wordt.

Maar meer dan dat is dit een aardig sfeerbeeld van een klein IJslands plaatsje (zijn er wel grote?) in 1953. Gebeurt lekker wel en blijft interessant en doet wat dat betreft een beetje aan als Tapas of Km. 0.

Mijn eerste kennismaking met een film uit IJsland is mij redelijk goed bevallen. Het is een leuke komedie over een wat ingeslapen vissersdorpje, waar iedereen iedereen kent. De rust wordt wreed verstoord wanneer een verloren gewaand schaap onverwachts terugkeert uit Amerika. Het plompe meisje van toen is nu een sexy vrouw, gekleed volgens de laatste mode, die bewonderende of afgunstige blikken ontlokt en haar nieuw verworven assertiviteit aanwendt om hier en daar orde op zaken te stellen.
De film kent niet echt een doorlopend verhaal, maar is veeleer een luchtige aaneenschakeling van losse voorvallen; sommige komisch, andere wat meer dramatisch. Kijkt al met al best lekker weg.