ad
  • 8.177.890 stemmen

One Magic Christmas (1985)

Fantasy / Familie | 88 minuten

Genre: Fantasy / Familie

Oorsprong: Canada / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Phillip Borsos

Met onder meer: Harry Dean Stanton, Mary Steenburgen en Gary Basaraba

Over One Magic Christmas

Ginny en haar gezin hebben het zwaar. Het ongeluk lijkt hen te achtervolgen. Daarnaast is Ginny ook nog eens enorm cynisch. Aartsengel Gideon wordt door de kerstman op pad gestuurd om de familie bij te staan.

imageimageimage

avatar van Quentin

Quentin

Ondanks het moralistische verhaal prima vermaakt. Komt vooral door de uitstekende cast en aangename sfeer. 3*

avatar van lisette37

lisette37

Heerlijke kerstfilm.....

avatar van Norma

Norma

Aardige kerstfilm die waarschijnlijk een voorloper is geweest van de inmiddels overbekende thematiek in kerstfilms: vrouw die weinig opheeft met kerst komt met hulp van een engel, de kerstman en een ijverig dochtertje tot inkeer. Toch wel charmant gedaan, de film heeft ook een fijn sfeertje, met name de plaatjes van de met sneeuw bedekte straat waar de familie aan woont zijn sfeervol. Het verhaal wordt ook nog tamelijk dramatisch voor een feel-good kerstfilm. Mary Steenburgen vond ik overigens erg slecht, haar uitdrukkingsloze gezicht en houterige acteerwerk vond ik echt ondermaats.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Zoet sprookje.

Dertien in dozijn feelgoodfilm van Disney. Volgens vaste formule en dik aangezet komt alles altijd goed in dit moderne sprookje. Steenburgen en Stanton zorgen voor een klein beetje sjeu (met de nadruk op beetje) in dit verder voorspelbare en suikerzoete kerstfilmpje omtrent een gezin dat van de regen in de drup belandt.

Doorsnee.

avatar van leach

leach

man, wat een depressieve kerstfilm is dit, wou gisteren een happy leuke sfeerfilm opzetten en dit viel voor mij helemaal tegen, enkel een happy end, maar voor de rest puur miserie

avatar van Jediron

Jediron

Dacht, he! drie sterren. Dat word smullen....

Dan de film, omg, wie dit een fraaie film vind is wel erg makkelijk te vermaken. Matig acteerwerk, saai verhaal en een kerstfee, die zo als crimineel door kan gaan. Heb de film tegen het eind doorgezapt, want ik kon het niet meer aanzien.

Vb: vrouw zingt onder douche (in bad), laat de kraan lopen terwijl 1 voor 1 de kids naar de wc moeten en vrouwlief op de gang staat in badlaken...o wat sneu. Dan roept de derde kleine, dat er iets loos is. Volgend beeld is de boel alweer schoongepoetst. Ehhh? En, wat wilde de fiimmaker hiermee uitdrukken ? Humorloos en een nietszeggende scene. Oja, er ging iets "mis" . Goh. Geweldig. Boring!!!

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

Bijzonder veel drama voor een familiefilm (ontslagen, vader doorgeschoten, weglopende kinderen, arm...) Maat NATUURLIJK kwam het allemaal weer goed. Prima film.

Mescaline (moderator films)

Een hoop drama maar tegelijkertijd ook een hoop warmte. Ik had niet verwacht dat een film van Disney zo donker kon zijn maar dat bedoel ik zeker niet in negatieve zin.

Grappig als je de reacties op IMDB leest, een hoop boze mensen die het voor hun kinderen allemaal veel te zwaarmoedig vonden. De engel is geen typische engel maar dat vond ik eigenlijk wel weer gewaagd, zeker niet iedereen zal hier over te spreken zijn.

Maar maak je geen zorgen, hoe donker de film ook wordt je krijgt nog genoeg zoete scenes voor de kiezen.

3,5* Totaal anders dan verwacht en een blijvertje voor mij.

avatar van Phantasm

Phantasm

Mierzoete kerstfilm die erg vrij voorspelbaar is.

avatar van arno74

arno74

Best een naar familie-kerstfilmpje eigenlijk die beslist niet aan te raden is voor kinderen. Op het eerste gezicht lijkt het de typische zoetsappige kerstfilm waar iemand een mindere tijd meemaakt en waar dankzij het kerstgevoel alles goed komt. Maar in dit geval gaat het over een normaal gezinnetje die niet in kerst gelooft en daarom een lieve engel achter ze aan krijgt die onder hen heel onschuldig dood en verderf lijkt te komen zaaien om ze alsnog te bekeren. En dat alles in de typische zoetsappige warme kerststijl. Wie niet in kerst gelooft moet maar lijden, en niet een klein beetje ook. Een film die volwassenen met een naar "kerstgevoel" achterlaat en kinderen met nachtmerries en een erg foute moraal. Want stel dat je papa is overleden, dan kan moeder die wel terugbrengen mits ze in kerst gelooft, het is dus de schuld van mama als papa niet tussen de doden verrijst. Of het zou maar geloven dat je heel hard in kerst moet geloven om je overleden geliefden weer tot leven te wekken en het dus je eigen schuld is als dat niet lukt. Bah. 1*

avatar van 93.9

93.9

Redelijk kerstfilmpje.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Geen echt grootse kerstfilm door het bij momenten valse sentiment en de kerstsfeer die er maar niet in wil komen. Mary Steenburgen is ook niet echt goed gecast: meestal val ik in slaap gewoon door naar haar te kijken. Gelukkig herpakt de film zich in de laatste 15 minuten, waar ik zowaar nog even ontroerd werd en er een traantje weggepinkt kon worden. Toch is dit geen "essential christmas movie".

Mescaline (moderator films)

Er zijn weinig originele kerstverhalen maar dit is daar zeker 1 van, ik ben er duidelijk meer over te spreken dan de reviews boven mij.

Het is gewaagd, want je verwacht een heel ander soort film bij het zien van Disney en juist dat vind ik de kracht van deze film.

Meer drama dan je zal verwachten, maar juist daarom werken de zoete scenes des te beter voor mij.

3,5 stonden er al, maar ik ga naar een 4. Duidelijk niet voor iedereen, maar zeker wel voor mij!

avatar van Lebarron

Lebarron

Een van de beste kerstfilms ooit gemaakt omdat het donkerder is dan de gebruikelijke kerstfilms. Het verhaal gaat over Ginny Grainger(Mary Steenburgen) een vrouw die door de bittere realiteit van haar leven het kerstgevoel is kwijtgeraakt en zelfs zo ver gaat om haar kinderen dat plezier te ontnemen. Santa besluit dat Ginny een lesje moet krijgen en stuurt een kerstengel. Deze laat Ginny haar grootste nachtmerrie ooit beleven om haar het belang van de kerstgedachte bij te brengen. De film is vrij onorthodox want hij breekt bijvoorbeeld met het beeld dat engelen altijd maar bijzonder knappe verschijningen zijn. De engel in deze film,Gabriel, is verre van engelachtig. Hij wordt gespeeld door Harry Dean Stanton, die met zijn shabby voorkomen eerder oogt als het stereotype beeld van een kinderlokker maar als je de uitleg hoort dat hij een cowboy was die ooit een kind gered heeft maar zelf daarbij omkwam en daarom kerstengel mocht worden begrijp je dat shabby voorkomen beter. Verder breekt hij ook met het traditionele beeld van Santa's workshop. Er werken geen groene mannetjes maar overleden mensen die allemaal aardig voor kinderen waren gedurende hun leven. Steenburgen is goed gecast als de mutserige Ginny. Stanton speelt ook uitstekend net als Elizabeth Harnois die dochter Abbie Grainger speelt. Elias Koteas, die later o.a. Alvin Olinsky zou spelen in Chicago PD, maakt zijn debuut in deze film.

avatar van Lebarron

Lebarron

arno74 schreef:

Vader is niet dood en geloven in de kerstgedachte laat hem ook zeker niet weer uit de dood verrijzen. Moeder beleefd slechts een nachtmerrie omdat ze dusdanig verbitterd is om wat ze niet heeft in het leven en dus niet waardeert wat ze wel heeft. Een omgekeerde Its a wonderful life dus.

Mescaline (moderator films)

Gelukkig zijn er meer gelijk gestemde, dit is en blijft een bijzonder kerstverhaal. Donkerder dan de meeste durven te zijn en daarom juist ook gewaagd en anders.

4 blijft 4*