Drop-out (1969)

Alternatieve titel: De Meester Kan Me Nog Meer Vertellen

Nederland

geregisseerd door Wim Verstappen
met Etha Coster, Koos Postema en Simon Mulder

In Drop Out trekt een groep Amsterdamse scholieren, met een wild beschilderd busje, door Nederland. Het doel van hun tocht is de opstand te prediken tegen het onderwijssysteem. Met een nogal vage argumentatie trachten zij andere scholieren tot staking over te halen. Als dit schijnt te lukken, richten de leraren de 'Vereniging van Verontruste Leraren' op. Deze gaat proberen om op alle mogelijke manieren sabotage op de bus te plegen. Het gevolg is een boemerangeffect...

Ik heb deze film ooit geleend in de videotheek als liefhebber van Wim Verstappen, maar dit is echt rotzooi eerste klas. Het enige dat positief opvalt in de film is het camerawerk van Jan de Bont, die toen al toonde een topper te zijn in zijn vak. Wim Verstappen zou blijven aanklooien met amusante maar amateuristische films tijdens zijn Scorpio-periode.

avatar van BlueJudaskiss
Lijkt me geweldig om deze hippie-film eens te kunnen bekijken.

Mij ook, is niet op dvd als t goed is.

kappeuter (moderator)
BlueJudaskiss schreef:
Lijkt me geweldig om deze hippie-film eens te kunnen bekijken.

Dat kan nu in het kader van Beatfilm!

zo 28 oktober, 22.15 uur 't Hoogt
za 3 november, 22.15 uur Verdadefabriek
zon 18 november, 14.00 Images
za 8 december, 22.15 uur Filmhuis Den Haag

avatar van sinterklaas
Ik hoop maar dat deze eens op dvd uitkomt. Ik wil hem graag zien.

Slechtste 'film' van Verstappen. Jan de Bont maakt het geheel nog enigszins kijkbaar - niet alleen door de zo nu en dan fraaie beelden, ook door de treffende portrettering van het Nederlandse landschap anno 1969 -, de rest is werkelijk bedroevend. Een verhaaltje van niks, dialogen waar Bassie & Adriaan zich nog voor zouden schamen en geluid waar een baby die een camera in zijn handen krijgt geduwd spontaan van in krijsen zou uitbarsten.

Ondanks dit alles is het amusant mensen als Kees Hulst en Eric Schneider op dergelijk jonge leeftijd te zien - al denk ik niet dat ze hier graag aan herinnerd worden. Scorpio heeft technisch veel weinig verheffend in ekaar geflanste werkjes afgeleverd die ondanks de gebreken nog genoeg charme bezaten om te vermaken, Drop-out kan echter zonder enige moeite uit de geschiedenisboeken worden gewist.

avatar van Quentin
Enorme rommel, maar stiekem best vermakelijk. Erg leuk om beelden van Maastricht in de jaren '60 te zien!

avatar van Jean Rene
Amateuristisch of niet, ik zit nog steeds te wachten op een DVD release.
Alleen al om het tijdsbeeld is dit een unieke Nederlands film, en eindelijk in kleur !

Deze heb ik in de jaren 80 gezien, toen de videotheek 'm in de verhuur had. Video Media bracht zo'n beetje alles was in de kelders van de Nederlandse filmmakers werd gevonden. Vond het een hele rare film waar geen touw aan vast te knopen viel. En toch zou ik 'm graag nog eens willen zien.

avatar van Lakte
Vond het een hele leuke film! Zeker niet slecht! Heb me er erg mee vermaakt Leuk om het Nederland van de jaren 60 te zien en ook nog in kleur! Hangt ook een leuke sfeer in de film.

Moet wel zeggen herkende Wim Verstappen niet in deze film. Hij maakte later toch net een ander soort films maar ook erg leuk!

Vind dit een beetje een cult film, zonde dat er niks mee is gedaan om op DVD uit te brengen was erg leuk geweest voor in de Wim Verstappen collectie die uit is op DVD.

avatar van BlueJudaskiss
Alleraardigste film die me alleszins mee viel. Dat deuntje - Cíííty to citty - blijft irritant in je hoofd hangen, maar vond het toch wel wat hebben, hielp mee met het relaxte gevoel. Leuk tijdsbeeld ook, wat was Nederland toen nog leeg! Kees Hulst had ik niet herkend, straks nog even kijken of ik 'm als 17-jarige jongen terug kan vinden!

avatar van Frank Faber
Ik heb deze film in de bioscoop gezien als 9 jarig jongetje. Niet voor het verhaal maar omdat mijn oudoom Chris Baay erin meespeelde. verder zou ik een DVD release wel leuk vinden, niet alleen vanwege mijn oudoom maar ook vanwege het tijdsbeeld. Verder zou ik willen weten van wie dat nummer city to city is, ik kan hier niets over terugvinden.