- Home
- Films
- Nella Città l'Inferno
- Filtered
Nella Città l'Inferno (1959)
Genre: Drama
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titel: De Hel in de Stad
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Renato Castellani
Met onder meer: Anna Magnani, Giulietta Masina en Myriam Bru
IMDb beoordeling: 7,2 (573)
Gesproken taal: Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Nella Città l'Inferno
Lina (Giulietta Masina) wordt ten onrechte beschuldigd van diefstal en belandt in een vrouwengevangenis. Daar krijgt ze een aantal lessen in de criminaliteit van haar celgenote Egle (Anna Magnani). De prostituees, moordenaars en dieven hebben geen positieve invloed op de onschuldige Lina.
Externe links
Acteurs en actrices
Egle
Lina
Vittorina
Marietta Mugnari
Assunta
Sister Giuseppina
Signora Luisa
Ida Maroni
Maresciallo del carcere
Piero
Video's en trailers
Reviews & comments
renske
-
- 1105 berichten
- 926 stemmen
Vanavond gezien in 't Hoogt, dus op groot scherm. En dat was geen teleurstelling. Vooral weer dankzij die magistrale Anna Magnani van wie ik en mijn bioscoopmaatje een groot fan aan het worden zijn. Maar ook Giulietta Masina is heel goed. Haar dialect verschuift van (naïef meisje) noordelijk Veneto-accent naar open Romeins accent, mooi detail. Magnani spreekt weer onvervalst Romeins en laat weer alle hoeken van haar spel zien. Haar desillusie in zichzelf deed me denken aan Bellissima die ik verleden week zag.
Deze rol was minder obsessief en ietwat treuriger. Haar stem is onvergetelijk ook. Ik las op IMDb dat Magnani ook wel 'the most real of all actresses' wordt genoemd. Die aanduiding kan ik begrijpen. Als bij iemand het spel geënt is op het leven dan is het wel bij haar. Het is zo realistisch dat het allemaal geïmproviseerd lijkt wat ze doet. Het zindert van het leven, je kan er niet anders dan gefascineerd en bewonderend van raken.
Het einde van de film is afschuwelijk. Dat Masina terugkomt dat is een soort van voorspelbaar... en tóch is het een hard gelag. Neemt niet weg dat we ook hard gelachen hebben. De film heeft trouwens een wonderlijk narratief dipje op het moment dat Masina de gevangenis voor de eerste keer verlaat.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Anna Magnani en Giulietta Masina spelen fijne rollen, maar helaas worden zij toch wat beperkt in hun mogelijkheden. Ik las dat de regisseur de 2 Italiaanse filmdiva `s zoveel ruimte liet, om hun excentrieke voorkomen in de vorm van het uiten van emoties uit te kunnen buiten. De lichaamstaal werkt inderdaad, maar had veel beter uitgewerkt kunnen worden. De femme fatale mocht nog wel wat meer van zich af bijten en het verlegen schaapje. Tja, zo `n rol is natuurlijk ook niet nieuw voor Masina.
Qua verhaal stelt het eigenlijk helemaal niks voor. Aardige moraal, maar sommige personages stellen hun mening wel erg makkelijk bij. Aardig filmpje dus, meer niet. 3*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Italian is the New Black
Vandaag de dag maakt de Netflix reeks Orange is the New Black nogal veel furore. De reeks speelt zich af in een vrouwengevangenis, maar het is een subgenre dat al wel eens eerder bewandeld was. Vaak in wat meer erotisch getinte films zoals The Big Bird Cage maar blijkbaar gebruikten de Italianen ook al het onderwerp ergens eind jaren '50. Regisseur van dienst is Renato Castellani die meteen op twee Italiaanse iconen kon rekenen en zodoende werd Nella Città l'Inferno geboren.
En het is een mooi kind, om maar in die analogie te blijven. Castellani, die verder blijkbaar onbekend en onbemind is op MovieMeter, levert een mooie film af. Hij doet het op een eenvoudige en realistische manier zonder te moeten teruggrijpen op kunstgrepen zoals een overduidelijke slechterik (een sadistische cipier of een dictator als baas) of de nodige bendevorming. Meer zelfs, hij laat de vrouwen in hun waardigheid en brengt in een bijna-documentaire stijl het verloop van hun dagen. Je zou denken dat dit op den duur begint te vervelen, de film speelt zich praktisch de gehele tijd op dezelfde locatie af, en toch.. Je wordt op den duur een onderdeel van de samenleving die elkander 'koosnaampjes' geven (een nogal corpulente gevangene wordt Moby Dick genoemd) en leeft mee met de hoofdpersonages. Castellani beseft gelukkig wel dat hij dit niet zomaar kan laten voortkabbelen en begint subtiel de verhoudingen van de personages om te gooien. Mooiste moment bevindt zich aan het einde waar Egle het compleet verliest wanneer ze een onherkenbare Lina terug ontmoet in de gevangenis.
Anna Magnani, zonder twijfel één van de indrukwekkendste actrices uit de hele filmbusiness. Onvoorstelbaar hoe die me elke keer weet te hypnotiseren. De rol van Egle is een kolfje naar haar hand en Magnani overtuigt over de gehele lijn. Ze krijgt Giulietta Masina als tegenspeelster en ook die overtuigt zonder al te veel moeite. Kon zweren dat ik ze al eens eerder in iets had gezien maar dat zal dan enkel in docu's over Fellini zijn geweest. In ieder geval hoog tijd om Giulietta degli Spiriti eens in de DVD speler te gooien. Soit, de film steunt vooral op Magnani en Masina maar er is eigenlijk op niemand iets aan te merken.
Toch erg fijn dat NRC dit indertijd heeft uitgebracht, dat zouden er meer moeten doen. Een film die vandaag de dag nog enige bekendheid geniet vanwege de aanwezigheid van Anna Magnani en Giuletta Masina en daar ben ik blij om want anders had dit wel eens niet meer op DVD uitgebracht geweest.
4*
Het laatste nieuws
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.