Il Mattatore (1960)

Alternatieve titels: L'Homme aux Cent Visages | Love and Larceny

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Dino Risi
met Vittorio Gassman, Dorian Gray en Peppino De Filippo

Gerardo (Vittorio Gassman) is een derderangs acteur die naar de gevangenis wordt gestuurd omdat hij een zakenman heeft geimiteerd. In de gevangenis ontmoet hij Chinotto (Peppino De Filippo) en na vrijlating doen ze nog een aantal imitaties. Waaronder een imitatie van Greta Garbo op zoek naar een plekje op het strand. Aan hun avonturen komt een eind wanneer Annalisa in het leven van Gerardo komt. Zij verleidt hem tot een huwelijk, en hij is gedwongen het rustiger aan te doen.

Nog geen stemmen voor deze hossel klassieker van Risi met Gassman en de Filippo en een scenario van Scola obv een Age-Scarpeli idee?
Hoewel de synopsis op zich juist is, dient nog even te worden vermeld dat het zich hier handelt om een raamvertelling met flashback structuur: we zien Gassman eerst als brave klerk die thuiskomt van zijn werk en met zijn vrouw Annalisa-Ferrero bezoek krijgt van een zgn. colporteur die zelf een hosselaar blijkt te zijn, Gassman kan het dan niet laten en begint te snoeven over zijn hossel carrière die we dan met hem als voice-over tussendoor kunnen volgen.
Eigenlijk komt het er dus op neer dat Gassman hier zichzelf speelt, de man met 1000 gezichten die hier optreedt als oa. kale generaal met monocle, Greta Garbo en tenslotte bewaarder van de kroonjuwelen in de tower of London. Maar dan een illegale, gesjeesde versie van zichzelf...
In concreto dus een serie sketches waarbij de hossels steeds gecompliceerder en grotesker worden, tot Ferrero die itt wat hierboven wordt gesuggereerd een ouwe compaan van hem is, de player zelf playt en verstrikt in een huwelijk...waarna op het eind de nodige aardige twists volgen.
Muziek van Umiliani.

avatar van Mac Hammer Fan
Pippo il buffone, ik lees met veel genoegen jouw recensies!
Jij levert een grote bijdrage aan Moviemeter met al de info die je ons verschaft.

Zonder uw duizenden toevoegingen van klassiekers vielen er hier voor mij weinig bijdragen te leveren !