Telefoni Bianchi (1976)

Alternatieve titels: La Carriere d'une Femme de Chambre | The Career of a Chambermaid

1 stem

Italië

geregisseerd door Dino Risi
met Agostina Belli, Vittorio Gassman en Ugo Tognazzi

Marcella Valmarin (Agostina Belli) werkt als kamermeisje in een hotel op het Lido te Venetië. Zij droomt van de filmster Adelmo (Ugo Tognazzi) en ziet de spastische Roberto daardoor helemaal niet staan. Franco Denza (Vittorio Gassman) komt uit Rome naar Venetië en raakt erg gecharmeerd van Marcella, maar zij vindt het maar niks dat hij banden heeft met Mussolini.

Wat zie ik, nog een niet-stemmer hier !
Enfin, gekende klassieker van Risi met Gassman, Tognazzi, Pozzetto, William Berger en natuurlijk Agostina die hiervoor werd bekroond met een DDD. Och och, wat is haar Venetiaanse accent hier schattig en sexy, evenals de rest.
Van de synopsis klopt werkelijk geen reet, ik denk dat koekel translate het niet slechter had kunnen doen. Het bereft hier een typisch Risi scenario, dat als volgt kan worden samengevat: Agostina is een kamenierster uit Venetie verloofd met de weliswaar onnozele maar verder gezonde Roberto-Ponzoni, ze bedriegt hem met fasjist Pozzetto, die een pooier blijkt te zijn en haar aan het werk zet in Rome, waar ze menig pervert ontmoet onder wie een gay Alvaro Vitali !. Roberto intussen is uitgezonden als kanonnenvoer naar Spanje.
Dan heeft ze gelukkig een ontmoeting met de Duce zelve en schiet ze als een meteoor omhoog, wordt een superster die speelt in zgn. telefoni bianchi drama's, dwz. films met een opbouwend-fasjistiese strekking en triviale inhoud.
In het filmwereldje ontmoet ze dan ook Gassman als stotterende superster en ze beleven een romance, die wordt verstierd door de oorlog en de daarbij behorende calamiteiten. Het is ook dan pas dat Tognazzi ten tonele verschijnt als n.b. viezige zwerver en jodenaangever. Wie weet kan de sympathieke Wehrmachtofficier William Berger een totale catastrofe voorkomen...het eindigt dan met Agosina die met Berger huwt na de oorlog, maar zonder haar jeugdliefde Roberto te zijn vergeten.
Muziek van Trovajoli.
Goed, nu tijd voor vacanzi