La Mortadella (1971)

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mario Monicelli
met Sophia Loren, William Devane en Gigi Proietti

Maddalene en Michele worden verliefd, in het Italië van de zestiger jaren, tijdens hun werk bij de vleesfabriek. Het is een foute liefde want Michele is nog getrouwd en Italië ken de echtscheiding niet. Dus haalt Maddalena Michele over om naar de Verenigde Staten te verhuizen. Michele gaat eerder en na 4 jaar komt ze ook naar de Verenigde Staten, met Mortadella (een soort salami) in haar bagage. Maar de douane houdt haar tegen. Voorbewerkt vlees mag de US niet in, dus wordt ze vastgehouden op JFK vliegveld. Ondertussen wordt ze wat wijzer van de Verenigde Staten en van Michele.

Ponti productie die louter diende als sterrenvehikel voor mevr. Ponti-Loren, die door de USA markt niet vergeten mocht worden. Waarom Monicelli dit voor zijn rekening nam weet ik niet, een hoogtepunt uit zijn carrière was het zeker niet.
Soort romcom over Sofia die voor het eerst in het land of the free terecht komt, maar het niet meteen naar haar zin heeft. Meteen zei ik, want itt. wat de synopsis zou kunnen suggereren begint de film al op het vliegveld, waar Loren dus moet blijven vanwege die verrotte Mortadella.
Haar leven in Italie met Proietti zien we in flashbacks regelmatig voorbijtrekken, en zo zien we dat voormalige communist Proietti nu in een vulgaire kapitalist en pizzeriahouder is veranderd.
Van deze amoureuze strubbelingen trachten dan Devane de relletjesvoyeur en Carroll de vliegveldveiligheidsmedewerker- is dat scrabbletaal ?- te profiteren...
Na dik een half uur pas verlaten we de vlieghaven en komen in NY waarvan de voorstelling uiteraard niet vrij is van cliché' s,íncl. wat cosa nostra gedoe en een hippie fotograaf die blote reten vastlegt, maar nog meer in deze film uit 71 het NY van hippies en yippies is dan de groezelige metropool die het toen al in de cinema en wie weet echt begon te worden.
We zien hier ook ene Susan Sarendon- sic- als vrouw van Devane . Amper een minuut in beeld en geblondeerd. Ook een nog niet zo gekende- dacht ik- Danny De Vito mag hier opdraven als advocaat.
De afschuwelijke muziek met o.a. midnight cowboy plagiaat werd gedeeltelijk verzorgd door Dalla, die voor Sofia een liedje schreef dat ze hier ook zingt.
Deze slechts voor Monicelli en Loren completisten geschikte film kan best in de Engelstalige versie worden bekeken, waar iedereen behalve Proietti zichzelf inspreekt.